Zondag 23/01/2022
Julie Cafmeyer Beeld DM
Julie CafmeyerBeeld DM

ColumnJulie Cafmeyer

Ik beeldde me de wereld in die verborgen lag achter de muur van het museum

Julie Cafmeyer is theatermaker en columnist.

Julie Cafmeyer

Lieve Peter Morrens,

Enkele weken geleden was ik op jouw expo in de Warande in Turnhout, MINSTENS 1 ½ UUR, EN TERUG. Een tentoonstelling waar je zowel eigen werk als werk van bevriende kunstenaars toonde. Een ruimte waar werken in elkaar overvloeien, als een choreografie.

Voor zeker drie minuten lang keek ik naar een wit blad op de muur van kunstenaar Jimmie Durham. Zwarte letters in alcoholstift: Behind these words is a piece of paper. Behind the paper, a wall. Behind the wall, the world. Naast het werk, een blauw-wit politielint.

Ik beeldde me de wereld in die verborgen lag achter de muur van het museum. Een rivier, trancemuziek en zwemmende lijven in fluorescerende badkledij. Afgebakend met politielint.

Recht tegenover het pamflet met het politielint staat een houten tafel. Een beamer op het plafond projecteert een hand die een geel meetlint vasthoudt. Het meetlint is anderhalve meter lang.

In een kleine donkere kamer van het museum toonde je een film van Marguerite Duras, Les mains négatives. Op het programmablaadje las ik: ‘Negatieve handen zijn de schilderijen van handen gevonden in Magdalenische grotten. De handen zijn gekleurd in het blauw, zwart. Soms rood. Er is geen verklaring gevonden voor deze praktijk.’

Jouw expo als een associatie van beelden. De toeschouwer wordt geactiveerd om via verschillende kunstwerken een wereld te verzinnen. Dat is de verklaring.

Gisteren zat ik aan de Scheldebocht te zonnen op een houten ligstoel. Een troep van zes agenten zette met afzetlint de doorgang op de dijk af. Ik vroeg me af waarom het nodig was om een dijk in het midden van de zomer af te sluiten, en vertelde hen over jouw tentoonstelling, over de film van Marguerite Duras, over de afdrukken van duizenden jaren oud in prehistorische grotten. Ik zei: “Mensen communiceren sinds de oudheid met ons via geheimzinnige afdrukken. We kunnen onze handen in kleur drenken. In alle vrijheid, de dingen zijn niet te meten!”

En dan volgt nu een bekentenis, en tevens de hoofdreden van deze brief. Ik heb het kunstwerk van Jimmie Durham gestolen. Morgen spring ik ermee in de Schelde. Geen zorgen, ik zal het plastificeren zodat het waterproof is. Mijn nagels in het zwart gelakt, waardoor ik iets weg heb van een walvis. Terwijl ik op mijn rug zwem zal ik water uitspuwen en de tekst declameren.

BEHIND THE PAPER, A WALL. BEHIND THE WALL, THE WORLD.

In het beste geval springen honderden mensen me dolenthousiast achterna.

Zou jij dan zo vriendelijk willen zijn om een foto te maken van mijn performance? Ik in het water, met een pamflet, omringd door mensen in fluorescerende badkledij. Zorg ervoor dat het politielint zeker in beeld is. Als alles goed gaat, zal ik de foto ophangen in een grot.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234