Zaterdag 01/10/2022

100 en 101 volgen elkaar niet meer op

De politiehervorming zorgt in sommige zones voor vertraging in de afhandeling van de noodoproepen. In gebieden waar de 101-centrale gehuisvest is in de gebouwen van de vroegere rijkswacht kunnen nood-oproepen momenteel niet doorverbonden worden naar de 100-centrale. Dat heeft tot gevolg dat oproepers die zich van noodnummer vergissen en bijvoorbeeld de 101 bellen wanneer ze een ziekenwagen willen, niet meteen geholpen worden. Dat was onlangs het geval in Leuven, waar het voorval het leven kostte aan een campingbewoonster. Maar er is een oplossing, laat Binnenlandse Zaken weten. Alleen kent niemand ze.

Brussel

Eigen berichtgeving

Cathy Galle

Midden oktober belt een Franstalige bewoner van camping La Hetraie, die zowel op het grondgebied van Oud-Heverlee (Vlaanderen) als van Nethen (Wallonië) ligt, naar het nummer 101 om te melden dat een vrouw op de camping onwel is geworden. Hij vergist zich echter van nummer. Het noodnummer 101 is bedoeld om hulp te vragen bij de politiediensten, het noodnummer 100 dient dan weer voor brandweer en ambulancediensten.

Tussen de oproeper en de operator in de meldkamer ontstaat een vreemd gesprek. Aan de ene kant heb je de Franstalige oproeper die geen woord Nederlands spreekt en bovendien in paniek is, aan de andere kant de operator met een gebrekkige kennis van het Frans. Op de opnamebanden van het gesprek die het Leuvense parket onderzocht, is te horen dat de operator eerst niet goed begrijpt wat de oproeper wil, maar uiteindelijk toch het woord 'ambulance' verstaat.

"Je hoort daarna de man heel vriendelijk en bereidwillig uitleggen dat de oproeper bij 'le cent' moet zijn, het nummer 100 dus", legt de Leuvense persmagistraat Theo Jacobs uit, "half in het Frans, half in Nederlands, dat wel. Maar de oproeper begrijpt wel degelijk dat hij het nummer 100 moet bellen voor een ambulance. Op de banden is duidelijk te horen dat de beller de operator bedankt en even later zelf naar het juiste nummer belt."

Tegen dat de ziekenwagen op de camping aankomt, is het slachtoffer echter al overleden. Volgens het Leuvense parket, dat zijn onderzoek gisteren afrondde, kan de politieagent die de oproep beantwoordde niets worden verweten. "Hij sprak gebrekkig Frans, maar kon zich toch verstaanbaar maken. Meer dan doorverwijzen kon hij niet. De mensen van de dienst 100 stellen elke oproeper nog enkele specifieke vragen over de algemene toestand van het slachtoffer vooraleer tot actie over te gaan. Het gaat daarbij om medische parameters. De vragen moeten dus door specialisten worden gesteld. De oproeper moest dus wel degelijk bij het nummer 100 zijn."

Terwijl het onderzoek van het Leuvense parket zich focuste op het gebrekkige Frans van de operator, ligt het probleem in dit dossier blijkbaar elders. De oproepen om medische bijstand die per vergissing binnenkomen in de Leuvense 101-centrale kunnen momenteel niet doorverbonden worden naar de 100-centrale. De oproeper, die vaak in paniek is, moet dus de hoorn weer neerleggen en het andere nummer draaien.

De oorzaak daarvan zijn organisatorische problemen door de politiehervorming, klinkt het op het secretariaat van de bestuurlijke directeur-coördinator van de federale politie in Leuven. "In steden waar de federale politie in de gebouwen van de vroegere gemeentepolitie huist, zitten beide noodcentrales vaak op hetzelfde netwerk en is doorverbinden dus een makkie. Bij ons in Leuven bevindt de 101-centrale zich in de gebouwen van de vroegere rijkswacht en is de 101 een lijn op zich. Daar zit de moeilijkheid. Wij kunnen enkel vragen aan de mensen of ze zo vriendelijk willen zijn zelf naar de 100-centrale te bellen als ze bij ons terechtkomen en eigenlijk een ambulance willen."

Dat probleem is goed bekend bij Binnenlandse Zaken. "Dat is inderdaad in een aantal zones het geval. De aanpassingen aan de netwerken zijn volop bezig. We zijn er dus wel degelijk aan aan het werken", stelt woordvoerder van Binnenlandse Zaken Laurent Panneels. "Maar er bestaat een eenvoudige oplossing om problemen te omzeilen: het Europees noodnummer 112. Wie dat nummer belt, komt bij een centrale terecht die zowel politie- als medische hulp regelt. Dat nummer kan trouwens ook in het buitenland worden gebeld."

Binnenlandse zaken geeft toe dat de 112 nog niet echt bekend is, maar benadrukt dat het een maand geleden dan ook met een informatiecampagne is gestart om het gebruik van dat nummer aan te moedigen.

'Doorschakelen is een probleem in een aantal zones. De aanpassingen aan de netwerken zijn volop bezig'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234