Maandag 24/01/2022

ING moet niet denken in mijn plaats

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Ivan Van de Cloot is hoofdeconoom bij Itinera Institute, executive professor aan de Antwerp Management School en auteur van het boek Roekeloos, over banken en politiek.

Ivan Van de Cloot

ING zet opnieuw een stap richting het gebruik van 'big data'. Haar actie op dit vlak vorig jaar werd nochtans door de LA Times als een van de grootste privacydebacles wereldwijd gekozen.

Beeld u een wereld in waar banken altijd rekening houden met wat de klant wil. Zou in zo'n wereld de bank gebruikmaken van de gegevens die het heeft over wat u koopt aan kleding, eten, reizen, hobby's? Banken die de klant centraal stellen, zouden hun klanten ten minste bevragen of ze dat willen. Doen ze dat niet omdat ze het antwoord weten? Veel mensen griezelen immers van het idee dat bij een bezoek aan hun bankier deze naar een "dashboard" kijkt met hun persoonlijk profiel inclusief persoonlijke interesses en aversies. Laat staan dat ze de interne data ook nog eens kruisen met gegevens van sociale media zoals Twitter en Facebook.

De verdediging dat ze hierbij geen enkele wet schenden, toont dat sommige spelers de essentie niet begrepen hebben. Namelijk dat ze het vertrouwen van klanten moeten verdienen. Cruciaal is dat bankklanten kritischer kijken naar wat hun financiële instelling doet, eerder dan slaafs blijven zitten waar men ooit bij toeval is verzeild. Maak zelf uit wat je aanvaardt en wat zeker niet. Een bank die er geen graten inziet om je gegevens te 'delen' met partners of zelfs doorverkoopt, is dat ok voor jou? Een bank die je surfgedrag opvolgt om je daarna een commercieel aanbod te doen?

Persoonlijk zou ik het als een vertrouwensbreuk beschouwen wanneer ik de bank hoor verklaren dat ze in een 'opt out' voorziet bij het analyseren van mijn gegevens, waarbij ik mij dan expliciet moet afmelden.

Er zijn inderdaad instellingen die geen scrupules hebben om betaalgegevens te gebruiken, zolang ze maar een (elektronisch) formulier bezorgen waar al dan niet in minuscule lettertjes staat dat je hiertegen bezwaar kunt aantekenen. Dit betekent dat de bank gebruikmaakt van de gebreken van de menselijke natuur. We hebben als soort geleerd om te gaan met de complexiteit van de werkelijkheid, door terug te vallen op gewoontes en niet alle informatie te verwerken. Sommigen vinden het heel normaal dat bedrijven 'gesofisticeerd' omgaan met de informatie die ze over hun klanten beschikken. Voor mij overschrijdt dit een grens. Het zegt iets over het bedrijf en hoe het mij behandelt. We mogen dringend wat meer 'oprechtheid' verlangen van onze banken. Big data presenteren als middel in de strijd tegen internetmisdrijven hoort daar niet bij.

Een bedrijf dat zegt dat de klanten er geen probleem mee hebben zolang die er maar voordeel uit halen, probeert te denken in mijn plaats. Evengoed zijn er spelers die er wel van uitgaan dat hun klanten dit als een gebrek aan respect ervaren. En dat is ze in mijn geval ook geraden. Voor heel veel delen van het economisch leven is wederzijds vertrouwen essentieel. Een bank zou moeten beseffen dat je op dit vlak net minder ver kunt gaan dan andere bedrijven. Hoe meer info ze over het privéleven van de klant bezitten, hoe terughoudender ze moeten zijn. Als ze dat niet begrijpen, hebben ze pas echt een probleem.

Wellicht zijn er velen die het minder nauw nemen met wat bedrijven met de gegevens over hun betaalverkeer doen. Het is zeker zo dat nieuwe technologische ontwikkelingen enorme impact hebben en het nog niet duidelijk is hoe we als gemeenschap hiermee om moeten gaan. Na vorige opstootjes over deze materie, zei men samen met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties te overleggen over wat er wel of niet mogelijk is. Daar is in elk geval nog onvoldoende werk van gemaakt. Veel fundamentele vragen moeten nog beantwoord worden. De politiek mag hier ook dringend eens een versnelling hoger schakelen.

null Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234