Woensdag 05/10/2022

Bijgedachte

Vaarwel RifRaf, gratis blad dat me een klein fortuin kostte

Het einde van een tijdperk: RifRaf geeft er na ruim een kwarteeuw de brui aan. Beeld kos
Het einde van een tijdperk: RifRaf geeft er na ruim een kwarteeuw de brui aan.Beeld kos

Tom Windey is eindredacteur voor DeMorgen.be.

Tom Windey

RifRaf stopt er dus mee. Voor juni komt nog een digitale versie uit, daarna moeten we het muziekmagazine bijzetten op het kerkhof der tanende advertentie-inkomsten.

Hoewel het blad altijd gratis is geweest, valt niet te becijferen hoeveel geld het me heeft gekost. Dat zit zo: toen RifRaf in 1989 startte, was ik zestien jaar en had ik voor het eerst in mijn leven wat geld te besteden. De Millet-jassen en Lacoste-polo's waren godzijdank net uit de mode en smartphones bestonden nog niet. Dus mocht het allemaal op gaan aan vers vinyl. RifRaf vertelde me elke maand aan welk vinyl, ik ging gewillig voor de bijl.

De interviews en recensies haalden niet altijd het niveau van pakweg Humo, maar RifRaf zette daar een indrukwekkend volume en tonnen enthousiasme tegenover. Terwijl je het in de gewone media met een handvol recensies van veelal grote namen moest stellen, liet het gratis blad een stroom van reviews op je los. Met veel ruimte voor bandjes die nergens anders aan bod kwamen en voor talent van hier. Dankzij RifRaf kon je op café uitpakken met dat Antwerps indie-groepje dat niemand kende, of met die punkhelden 'waar Nirvana alles van gepikt heeft'. Dat soort kennis smeedt een band met een blad.

Tom Windey. Beeld kos
Tom Windey.Beeld kos

De liefde bleef niet duren: na de millenniumwissel verloor ik het blad uit het oog. En ik niet alleen: zoals wel vaker was het internet de gamechanger. De cd-industrie kreeg klappen, en met haar het magazine dat volledig op muziek inzette.

RifRaf voelde zich onwennig in de digitale context. Online was RifRaf nooit veel meer dan wat het voorheen was: gewoon, een magazine om te lezen - en dat in een haast prehistorische pdf-reader. Zelfs de printlayout bleef op de website koppig voortbestaan.

Maar waarom zou je je door al die recensies heen worstelen als je de hipste albums van het moment gewoon gratis kan horen via blogs, streaming en downloads? Nieuwe muziek haal je niet meer uit een boekje, toch?

En toch. Sinds enkele jaren maak ik elke donderdag een uur zoek in de bar van de muziekschool, wachtend terwijl mijn dochters drums geselen en hiphopbeats verslinden. Daar bleek dat RifRaf al die tijd niet was weggegaan. Elke maand lag er een verse pak, in een hoekje bij de toog.

Nog altijd stonden er onbekende branieschoppers op de cover. Nog altijd kreeg elke Belgische release zijn eigen cd-bespreking. Opnieuw las ik stukjes over groepen die ik anders nooit zou kennen.

Sommige dingen veranderen nooit, dacht ik nog. En toen veranderden ze wel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234