Zaterdag 21/05/2022

MeningenLezersbrieven

Was deze vliegtaks wel echt bedoeld om via het alternatief van de trein het milieu te verbeteren?

Toestellen van Brussels Airlines in Zaventem. Beeld AP
Toestellen van Brussels Airlines in Zaventem.Beeld AP

Een selectie van lezersbrieven aan onze redactie.

Lezers De Morgen

Vliegtaks op korte vluchten

Minister Vincent Van Peteghem (CD&V) is van plan een vliegtaks in te stellen, 10 euro voor vluchten korter dan 500 km, lagere bedragen voor langere vluchten. Uiteraard is dit een stapje in de goede richting. Maar gaat dit het alternatief van de trein echt stimuleren? Frankrijk ging duidelijk een stap verder. Binnen Frankrijk zijn vluchten gewoon verboden als de reistijd met de trein tussen de twee steden minder bedraagt dan 2u30. Vliegen van Parijs naar Bordeaux is dus gewoon niet meer mogelijk. Eerst was dit een regel opgelegd aan Air France in ruil voor reddingsteun, nu geldt die regel ook voor niet-Franse luchtvaartmaatschappijen. Ook Europa overwoog drastische ingrepen, namelijk door vluchten korter dan bijvoorbeeld 500 km gewoon te verbieden. Zo stimuleer je echt het alternatief van de trein. Tegenwoordig wordt er veel lippendienst bewezen aan het stimuleren van treinreizen, ook nachttreinen over lange afstand. Maar het komt er niet van. Enkel de nachttrein naar Wenen/Innsbruck kwam terug en dan nog op initiatief van de Oostenrijkse spoorwegen. De Zweedse overheid lanceerde een openbare aanbesteding voor een nachttrein Brussel-Keulen-Hamburg- Kopenhagen-Malmö, maar bij de geboden voorwaarden bleek geen enkele operator bereid de verbinding aan te bieden, zelfs niet de eigen Zweedse spoorwegmaatschappij. Ook verbindingen vanuit Brussel naar Berlijn, Praag, Milaan werden overwogen, maar zijn er tot op heden nog niet gekomen. De huidige incentives zijn gewoon te zwak. Zolang vliegen mogelijk blijft, zullen enkel treinliefhebbers kiezen voor de trein. Kies voor drastischere oplossingen. Verbied (minstens in Europees verband) vluchten korter dan 500 km. Beperk langeafstandsvluchten (via een aanbodbeperking en/of door drastische prijsverhoging) zodra op dezelfde route een dagelijkse nachttrein rijdt. Was deze vliegtaks wel echt bedoeld om via het alternatief van de trein het milieu te verbeteren of is het eerder puur om de opbrengst te doen?

Klaas De Brucker is transporteconoom en doceert micro-economie aan KU Leuven Campus Brussel.

Btw op energie

In het interview met minister Tinne Van der Straeten staat te lezen: “Verlaag de btw op energie naar 6 procent, zegt Vooruit.”Ja? Wel, nee. De PVDA was de eerste om dat vijf maanden geleden al in het federaal parlement voor te stellen. Wat toen – zoals gebruikelijk – op smalende meesmuilerij onthaald werd. Wij bleven echter op die spijker slaan. Toen sprong ook Vlaams Belang op die kar. En uiteindelijk – na maanden van noch mossel noch vis – ook Vooruit. Ere wie ere toekomt, toch?

Frank Van den Eeckhout, voorzitter PVDA Deinze

Impact corona op jongeren

‘De signalen zijn verontrustend’, zegt CM-voorzitter Luc Van Gorp. ‘De pandemie heeft een grote impact gehad op het mentaal welzijn van jongeren. We moeten lessen trekken en zorgen dat de nodige mentale ondersteuning beschikbaar is voor iedereen.’

Al vanaf het begin van de pandemie staat de algemene mentale gezondheid onder druk. Sociaal isolement doet iets met een mens. Vooral jongeren hebben in deze tijd van hun leven nood aan uitgaan, sociaal contact, een normaal leven leiden zonder dat de maatregelen om de twee weken versoepeld en dan weer verstrengd worden.

‘Wanneer stopt het allemaal?’ ‘Wanneer zijn we weer vrij?’ Dat zijn de grote vragen die we ons stellen. Ook is er een tekort aan hulp. Therapie, AWEL.be, de druglijn, Tele-onthaal, zo veel diensten zijn volzet of overbevraagd. Nochtans hebben we stabiele jongeren nodig om voor een stabiele maatschappij te zorgen.

We zijn het allemaal beu om steeds te horen dat het bijna gedaan is om dan weer een nieuwe variant te ontdekken of nog meer prikken te moeten krijgen. Volgens Steven Van Gucht gaan we na deze golf een “rustige lente en zomer” tegemoet. Is dit het einde waar we zolang op hebben gehoopt?

Lucie Noël, OLVE Mortsel, Edegem

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234