Zondag 25/09/2022

Car Free Day

Uw blinkende BMW inruilen voor een plooifiets? U zou wel gek moeten zijn

Als we echt naar een autoluwere maatschappij willen, moet autorijden een pak rottiger worden, en de alternatieven beter. Beeld thinkstock
Als we echt naar een autoluwere maatschappij willen, moet autorijden een pak rottiger worden, en de alternatieven beter.Beeld thinkstock

Op Car Free Day worden we met zijn allen uitgenodigd om de auto een dag op stal te laten en na te denken over alternatieven voor de wagen. Tom Windey, eindredacteur bij DeMorgen.be, vreest dat het streven naar duurzame mobiliteit met hetzelfde probleem kampt als de zo verfoeide files: het gaat niet erg vooruit.

Tom Windey

Het was een veelzeggende status update die een collega vanochtend op Facebook postte: "Car free day? Mijn reet ja! Bij 200 kilometer file om 9 uur kun je niet echt over een succes spreken, of wel?" Het berichtje, met een foto ter illustratie verzonden vanuit een van die verkeersopstoppingen, zegt eigenlijk twee erg herkenbare zaken. Eén: ja, we hebben allemaal een bloedhekel aan files. Twee: ja, we blijven er desondanks gewoon in staan.

Hoewel zo'n 230 bedrijven vandaag mee hun schouders zetten onder Car Free Day, en daarbij hun personeel aanspoorden om niet met de wagen naar het werk te komen, bleven mensen dus ook nu massaal aanschuiven in de files. U mag dat dom vinden, maar ze hebben daar jammer genoeg hun redenen voor.

Tom Windey. Beeld Tim De Backer
Tom Windey.Beeld Tim De Backer

Zo is er het leger aan Belgen met een bedrijfswagen - een leger dat ook dit jaar opnieuw een beetje aangroeide en dat voor weinig of geen geld met een auto kan rijden. Onderhoud, verzekering en vaak een tankkaart inbegrepen. Het is nog maar de vraag of een mobiliteitsbudget (zoals onder meer het Vlaams Instituut voor Mobiliteit in een proefproject onderzoekt) daarvoor een wezenlijk alternatief kan bieden.

Op zich klinkt zo'n mobiliteitsbudget geweldig: een budget waarmee werknemers zelf kunnen beslissen hoe ze reizen. U woont dichtbij een station? Dan gaat u voor een gratis treinabonnement. U werkt op luttele kilometers van uw woning? Huur dan een vouwfiets op kosten van uw werkgever. Of een poolauto die je met collega's deelt in plaats van een eigen auto, onder het 21ste-eeuwse motto 'Toegang is belangrijker dan eigendom'. Clever, groen en modern, kortom.

Alleen: hoeveel zoden zet zo'n alternatief aan de spoordijk als er ook zoveel Belgen met een fiscaal voordelige bedrijfswagen op hun werk geraken? Hoe spoor je zulke mensen aan om die voordelen te laten schieten in ruil voor een gehuurde plooifiets of een treinkaart? Zeker wanneer je bedenkt dat veel bedrijven ergens op een industrieterrein in de periferie samenhokken, op locaties die pendelen met het openbaar vervoer tot een dagelijkse processie van Echternach maken. Vaak om werk te verrichten dat ze net zo goed van thuis uit konden doen, of buiten de 9-to-5-uren.

Allemaal goed en wel dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) deze ochtend op Studio Brussel herhaalde dat de Vlaamse regering in 400 nieuwe bussen en 88 trams investeert, en dat er 'fietsostrades' bijkomen, maar zolang zijn partij zich mordicus blijft verzetten tegen een fiscaal voordelige bedrijfswagenpolitiek wordt het lastig om een echte mentaliteitsomslag te bekomen.

Ook voor wie niet met een gesubsidieerde wagen rondrijdt, zijn de alternatieven niet van dien aard dat je er meteen de auto voor laat staan. De pittige prijskaartjes van het openbaar vervoer, stakingen, vertragingen en besparingen bij de NMBS doen veel pendelaars allicht besluiten dat het in die immer langer wordende files zo slecht nog niet is. Waardoor onze snelwegen potdicht blijven zitten en we doorgaan met diesel in de lucht te pompen. Zo blijft 'autoloos' vooral iets voor 's zondags, wanneer er tijd voor is.

In dit land worden we - Car Free Day ten spijt - niet gemotiveerd om onze wagens in te ruilen voor groenere en slimmere alternatieven. Daarvoor hebben we meer nodig dan autoloze dagen, mobiliteitsweken en andere sensibiliseringscampagnes. Daarvoor hebben we ingrijpende beleidskeuzes nodig. Keuzes die vervuilers bestraffen en flexibel werk aanmoedigen. Een beleid waarbij alternatieve manieren om te pendelen geen aanslag op onze tijd en budget zijn. Zolang dat niet gebeurt, blijft een blinkende bolide inruilen voor een buspas een behoorlijk slechte deal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234