Dinsdag 17/05/2022

NieuwsParkeerbeleid

20 procent meer klachten over parkeerbeleid steden en gemeenten

Acht op tien zien het parkeerbeleid vooral als makkelijk geld verdienen voor stad en gemeente.  Beeld Foto Geert De Rycke
Acht op tien zien het parkeerbeleid vooral als makkelijk geld verdienen voor stad en gemeente.Beeld Foto Geert De Rycke

We ergeren ons kapot aan parkeermeters, parkeertickets en parkeerboetes. Bij Touring vielen daarover vorig jaar liefst 20 procent meer klachten binnen. Acht op tien zien het parkeerbeleid vooral als makkelijk geld verdienen voor stad en gemeente. ‘Er is dringend nood aan eenduidigheid’, klinkt het bij Touring. ‘Nu is parkeren één grote willekeur.’

BCL

1.845 parkeerklachten kreeg Touring vorig jaar binnen. Opmerkingen en verzuchtingen nemen elk jaar toe. Niet verwonderlijk, vinden ze bij Touring. “Het parkeerbeleid lijkt één grote wanorde”, zegt Danny Smagghe. “In de ene gemeente kost parkeren zoveel, in een andere is dat meer of minder. In de ene blauwe zone mag je twee uur parkeren, in de andere drie. Het gebeurt zelfs dat een parkeerzone door twee gemeenten loopt en dat die andere tarieven hanteren.”

Het kluwen van onduidelijkheid en onoverzichtelijkheid zorgt voor een pak ergernissen, zoveel is duidelijk. Dat 55 procent van de Vlamingen parkeren te duur vindt, is niet erg verwonderlijk. Acht op de tien vinden het vooral een manier voor steden en gemeenten om makkelijk inkomsten binnen te rijven. 58 procent mijdt ook betalende zones en rijdt door naar winkelcomplexen waar makkelijk gratis te parkeren is. Vijf op de tien vinden trouwens dat er onvoldoende bovengrondse parkeerplaatsen zijn. Over ondergrondse parkings dan weer weinig klachten: 65 procent is van mening dat er voldoende zijn.

Niet alleen de prijs voor een leeg plekje frustreert de Vlaming. Vooral over de blauwe zone, waar een parkeerschijf verplicht is, en onduidelijkheden die daaraan vasthangen zorgen voor ergernis. Meer dan de helft vindt dat ze slecht zijn aangeduid. “Dat vloeit vooral voort uit het feit dat er enkel bij het begin van de zone signalisatie moet zijn en dus niet meer bij het begin van de straat”, zegt Smagghe. “Omdat die zones soms heel groot zijn, weten veel weggebruikers dus vaak niet eens of ze zich al in zo’n blauwe parkeerzone bevinden of niet.”

De pechbijstandsdienst wijst vooral naar de wanorde. “Elke stad of gemeente doet wat zij wil en daar wringt het schoentje. De verkeerscode zegt niets over parkeren en tarieven. We hebben al verscheidene keren gepleit om boordstenen of verlichtingspalen blauw te kleuren, zodat dat duidelijk is, maar daar wordt geen gehoor aan gegeven. Eigenlijk zou een parkeerbeleid van bovenaf, federaal of regionaal, ingevoerd moeten worden, zodat dat geharmoniseerd en vooral duidelijk voor de bestuurder is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234