Zaterdag 24/09/2022

OpinieAäron De Fruyt

Moet de sticker ‘geen gratis reclame’ vanaf nu ook op mijn fiets?

Een winkel van C&A in Leuven. Beeld Vertommen
Een winkel van C&A in Leuven.Beeld Vertommen

Aäron De Fruyt is sociaal-cultureel werker bij Furia vzw en vrijwillig actief bij CATAPA en Rikolto (Vredeseilanden). Hij schrijft het stuk in eigen naam.

Redactie

Beste duurzaamheidsverantwoordelijke bij C&A,

Mijn vriendin en ik doen ons best. Echt. We kopen onze kleren tweedehands. We gebruiken ons gas en onze elektriciteit groen. We eten plantaardig. We maaien mei niet. Onze bank investeert enkel duurzaam. Dat kost ons inspanning, maar we voelen dat we die verantwoordelijkheid op moeten nemen. Ontgroeien om te bloeien. U kent het vast wel.

We doen écht ons best. We kopen onze groentjes bij de voedselteams, we mijden vliegreizen, we nemen elke dag de trein en de fiets. Zelfs onze hond gaat binnenkort op veganistisch dieet. We hebben al krokante groentebrokjes op het oog. Ik durfde het hem nog niet vertellen.

Consuminderen dus… We slagen daar niet altijd in maar we doen ons uiterste best om onze ecologische voetafdruk te beperken. Dat kost ons mentale energie, tijd, moeite... In tijden van oorlog en losgebroken energiemarkten kost dat ons zelfs veel geld. Ons vzw-loontje kermt soms wat. Ach, het lukt wel.

Ik hoop dat u dan wel kunt begrijpen dat het mij stoort dat ik deze week tot twee maal toe een plastic hoesje van uw winkelketen op het zadel van mijn fiets terugvond. Net als de andere fietsen in de parking aan ons station is mijn plechtigecommuniefietske slachtoffer geworden van uw reclameguerrilla. Aan onze brievenbus hangt ‘geen gratis reclame’. Moet zo’n sticker vanaf nu ook op mijn fiets?

Het lijkt u misschien een detail en ik ben in uw ogen wellicht een doorwokete muggenzifter. Maar het zit me wel degelijk niet lekker. Reclame is namelijk al overal. De markt palmt zonder schaamte de openbare ruimte in. Zowel op grote panelen in het straatbeeld als op het scherm van mijn Fairphone. U bent overal. Vaak lelijk, soms mooi, altijd veel te flashy. Ik heb daar op zich geen probleem mee: soms vind ik het zelfs goed gevonden.

Maar het zadel van mijn fiets ongevraagd twee keer besmeuren met een lelijk plastic hoesje waarop bijna cynisch staat geprint dat het werd ‘gemaakt van duurzamer materiaal’, komt bij mij zeer invasief en agressief over. Uw website spreekt vol lof over de duurzaamheidsinspanningen van uw bedrijf. Het staat zelfs bovenaan rechts in de menubalk, dan moet het wel waar zijn! Ik hoop dat u kunt begrijpen dat uw ‘fietshoesjesactie’ voor mij al uw geloofwaardigheid ontmantelt.

Beste duurzaamheidsverantwoordelijke, ik wil u zeker niet in uw eentje aan de schandpaal nagelen. U bengelt daar in goed gezelschap! Goodiebags en hippe gadgets marcheren nu eenmaal, zelfs in milieukringen. Ik kan het aantal gratis totebags in onze keuken niet meer op één hand tellen. Die zien er dan wel lekker ecologisch uit en werden gemaakt van biologisch katoen. Maar met twee van die zakken hebben wij echt wel genoeg.

Mijn vriendin en ik doen ons best. Minder verspillen is immers onze constante inspanning om de toekomst een beetje leefbaarder te maken. Wij worden door de overheid en de markt namelijk voortdurend gewezen op onze individuele verantwoordelijkheid. Wij luisteren. En u?

Dat hoesje steek ik deze week wel eens terug in jullie brievenbus! Hopelijk hangt er geen sticker?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234