Zaterdag 28/05/2022

InterviewWouter Cajot

Boekhandelaar over bestseller ‘De zevende zus’: ‘Dit is een knap staaltje van leesbevordering’

Wouter Cajot van boekhandel 't Stad leest: ‘Wat is er mis met een goede roman?’ Beeld Tim Dirven
Wouter Cajot van boekhandel 't Stad leest: ‘Wat is er mis met een goede roman?’Beeld Tim Dirven

Recensenten haalden er hun neus voor op, maar na amper vier dagen zijn er al 200.000 exemplaren van het boek De zevende zus van Lucinda Riley verkocht in Vlaanderen en Nederland. ‘Je kan dit boek moeilijk literatuur noemen, maar wat is er mis met een goede roman?’, zegt Wouter Cajot van de Antwerpse boekhandel ’t Stad leest over het zevende boek in ‘De zeven zussen-reeks.

Samira Atillah

Sinds de lancering van het boek vorige week zijn er in enkele dagen tijd 200.000 boeken verkocht. Hoe uitzonderlijk is zo’n verkoopcijfer?

“Dat is gigantisch veel. Er zijn weinig boeken die zo’n hoge oplage halen en zoveel succes hebben, hoewel het boek nauwelijks gerecenseerd is en werd doodgezwegen. Verschillende recensenten kijken er minachtend naar. Werkelijk niemand durft zijn vingers hieraan te verbranden. Ze vinden dit soort boeken rommel. Dit boek zou het nog niet waard zijn om vier letters over te schrijven. Maar kijk, het is wel succesvol: er zijn dus trouwe fans.”

Veel lezers denken er inderdaad anders over. Wat is er nu eigenlijk zo fascinerend aan dit boek?

“Ik heb er werkelijk geen idee van, ik heb het zelf niet gelezen. Het is een beetje atypisch voor een zelfstandige boekhandelaar om dit boek te verkopen. Het is commercieel, als ik het zo bruut mag zeggen. Maar het boek doet kennelijk heel wat mensen plezier en zet mensen aan tot lezen. Daar moeten we voor applaudisseren. Boekhandelaars zijn ook niet gek, hoor. Dit is een knap staaltje van leesbevordering.”

U zei eerder al dat recensenten hun neus ophalen voor dit boek. Is dit dan geen literair hoogstandje?

“Je kan dit boek moeilijk literatuur noemen, maar wat is er mis met een goede roman? Waarom moet er altijd een Berlijnse muur getrokken worden? Ik denk aan de klanten: zij willen goede boeken. Sommige mensen vinden schrijver Jeroen Brouwers het einde, ik weet dat ik dan niet ‘De zeven zussen’ moet bovenhalen. Maar ook voor dit boek is er een publiek. Je kan het best vergelijken met een avondje netflixen. Mensen willen soms gewoon een serie kijken en dat hoeft niet altijd hoogdravend te zijn. Daar is ‘De zeven zussen’ een mooi voorbeeld van.”

Hoe belangrijk is zo'n bestseller voor een boekhandel?

“Ik spreek niet voor alle onafhankelijke boekhandels, maar dit boek maakt of kraakt mijn jaar niet. In onze boekhandel ligt ook niet de hele reeks van Lucinda Riley. We hebben enkel het laatste boek, puur voor de service. We hebben nog vijf van de twintig boeken over. Ja, het wordt goed verkocht, maar ik heb boeken die sneller verkopen. Voor bepaalde ketens in Nederland is dit echter wel een heel belangrijke titel. We mogen ook niet vergeten dat de boekhandels in Nederland tot vorige week gesloten waren door de pandemie. Ook voor Standaard Boekhandel in Vlaanderen is dit succes belangrijk.”

Dit succes doet wat denken aan Harry Potter. Is dat een goede vergelijking?

“Je kan dit succes zeker vergelijken met het succes van de Harry Potter-reeks, qua verkochte aantallen toch. Deze titel leeft en is gemaakt door fans. Er werd amper reclame gemaakt voor dit boek en toch werd het een succes. Weet u, een boek is pas succesvol als mensen erover vertellen tegen elkaar. Daar is de auteur hier zeer goed in geslaagd.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234