Zondag 28/11/2021

Opinie

Geen vagina's meer op de pagina's, maar wat dan wel?

null Beeld AFP
Beeld AFP

Els De Pauw is freelancejournalist en -columnist voor De Morgen en Elle België. Van 2000 tot 2006 publiceerde ze sekscolumns in o.a. DM-Magazine onder haar nom de plume Amélie O.

Bij het tijdschrift Playboy in de VS hebben ze beslist om geen naaktfoto's meer te publiceren. Het gaat het blad financieel niet zo lekker voor de wind, en daarom moet er bespaard worden. In de rest van de wereld boert Playboy nog redelijk goed, maar in Amerika maakt het ruim 2,5 miljoen euro per jaar verlies. Op zich nu ook geen gigantische ramp, zeggen ze daar, want de Amerikaanse Playboy is zoals een winkel op Fifth Avenue: meestal verlieslatend, maar overigens prima voor het imago. De koerswijziging van het blad om naaktfoto's te bannen is vooralsnog volgens het management om meerdere redenen noodzakelijk. Ten eerste: overal zijn er tegenwoordig naaktfoto's te vinden, en Playboy is daarmee niet meer uniek. De Playboy-lezer verwacht méér, zo denkt men.

Want voor de ware pornomens is de hemelpoort al jaren slechts een muisklik verwijderd. Hij hoeft voor zijn opwellingen allang niet meer naar de krantenkiosk. Onder de matras van puberjongens gaapt alleen nog een propere leegte. En in Amerikaanse spermabanken krijgen donors straks wellicht een tablet mee in het snokhok, omdat er geen inspirerend tijdschrift meer overblijft om van de nood een deugd te maken. Dankzij het internet wordt de luie geest op zijn wenken bediend, en met een paar trefwoorden is de snelste verlossing van het zaad nabij. Efficiëntie boven alles. Daar kan Hugh Hefner niet tegenop.

Els De Pauw. Beeld rv
Els De Pauw.Beeld rv

Toen Penthouse in de jaren zeventig een concurrent werd voor Playboy en Penthouse-baas Larry Flynt de orders gaf om de dames zonder enig textiel te fotograferen, moest Hugh al mee in Larry's dwingende zog. Het was dat of blijven aanmodderen met konijnenstaarten. In de jaren die volgden, gingen de cameralenzen almaar dichter bij het onderwerp, te weten: bij die gewillige hemelpoorten, intussen ontdaan van alle begroeiing, kwestie van het zicht niet te belemmeren. Veel intiemer kon het niet meer worden, tenzij men een smurf met een microscoopcamera vooropstuurde om ter hoogte van de baarmoederhals het hele va-et-vient te filmen. Geen geschikte job voor Brilsmurf. Maar goed. We wijken ietwat af.

Terug naar Playboy, zonder onthullend naakt. Geen vagina's meer op de pagina's. Wat staat er dan nog wel in? Men belooft degelijke onderzoeksjournalistiek, diepte-interviews en fictie. Er zal een enthousiaste sekscolumn komen, geschreven door een vrouw, kwestie van de geslachten wat nader tot elkaar te brengen. Voor de adverteerders voorziet men speciaal veel aandacht voor sterkedrank. Playboy zal ook gelardeerd worden met kunst, want daar zijn jonge mensen tegenwoordig erg in geïnteresseerd, zo wees marktonderzoek nog uit. De naakt-ban kwam er ten andere ook door een merkwaardige vaststelling.

Vorig jaar nam het management de beslissing om bloot al te weren op de Playboy-website. Het maandelijkse bereik steeg daardoor in één klap van 4 naar 16 miljoen en de gemiddelde leeftijd daalde van 47 naar 30 jaar. Conclusie: naakt ligt in de VS blijkbaar niet goed bij een publiek van jonge kantoorhazen die de waarschuwing 'NSFW' (not suitable for work, red.) zeer ernstig nemen. Wanneer ze overdag surfen toch. Overdag puritein, 's avonds misschien goor en dronken zwijn. Evenwel zeer geïnteresseerd in kunst. Dat komt vast niet goed.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234