Vrijdag 20/05/2022

OpinieLezersbrieven

‘Ben Weyts is geen onderwijskundige en wat hij zegt is van weinig belang’

Ben Weyts (N-VA) Beeld Photo News
Ben Weyts (N-VA)Beeld Photo News
Lezers

Rust brengen in het onderwijs

Ben Weyts is geen onderwijskundige en geen deskundige, dat weet iedereen. Wat hij zegt is van weinig belang. Vlaamse experts die samen met hem koste wat het kost de scholen willen openhouden en blijven hameren op het inhalen van de leerachterstand, moeten maar eens nagaan wat de beste experts op de planeet al sinds zomer 2020 weten (het MIT is een goede startplaats).

Als ik met hun wetenschap en mijn ervaring van één jaar paniek terugblik, kom ik, medewerker op twee scholen (één aso en één kso), tot simpele besluiten die volgens mij meteen rust brengen:

1) 2020-2021 is een verloren schooljaar: scholen kunnen beter focussen op het preventief trainen van leerkrachten en leerlingen, het optimaal voorbereiden van hun onderwijs na de pandemie, dus nadat iedereen is gevaccineerd, en het extra aandacht geven aan de begeleiding van kwetsbare leerlingen.

2) Het plotse schakelen naar afstandsonderwijs van vorig jaar, vanuit de veronderstelling dat voortdurend onderwijs beter is dan geen en dat de leerachterstand zo klein mogelijk moet worden gehouden, heeft op de eerste plaats slechte gevolgen (gehad) voor kwetsbare leerlingen. Zij halen absoluut geen achterstand in en ondergaan zelfs bijkomende negatieve effecten. Daaruit opmaken dat de scholen voor de kwetsbaren moeten worden opengehouden, desnoods alleen voor hen, is een non sequitur, want kwetsbaren geïsoleerd contactonderwijs geven heeft eveneens een negatief effect.

3) Pleiten voor het koste wat het kost openhouden van scholen en zoveel mogelijk contactonderwijs organiseren, in een samenleving waarin media onafgebroken hetzelfde melden, goed bestuur onmogelijk maken door de druk zo hoog te houden dat grote onzekerheid plots wordt vervangen door triomfalisme en vice versa, heeft duidelijk een negatief effect op leerlingen. Zeker als door experts voortdurend gehamerd wordt op hoe slecht het wel met hen gaat, maar tegelijk voortdurend wordt gesteld dat iedereen een extra inspanning zal moeten doen om de leerachterstand in te halen. Concluderen uit de vaststelling dat leerlingen liever op school zijn dan thuis dat leerlingen op dezelfde manier kunnen leren op school als voorheen is volkomen fout.

4) Denken dat er een deadline kan worden gezet op het inhalen van de leerachterstand, zoals het GO!-hoofd in een journaal, toen ze stelde dat tegen juni 2022 de achterstand kon worden ingehaald, is zuivere speculatie en wishful thinking. De realiteit veegt elke voorspelling van de baan en elke extra druk op leerlingen en – opgelet – leerkrachten is nefast. Bovendien is het hele inhaalverhaaltje onbillijk.

Conclusie: gewoon opnieuw beginnen in 2021-2022 en bange leerlingen of mogelijk kortzichtig denkende ouders melden dat een jaartje langer op school zitten dan wat het modeltraject toont en sociale druk eist, in een mensenleven van geen enkel belang is.

Het is een onfair dwingende, kortetermijnbelangen en keurslijftrajecten dienende samenleving die volstrekt irrationeel eist van haar jongste leden dat ze een de facto verloren jaar inhalen zonder hiervoor een extra jaar te krijgen.

Johan Smets, Sint-Amandsberg

Open of dicht

Er moet me iets van het hart. Een heel eenvoudig principe waarvan ik nooit dacht dat ik het ooit in een krant zou moeten toelichten: open is open en dicht is dicht.

Als arts ben ik volledig akkoord dat er bij zo’n stijging van de coronacijfers actie moet ondernomen worden. En als dit betekent dat de scholen moeten sluiten dan is dit helaas zo. Dan doen we dat – tot groot verdriet van onze oudste dochter. Als er beslist wordt dat de kleuterscholen mogen openblijven dan verschiet ik daar in eerste instantie van – blij wel, want toch één dochter die naar school kan. Als diegene die staat te roepen dat de scholen absoluut moeten openblijven de volgende dag nog harder staat te roepen dat de kleuterscholen dicht moeten, dan vind ik dat een brug te ver. Als dan nog wat later de verantwoordelijkheid voor het brengen van kinderen of al dan niet openhouden van de kleuterscholen wordt doorgeschoven naar de ouders enerzijds en de scholen anderzijds, vind ik dat onwaarschijnlijk. Open is open en dicht is dicht, weet je wel.

Ik denk niet dat aan ouders of leerkrachten een gebrek aan flexibiliteit of inzet kan worden verweten. Het enige wat gevraagd wordt, is duidelijkheid, standvastigheid en een plan. Niet het draaien met de wind en steeds maar luider roepen. Daar wordt niemand beter van. Schaam u. Het zal niemand een extra stem opleveren, integendeel.

Barbara Neerinckx, Herent

Correctie

In het interview met infectioloog Erika Vlieghe (DM 27/3) is een fout blijven staan. Er komen geen 700 besmettingen per dag bij op intensieve zorg. Wel zijn er momenteel zowat 700 bezette bedden op intensieve zorg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234