Vrijdag 30/09/2022
Volgens experts zijn duurdere loopschoenen niet per se de beste.

Beter levenSport

Wat is het geheim van de perfecte loopschoen?

Volgens experts zijn duurdere loopschoenen niet per se de beste.Beeld Thinkstock

Geen sport waar zoveel marketing rondom het schoeisel hangt als de loopsport. En dat terwijl het geheim van perfecte loopschoenen eenvoudig is.

Devi Smits

Toen wetenschapsjournalist en fanatiek loper ­Mariska van Sprundel voor het eerst een loopwinkel ­binnenliep, werd ze prompt onderworpen aan een loopanalyse op de loopband. Het oordeel van de verkoper: haar naar binnen kantelende voeten waren gebaat bij antipronatieschoenen.

Het idee heerste dat wanneer je voeten naar binnen zakten, je schoenen nodig had die dat corrigeerden, vertelt Van Sprundel, die voor haar boek Alles wat je wilt weten over hardlopen (2018) in de wereld van loopschoenen dook. Met die corrigerende antipronatieschoenen zou je blessures voorkomen. Eén probleem: overtuigend wetenschappelijk bewijs voor het nut van zulke schoenen is nooit gevonden.

Loophypes

Datzelfde geldt voor dempende schoenen die de klap van je ­lichaamsgewicht opvangen, of juist de tegenovergestelde minimalistische schoenen die ons zouden laten lopen zoals de natuur het heeft bedoeld: loophypes waarvoor het bewijs ontbreekt. “We hechten een enorme waarde aan schoenen. Er is geen sport waar zo’n grote industrie en zoveel marketing rondom de schoenen is als het lopen”, verklaart Van Sprundel.

En dat terwijl het geheim van de perfecte schoenen eigenlijk voor de hand ligt, vertelt bewegingswetenschapper, voormalig professioneel marathonloopster en coach Miranda Boonstra: ze moeten vooral gewoon goed zitten. “Dat is voor iedereen anders. De een houdt van veel ondersteuning bij de middenvoet, de ander wil net dempende schoenen.”

Waar Boonstra wel op wijst is de huidige trend onder fabrikanten om het verschil tussen de zooldikte bij de tenen en bij de hak, de ‘drop’, erg klein te maken. Bij vroegere modellen was de zool bij de hak standaard een stuk dikker dan bij de tenen. Tegenwoordig is die zooldikte bijna gelijkgetrokken. Daardoor staat de hak lager, wat de hielen en de kuiten een beetje doet uitrekken.

“Er is nog geen onderzoek naar gedaan, maar ik kan me voorstellen dat mensen met klachten aan de achillespees of de kuiten, schoenen willen hebben met een grotere drop, dus een dikkere zool bij de hak, zodat de hielen en kuiten minder opgerekt worden”, zegt Boonstra. Maar ook hier geldt uiteindelijk: trek aan wat aangenaam voelt.

Daarom adviseert Boonstra­ ­aspirant-lopers om vooral veel modellen uit te proberen. “De verkoper kan je daarbij helpen. Op die manier krijg je een goed idee wat bij je past.” Neem de schoen wel even mee naar buiten. De loopbaan in een schoenenwinkel is vaak te kort om de schoen goed uit te kunnen proberen. Ook geven veel zaken garantie. Mocht je er thuis achter komen dat de schoenen toch niet goed lopen, kun je ze weer terugbrengen. Dan is het wel van ­belang dat je je eerste rondjes niet door een modderig bos rent.

Loopschoenen kunnen in prijs nogal variëren. Sommige winkels verkopen schoenen vanaf een paar tientallen euro’s, terwijl de goedkoopste modellen in speciaalzaken doorgaans starten vanaf zo’n 120 euro. Op vlak van kwalitateit hoeven goedkope schoenen niet onder te doen voor dure exemplaren. “Mijn ­lievelingsschoenen heb ik voor 50 euro gekocht. Daar heb ik twee jaar zalig op gelopen”, vertelt Van Sprundel. “In niet-sportwinkels belanden vaak de iets ­oudere modellen. Maar in die winkels is het personeel wat ­minder gespecialiseerd en vind je minder modellen.”

Blessures

Duur schoeisel zal ook blessures in ieder geval niet voorkomen. “Een goed trainingsschema waarbij je niet te vaak en niet te hard traint, is wat dat betreft veel ­belangrijker. Je kunt nog zulke goede schoenen hebben, als je verkeerd traint raak je alsnog ­geblesseerd”, zegt Van Sprundel.

Boonstra sluit zich daarbij aan. “Ik denk dat je als beginnend loper beter op goedkope schoenen rustig kunt opbouwen, dan dat je met dure schoenen veel te hard gaat trainen.”

Dat betekent niet dat schoenen helemaal geen rol spelen in het voorkomen van blessures, maar niet om de redenen die fabrikanten zelf graag geven, zegt Boonstra. “Een fijne schoen die goed zit, zal ervoor zorgen dat je relaxter loopt en minder spierspanning hoeft te gebruiken.”

En ja, dat kan er inderdaad voor zorgen dat je minder snel een blessure krijgt – maar met naar binnen kantelende voeten heeft dat verder niets te maken.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234