Dinsdag 17/05/2022
Mark Coenen. Beeld DM
Mark Coenen.Beeld DM

ColumnMark Coenen

Volgens pessimisten zakt ons avondland langzamerhand door de enkels bij gebrek aan gedeelde kennis

Mark Coenen is columnist.

Mark Coenen

Of ik ze al gezien heb, die nieuwe documentaire over de laatste loodjes en liedjes van de Beatles? Ja toch zeker?

Neen dus.

Niet dat ik niet wil: ik heb mij al wel een abonnement op Disney+ aangeschaft, omdat daarzonder ik niet kijken kan. 8,99 euro per maand, elke maand opzegbaar.

Slimme jongens die van Disney: oude zakken nemen een abonnement om naar de Fab Four te kijken, maar als ze na een maand willen opzeggen breekt er bij de kinderen de pleuris uit omdat ze net Frozen herontdekt hebben en niet meer zonder de tekenfilms uit hun jonge jaren kunnen.

Voorwaar de perfecte marketingfuik.

De recensies zijn niet allemaal laaiend enthousiast. Zo krijgt de serie van The Guardian een lauwe 3 sterren op 5. “Eight hours of TV so aimless it threatens your sanity”, kopt men streng.

‘Men’ is een recensent die pas twee jaar na de opnames van ‘Get Back’ geboren werd, zo blijkt. Weer een generatiekloof, brom ik gerustgesteld van onder mijn snor. Die jonge blaag verstaat immers niets van de tijdloze grandeur van de vier jongelieden uit Liverpool.

De kenniskloof is blijkbaar een fenomeen en doet zich overal voor, zo lees ik in onze eigenste krant. “Niet alleen in De slimste mens legt de generatiekloof een kenniskloof bloot”, kopten we somber.

Volgens pessimisten zakt ons avondland langzamerhand door de enkels bij gebrek aan gedeelde kennis, geschiedenis en cultuur en moet daar dringend iets aan gedaan worden.

Vandaar de lokroep van een Vlaamse canon, die ons cultureel weer achter één vlag zal doen lopen, al is het dan in een raar soort ganzenpas. Op weg naar de homogene gemeenschap die ons hopelijk eindelijk zal beschermen tegen de multicul, de teenslets en de quinoa.

Heel die slimste mens is trouwens een doorzichtige poging om de argeloze burger te doen geloven dat de rare types die tegenwoordig worden opgevoerd de nieuwe bekende Vlamingen zijn, terwijl ze bij nachte niet eens door hun eigen moeder herkend worden.

Elke aflevering is een ontdekkingsreis of het scheelt niet veel.

In mijn tijd zaten de eminente godgeleerde Rik Torfs of Marc Reynebeau in de jury, renaissancelieden van hoog allooi die beschikten over fijnzinnige scherts en een onuitputtelijk arsenaal aan gevatte bon mots.

Nu zijn het onverlaten en zitten daar ook feestneuzen met hun petjes op één oor bij, die volgens Wikipedia hun bekendheid te danken hebben aan een passage in een rapgroep genaamd ‘Geile Gleuf Maddefakkers’ en faam verwierven dankzij, en wij citeren alweer, “filmpjes over eten en drinken, met de nadruk op calorierijk eten”.

En dan is men verbaasd dat niemand nog de voornamen van de vier Beatles kent.

Ik wacht tot na de finaleweek om mij af te zonderen en Get Back te bekijken. Waarna ik mijn gezin rond mij zal verzamelen en zal zeggen: het is gebeurd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234