Zondag 07/08/2022

Column

Ik ben niet pessimistisch over hoe onze steden er sneller dan we denken zullen uitzien

Elke dinsdag en donderdag schrijft Ann De Craemer over de kleine en grote dingen des levens die haar beroeren.

Ann De Craemer

Mocht ik ooit kleinkinderen hebben, dan kan ik hen zonder enige overdrijving vertellen dat ik in mijn jongere jaren scharnierpunten in de geschiedenis heb meegemaakt. Er zijn natuurlijk klimaat en migratie, en, op weliswaar kleinere schaal, het faillissement van reisorganisator Thomas Cook. Op zich geen scharnierpunt, maar het bredere verhaal erachter wel: decennialang deden mensen een beroep op een reisorganisatie om hun reizen te boeken, maar nu doen ze dat op het internet gewoon zelf.

Zo zal Thomas Cook niet alleen de geschiedenis ingaan als reispionier, maar ook als symptoom van een maatschappij waarin het internet een slokop van ons vertrouwde consumentengedrag is geworden. Andere voorbeelden zijn er genoeg. U wilt nieuwe kledij die u ook zomaar kunt terugsturen? Klikklikklik. U wilt een boek bestellen dat u de dag nadien al in huis heeft? Klikklikklik. Gevolg van dat simpele muis- of wijsvingerwerk: zelfstandige winkels en zelfs ketens gaan over de kop.

Voor de werknemers is dat minder goed nieuws. Maar is het dat ook voor de consument? Ik denk van niet. Wie schuift er graag aan in de supermarkt of aan het pashokje? Wie staat graag in de file om een schaarse parkeerplek te vinden? Dat consumenten voor hun aankopen steeds minder afhankelijk zullen worden van een fysieke winkel, betekent dat er een stuk meer ruimte – figuurlijk en letterlijk – vrijkomt voor ontspanning. Die beleven we het liefst in het groen, dus ik ben niet pessimistisch over hoe onze steden, van een kleine provinciestad als de mijne (Tielt) tot een metropool als Brussel, er sneller dan we denken zullen uitzien: meer groen en minder auto’s. The future is bright, the future is green.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234