Vrijdag 01/07/2022

BeautyShampoobars uitgetest

De grote shampoobartest: van ‘een lompe baksteen’ tot ‘beter dan shampoo uit een fles’

null Beeld Van Santen & Bolleurs
Beeld Van Santen & Bolleurs

Eén shampoobar zou tachtig wasbeurten mee moeten gaan. Zo spaar je maar liefst drie plastic flessen uit. Maar werkt zo’n hip klompje wel net zo goed als het vloeibare spul? En worden je haren er ook zacht van? We doken de douche in en zochten het voor u uit.

Esther Muller

Volgens de Plastic Soup Foundation gooien we elk jaar per persoon rond de dertig kilo aan plastic weg dat niet of nauwelijks hergebruikt wordt. Het is en blijft schrikbarend als je die cijfers ziet. Maar wil je iets veranderen, dan heb je eerst en vooral een goed alternatief nodig. In de beautywereld, alleen al door de verpakkingen een grote vervuiler, wordt naar oplossingen gezocht om onszelf en de wereld een beetje mooier te maken.

Zo is er nu de shampoobar. In plaats van in een plastic fles verwerken de merken hun wondermiddel in een stevig stuk zeep, dat niet alleen minder afval veroorzaakt, maar volgens de makers ook nog langer meegaat.

Erik Jan Hultink is hoogleraar New Product Marketing aan de TU Delft faculteit Industrieel Ontwerpen en onderzoekt al ruim 25 jaar waarom het ene product wel aanslaat en het andere niet. Wat vindt hij van de ontwikkeling van de shampoobar? “Het is zeker zo dat ook de beautywereld op zoek is naar duurzame alternatieven. Al lijken die me niet zo makkelijk te vinden omdat de verpakkingen een deel van de verleiding en hun branding zijn. Of de consument het ziet zitten, hangt af van waar en hoe de bars te koop zijn en of ze daadwerkelijk een voordeel bieden. Daarmee doel ik niet op de prijs, maar op het gebruik.”

Goed verhaal

Hultink: “Een shampoobar is wel een nieuw product met een goed verhaal. Dat biedt kansen, maar je zult de consumenten over de streep moeten trekken door ze het vooral te laten proberen en ze bewust te maken van het feit dat de bar een goed alternatief is voor normale shampoo. Die ‘acceptatiecyclus’ van een nieuw product kan wel zeven tot acht jaar duren, dus ik verwacht niet dat we morgen al massaal aan de shampoobar gaan, tenzij het gebruik en resultaat significant beter zijn. Ik ben trouwens heel benieuwd of de luxemerken ook meegaan in de trend.”

Zes redacteurs, een echtgenote en een tienerzoon testten 25 stukken zeep van 9 verschillende merken uit. Op de volgende pagina’s delen we de opvallendste bevindingen én de toppers voor onder de douche.

null Beeld Van Santen & Bolleurs
Beeld Van Santen & Bolleurs

1. Het is even zoeken naar een shampoobar die bij je haar past

Net als bij een ‘gewone’ shampoo worden de bars gemaakt met verschillende ingrediënten die inspelen op specifieke haarwensen. We merkten bijvoorbeeld een verschil tussen de bars van het merk Davines. Onze proefpersoon met dun, fijn haar en een gevoelige hoofdhuid reageerde positief op de Volu, die volume moet brengen. De Dede-variant, speciaal voor fijn haar, werkte helemaal niet. “Mijn haar wordt er droog van en het prikt op mijn hoofdhuid.” De vriend met dik en stug haar aan wie de bar wordt doorgegeven, is er vervolgens dolgelukkig mee.

Ook is het aanbrengen even wennen. Je kunt de bar bijvoorbeeld over het natte haar strijken om de shampoo vervolgens in te masseren. Een andere methode is de bar opschuimen in je natte handen en vervolgens met je handen door het haar gaan.

2. Zo’n blokje shampoo opbergen is niet evident

De meeste merken bieden een bijpassend opbergbakje of -netje aan, dat je apart en eenmalig moet aanschaffen. Een slimme proefpersoon vindt bij de drogist een ouderwets zeepdoosje om de bars in te bewaren, al passen ze er niet allemaal in. Die van We/Do, Lush en Happy Soaps zijn bijvoorbeeld rond. Een tester die het zonder bakjes doet, vindt dan ook dat de bars er na een paar keer gebruiken ‘een stuk minder appetijtelijk’ uitzien.

Het opbergbakje van Lush oogst op het eerste gezicht veel lof door de vorm en het grappige materiaal, namelijk kurk. Bij gebruik blijft de ronde bar echter in het doosje vastplakken en bij een testpersoon geeft het doosje zelfs af, wat irritaties in de badkamer oplevert.

3. De keuze is heel persoonlijk

Het lijkt voor de hand liggend, maar naast het vinden van een bar die bij je haartype past, blijken geur, formaat en hoeveelheid schuim ook een bepalende factor. Een van de testers (dun haar) vindt een match in Beauty Disrupted Normal Hair en We/Do qua resultaat, maar twijfelt toch of hij ze zou kopen, omdat ze niet tot nauwelijks schuimen.

Ook opvallend, in het testteam zit een fan van de vloeibare Momo Love shampoo van Davines, maar de bar geeft geen fijn resultaat, waardoor ze de (ecologische) fles verkiest.

Het flinke, vierkante formaat van de shampoo­bars van Ethique levert – afgezien van de wasresultaten – aardig wat kritiek op. De feedback varieerde van ‘een lompe baksteen’ tot de opmerking ‘je moet vooral geen kleine handen hebben als je deze bar gebruikt’. Een derde tester (krullen) vindt de Ethiquebar fijn voor het haar, maar het formaat onhandig en het bijpassende opbergbakje ‘buitenproportioneel groot’, waardoor deze net buiten de favorietenlijst valt.

4. Het is een goed alternatief

Als je eenmaal de bar vindt die aan al je wensen voldoet, vraag je je af waarom je nog shampoo in een fles koopt, want de meeste bars gaan aanzienlijk langer mee, bewaar je eenvoudig en hygiënisch in een zeepbakje, pak je makkelijker in als je op reis gaat en en je haar zit net zo goed en soms zelfs beter.

5. ... Of niet

Waar laat je die bar tijdens het wassen? Hoe krijg je de shampoo echt goed over je haar verdeeld? Hoe zit dat met de hygiëne van zo’n stuk shampoo in je vochtige badkamer en waarom maken ze ze eigenlijk niet kleiner?

DE 10 BESTE SHAMPOOBARS VOLGENS HET TESTTEAM

Voor normaal haar

null Beeld -
Beeld -

1. We/do Light & soft

Handigste formaat, ruikt heerlijk en leuke bamboe opbergdoos. Haar ziet er echt goed uit. Met conditioner erbij zou deze perfect zijn.

80 gram, 14,90 euro, wedoact.com

null Beeld Raphael Michaluk
Beeld Raphael Michaluk

2. L’Occitane Pure Frisheid

Schuimt lekker en haar wordt mooi schoon. Van de pepermuntgeur moet je houden en een conditioner is een must.

60 gram, 12 euro, be.loccitane.com

Voor fijn haar

null Beeld -
Beeld -

3. Davines Volu

Een heerlijk geurende bar die je haar goed schoonmaakt, mits je er genoeg water bij gebruikt.

100 gram, 18,50 euro, world.davines.com

null Beeld Niels Patrick Geisselbrecht
Beeld Niels Patrick Geisselbrecht

4. KMS Add Volume

Handig in gebruik, schuimt goed en geeft het haar echt meer volume. Ook de dag erna. Lichte, frisse geur. Wel zeer minimale gebruiksaanwijzing.

75 gram, 16,99 euro, kmshair.com

Voor droog haar

null Beeld -
Beeld -

5. Davines Momo

Haar voelt minder droog en zit fantastisch. De verpakking is ook mooi.

100 gram, 18,50 euro, world.davines.com

null Beeld -
Beeld -

6. Beauty Disrupted Alpine Glow

Alsof je in de Alpen staat. Haar blijft tot zeker twee dagen na het wassen fris ogen.

Beauty Disrupted Alpine Glow, 100 gram, 22 euro, beautydisrupted.com

Voor gevoelige hoofdhuid

null Beeld Raphael Michaluk
Beeld Raphael Michaluk

7. L’Occitane Gentle & Balance

Prettige vorm waardoor je er perfect mee over het hoofd kunt wrijven. Het haar is zacht, maar niet slap en ruikt zelfs een dag na het wassen nog naar lavendel. Minpuntje: de bar is vrij klein en dus snel op.

60 gram, 12 euro, be.loccitane.com

Voor krullen

null Beeld -
Beeld -

8. Lush Honey I washed my hair

Mooie kleine bar met een prettig geur. Voelt rijk aan en geeft zelfs zonder conditioner gezond uitziend en zacht haar.

55 gram, 11,50 euro, lush.be

null Beeld -
Beeld -

9. KMS Moisture and Repair

Het resultaat is wisselend met deze bar, maar je krullen zijn meer gedefinieerd, haast fijner na het wassen en het haar wordt niet pluizig.

75 gram, 16,99 euro, kmshair.com

Voor vet haar

null Beeld -
Beeld -

10. Lush Jumping Juniper

Minder vet haar dan normaal en het voelt ook zachter. Extra plus voor de grappige macaronachtige look.

55 gram, 11,50 euro, lush.be

Met dank aan het testteam: Amir en Els Andriesse, Megan Bos, Michiel van den Berg, Dianne Bleeker, Esther Muller, Laas de Sitter en Mirjam Verheul.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234