Maandag 26/09/2022

Open brief

Ik ben geen journalist, maar ik kan wel over de cijfertjes achter FM Brussel praten

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Lisa Decrick is advertising manager bij de Vlaams-Brusselse Media. Het stoort haar dat er voor de afschaffing van FM Brussel steeds twee redenen worden genoemd: de dalende advertentie-inkomsten en het bereikcijfer.

Lisa Decrick

Beste Sven Gatz,

Toen ik zeven jaar geleden in Brussel toekwam, leende een vriendin mij jouw boek: 'Bastaard - Het verhaal van een Brusselaar'. Na het lezen ervan begreep ik wat het is om een Brusselaar te zijn. Je hoeft het niet te worden, je bent het van zodra je er aankomt.

Ook gisteren, toen ons werd gezegd dat FM Brussel eind deze maand nog zou worden opgedoekt, begreep ik het weer. Het valt niet meer bij te houden hoeveel Brusselaars ons een hart onder de riem steken via e-mail, telefoon, Facebook, of gewoon door af te zakken naar het Flageyplein.

Allemaal stellen ze dezelfde vraag: waarom? Die vraag beantwoorden jullie met een paar argumenten over advertentie-inkomsten en bereikcijfers. En dan staan al mijn collega's met hun mond vol tanden. Want over cijfertjes kunnen zij niet meepraten.

Lisa Decrick. Beeld Lisa Decrick
Lisa Decrick.Beeld Lisa Decrick

Vandaar deze brief. Ik ben geen journalist, maar ik kan wel over de cijfertjes meepraten.

U bent nu tien maanden opnieuw actief in de politiek en in die korte tijdspanne heeft u zelf mee beslist dat we commerciële reclame op FM Brussel mogen uitzenden. Sindsdien is FM Brussel op heel korte tijd een belangrijk merk geworden voor onze adverteerders, dat tonen ook de cijfertjes. Natuurlijk gaat FM Brussel niet de grote, nationale adverteerders binnenhalen, maar dat kunnen de andere vier merken van de Vlaams-Brusselse Media ook niet.

Een ander excuus dat ik ook al meerdere keren heb gehoord, is dat de bereikcijfers niet goed zouden zijn. Wel, momenteel zijn die beter dan die van onze website, die de motor moet worden in het nieuwe verhaal. Natuurlijk biedt online nog veel groeipotentieel. Wij zijn hier geen holbewoners, maar de Brusselaar toont ook duidelijk aan dat radio nog niet dood is.

En zelfs dan nog, draait het tegenwoordig echt allemaal maar om de cijfertjes? Is de impact van FM Brussel niet belangrijker dan het luistercijfer? Is het normaal dat een goede hoofdredactrice bruut en op staande voet ontslagen wordt omdat ze zogezegd niet voldoende management skills heeft? Is het normaal dat een stadsradio met een zeer grote en levende community moet verdwijnen omdat hij geen nationale adverteerders kan overtuigen? Moeten de Nederlandstalige Brusselaars nu afstemmen op Vivacité om nieuws te krijgen over hun stad?

Zulke beslissingen raken het hart van de meer dan 70 mensen die elke dag met passie radio en tv maken, een krant en magazine uitbrengen, en ja, voor de website schrijven. Maar misschien nog belangrijker voor u, als Vlaams minister van Jeugd, Media, Cultuur en Brussel: zulke beslissingen raken duidelijk ook de Brusselaar.

Vanochtend zei u in De Ochtend op Radio 1 dat u dat niet had verwacht, dat u de diepte van de reacties had onderschat. Volgens mij heb je dan geen verhaal als Brusselaar meer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234