Dinsdag 27/09/2022

007is nog lang niet dood

Buiten beeld horen we de lichtjes smekende, opgewonden hijgende stem van Jinx, alias Halle Berry: 'Laat hem erin. Nog een paar minuutjes.' Als zij dan samen met James Bond in beeld komt, wordt duidelijk wat er precies aan de hand is en kunnen we alleen maar betrapt glimlachen om onze eigen voorbarige interpretatie. Toegegeven, dit is geen voorbeeld van subtiele of fijnzinnige dialoogkunst, maar het is wel typisch voor de seksuele innuendo's die bij het 007-genre horen met de g van geile grapjes, net als de g's van guns, glamour en gadgets.

Brussel

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Met Die Another Day, officieel de twintigste aflevering in de veertigjarige filmcarrière van James Bond, krijgen de fans waar voor hun geld. Of zoals de Amerikanen dat zo kernachtig kunnen uitdrukken: 'It delivers.' Alle ingrediënten zijn opnieuw aanwezig: een explosieve proloog, een generiek met sensuele silhouetten en dit keer ook schorpioenen, een geopolitiek geladen situatie, een megalomane booswicht die het slecht voorheeft met de rest van de wereld, gevaarlijke handlangers, spectaculaire achtervolgingen ter zee (en dan zowel op als onder het wateroppervlak), te land en/of in de lucht en explosieve stunts, exotische locaties - James Bond is niet zomaar een reiziger, hij springt gewoon van het ene continent naar het andere, en weer terug -, geraffineerde gadgets die niet zozeer nuttig hoeven te zijn zolang ze maar voor een wow!-effect kunnen zorgen (zoals een 'onzichtbare' auto), mooie vrouwen die niet altijd even betrouwbaar zijn en grootschalige decors (zoals het gigantische Ice Palace, dat zowat een bevroren versie van de opera van Sidney lijkt).

En, uiteraard, veel flegmatieke oneliners. Zoals wanneer James Bond blootsvoets, in lompen, met lang haar en een wilde baard het zeer exclusieve Yacht Club Hotel van Hongkong binnenwandelt. Het chique clientèle kijkt met een mengeling van verbazing en hooghartige ergernis op, maar de man achter de hotelbalie heeft 007 meteen herkend en begroet hem hartelijk. 'Been busy, mister Bond?', vraagt hij belangstellend, wat gelet op de vestimentaire toestand van de geheim agent natuurlijk een mooi en zeer beleefd understatement is. Van zijn kant voelt Bond geen behoefte aan een lange uitleg. 'Just surviving', is de laconieke reactie van Pierce Brosnan, die aan zijn vierde Bond-film toe is.

Op het moment dat Bond dat hotel binnenstapt, is de proloog al een tijdje achter de rug en weten wij als toeschouwers dat dit antwoord van 007 ook al een understatement van je welste is. Die Another Day begint met een indrukwekkende surfsequentie, die wel bedoeld lijkt om de Vin Diesel-fans van de xXx-film duidelijk te maken dat de 'oude' James Bond, in zijn eerste filmavontuur van het nieuwe millennium, ook wel een extreme sports-fanaat mag worden genoemd. Via zijn surfplank is 007 terechtgekomen in de gedemilitariseerde maar met landmijnen bezaaide zone tussen Noord- en Zuid-Korea, waar hij de corrupte kolonel Moon (rol van Will Yun Lee) wil ontmaskeren bij een wapendeal, waarbij ook een lading zogenaamde conflictdiamanten van eigenaar zou moeten veranderen. Het plan van 007 mislukt, want hij wordt zelf ontmaskerd. Even tussendoor: het blijft natuurlijk een schizofrene opdracht voor de scenaristen om telkens weer baddies te verzinnen, die na twintig Bond-films nog steeds niet doorhebben dat ze oog in oog staan met de beroemdste en beruchtste geheim agent, die overal ter wereld meteen herkend wordt door miljoenen fans.

Hoe dan ook, James Bond moet op de vlucht en dat leidt tot een eerste sensationele en uiteraard explosieve achtervolging, namelijk met hovercrafts door een mijnenveld. Nadat hij kolonel Moon in een reusachtige waterval te pletter liet storten, wordt 007 door de Noord-Koreanen gearresteerd. Dan volgt de begingeneriek, waarin we behalve de zogenaamde 'nudie cuties' - in dit geval de uit vuur en ijs gemodelleerde sexy vrouwensilhouetten - ook te zien krijgen hoe Bond onbarmhartig gefolterd wordt.

Met de g van geile grapjes, guns, glamour en gadgets

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234