Zondag 26/06/2022

9/11-commercie draait op volle toeren

Enkele weken voor de herdenking van de aanslagen puilen de souvenirwinkeltjes in New York sowieso uit van de 9/11-memorabilia. Dat is overigens al jaren zo. Ground Zero, de site waar het World Trade Center stond en nu enkele nieuwe wolkenkrabbers en het ondergrondse 9/11-monument en -museum in aanbouw zijn, is een van de vaste haltes voor de miljoenen toeristen die elk jaar in New York opduiken.

Voor het monument, dat gebouwd word in de 'voetafdrukken' van de Twin Towers, verwacht men het eerste jaar vier miljoen bezoekers. Dat zijn er net geen 11.000 per dag. Dat begint op 12 september, wanneer het opengaat voor het grote publiek. Hotels in de buurt zijn voor dat weekend zogoed als volgeboekt. De prijzen zijn zowat verdubbeld. New York is sowieso al niet goedkoop, maar voor minder dan 300 dollar vind je er voor het herdenkingsweekend geen kamer meer.

Dat is dus goed nieuws voor de souvenirhandelaars. In hun volgestouwde winkeltjes vind je volop schaalmodellen en glossy, kitscherig ingelijste posters van de Twin Towers. T-shirts en petten met de opschriften FDNY (Fire Department, New York) en NYPD (New York Police Department), de helden van 9/11, waren al hits sinds luttele dagen na de aanslagen.

Maar daar blijft het niet bij. Eén product dat de laatste dagen voor enige ophef zorgt in de VS, is de 9/11 Memorial-wijn van de Lieb Cellars-wijngaard op Long Island, 150 kilometer van Manhattan. Voor de liefhebbers van rood is er een merlot, wie wit wil, kan een chardonnay kopen. Beide flessen kosten niet 9,11 dollar, zoals je misschien zou verwachten, maar 19,11. Tien procent van de opbrengst gaat naar het 9/11-monument. Een fles van 9,11 dollar was al langer beschikbaar. Die heet September Mission Merlot en bracht volgens de wijngaard al meer dan 25.000 dollar op voor de gelijknamige liefdadigheidsgroep van Monica Iken, wier echtgenoot Michael omkwam in de Twin Towers.

Hoe dan ook wordt de 9/11-wijn in de VS op wenkbrauwgefrons onthaald. Eén man die er niet enthousiast over was, is celebrity-chef en documentairemaker Anthony Bourdain. Hij was er met name niet over te spreken dat het chique restaurant Les Halles, dat vestigingen heeft op Park Avenue en vlak bij Ground Zero, de wijn verkoopt. Zijn reactie op Twitter: "9/11 wine?!!? Are you out of your fucking MIND?!! EPIC FAIL." Pittig detail: Bourdain kookt ook zelf wel eens in Hes Halles. In een volgende Tweet liet hij weten dat het restaurant de wijn van zijn kaart gehaald had.

Staal van het WTC

Als je de televisies opzet in de VS, kun je ondertussen niet naast de commercials kijken voor 9/11-herdenkingsmunten met afbeeldingen van de Twin Towers en het oorlogsschip USS New York, dat gebouwd werd met staal van het WTC. Het spotje claimt dat de munten zilver bevatten dat opgegraven werd uit de puinhopen van het World Trade Center. "Het meest betekenisvolle verzamelstuk dat u ooit zult bezitten", zo noemt de commercial de vergulde munten, die officieel 49 dollar kosten maar aan tv-kijkers worden aangeboden voor 29,95 dollar.

De maker van de munten is het bedrijfje National Collector's Mint. Van het Better Business Bureau, een grote Amerikaanse consumentenorganisatie, krijgt het een F mee, de laagste beoordeling. De echte waarde van de munten is volgens kenners minder dan één dollar.

Avram Freedberg, de eigenaar van de National Collector's Mint, claimt dat hij twee miljoen dollar schonk aan allerlei 9/11-liefdadigheidsorganisaties. Of dat klopt, is onduidelijk. Vast staat dat Freedberg 30.000 dollar doneerde aan 9/11 Memorial Fund, de stichting achter het monument op Ground Zero. "We hebben dat geld dadelijk teruggestuurd", zei voorzitter Joe Daniels aan Fox News. De National Collector's Mint kreeg in 2004 al eens een boete opgelegd voor fraude met een munt, toen met de beeltenis van de Freedom Tower, de wolkenkrabber die de Twin Towers moet vervangen. "Ze hebben het over metaal dat herwonnen werd van Ground Zero en dat is niet waar."

Tegelijkertijd is er een levendige handel aan de gang in allerlei andere 9/11-snuisterijen. Dat gaat van aanstekers met de beeltenis van Osama bin Laden tot slippers met de Twin Towers. Op het internet is er een aantal websites te vinden die zich daarin gespecialiseerd hebben. Memorabilia met de datum van de tienjarige herdenking erop liggen daar nu al in de uitverkoop.

Ook allerlei grote bedrijven verbinden hun naam aan de herdenking. Nascar, de autoracecompetitie die razend populair is in het Zuiden van de VS, heeft een reclamespot ingeblikt met 9/11 als thema. Elektronicaketen Best Buy schonk 500.000 dollar aan de liefdadigheidsorganisatie MyGoodDeed, die van 11 september een jaarlijkse dag van vrijwilligerswerk wil maken.

Vorige week vond in diverse staten een motortocht plaats om geld in te zamelen voor America's 9/11 Foundation, een van de vele goede doelen die ontstonden na de aanslagen. Onder de sponsors waren de restaurantketen Applebee's, kappersketen Great Clips en wapenfabrikant Smith & Wesson. Smith & Wesson gebruikt 9/11 overigens niet voor de eerste keer om een boodschap te sturen. Een revolver van de fabrikant die opgegraven werd op Ground Zero is een van de pronkstukken van het National Firearms Museum even buiten Washington. Dat museum wordt uitgebaat door de National Rifle Association (NRA), een organisatie die opkomt voor vrij vuurwapenbezit en een van de grote donors is van de Republikeinse partij.

Wie op 11 september aanstaande de drukte rond Ground Zero wil vermijden (alleen al de aanwezigheid van president Barack Obama, zijn voorganger George W. Bush, en een stoet andere hoogwaardigheidsbekleders zal daar voor zelden geziene veiligheidsmaatregelen zorgen), kan een en ander dunnetjes nadoen in Las Vegas.

Het hotel New York-New York daar is een replica van de skyline van New York. Namaak-Twin Towers zijn er niet, maar gasten kunnen wel logeren in een 47 verdiepingen hoge replica van de Empire State Building (de echte heeft er 102). Ze kijken uit op een 46 meter hoge versie van het Vrijheidsbeeld. Aan de voet daarvan is er een permanente 9/11-gedenkplaats ingericht waar mensen kaarsen kunnen branden en boodschappen achterlaten.

Fake of niet, verwacht wordt dat het er op 11 september storm zal lopen. Dat alles vanzelfsprekend op enkele voetstappen van de pokertafels en eenarmige bandieten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234