Dinsdag 25/01/2022

Belangrijk nieuwsOnderwijs

Aantal leerkrachten met buitenlandse roots neemt nauwelijks toe

null Beeld Pexels
Beeld Pexels

6,4 procent van de Vlaamse leraren heeft een buitenlandse herkomst. Dat blijkt uit een nieuwe nulmeting die de Vlaamse overheid uitvoerde. Het toont hoe de lerarenkamer nog lang geen weerspiegeling is van de samenleving.

Pieter Gordts

Het is de eerste keer dat de overheid deze oefening maakt en dus de eerste keer dat we precies weten hoeveel leerkrachten met een buitenlandse achtergrond voor de klas staan. Tot nu toe moesten we hiervoor vertrouwen op steekproeven.

In het schooljaar 2019-2020 waren er 165.983 leerkrachten in het Vlaamse onderwijs. 10.679 van hen, of 6,4 procent, hadden een buitenlandse herkomst, zo blijkt uit het nieuwe rapport van het departement Onderwijs en Vorming.

Onder buitenlandse herkomst verstaat het departement iedereen die momenteel de buitenlandse nationaliteit heeft of geboren is met een andere nationaliteit dan de Belgische. Ook wie een vader of moeder heeft die in het buitenland geboren werd, valt hieronder.

Het goede nieuws is dat hun aantal de voorbije jaren is gestegen. In 2013 ging het om 7.577 leraren (4,9 procent), in 2016 waren dat er 9.145 (5,8 procent). Die aantallen liggen echter veel lager dan in de brede samenleving. Volgens cijfers van Statistiek Vlaanderen heeft 24,2 procent van de Vlamingen een buitenlandse herkomst. Dat was in 2010 nog 10 procent. De diversiteit in de samenleving stijgt met andere woorden pakken sneller dan die in de lerarenkamer.

“Als we bovendien kijken naar leeftijdsgroepen die in de klas zitten, zien we dat het percentage met een niet-Belgische achtergrond daar nog hoger ligt”, zegt socioloog Jessy Siongers (VUB/UGent). “Zeker in de grootsteden is de meerderheid van de leerlingen van niet-Belgische herkomst.”

Zowel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (13,7 procent) als in grote en regionale steden (7,9 procent) staan er iets meer leerkrachten van buitenlandse herkomst voor de klas dan in de gemeenten (zo’n 5 procent). Maar eigenlijk zijn de verschillen niet zo bijzonder groot.

“Het is daar, in de grootstad, dat de etnische mismatch het grootste is”, zegt professor pedagogische wetenschappen Orhan Agirdag (KU Leuven), die onderzoek doet naar diversiteit in de klas. En die mismatch is volgens experts problematisch. “Dat denk ik wel”, zegt professor pedagogie Els Consuegra (VUB). “Buitenlands onderzoek toont toch dat het matchen van de achtergrond van leerkrachten en leerlingen een interessante strategie is om de kansen van leerlingen uit minderheidsgroepen te versterken, bijvoorbeeld doordat deze leerkrachten sneller de reflex hebben om rekening te houden met de achtergrond van deze jongeren.”

Daarnaast ontbreekt het deze leerlingen zo ook aan rolmodellen. “Amerikaans onderzoek toont dat minderheden die zo een voorbeeldfiguur vinden, minder schooluitval vertonen en betere resultaten halen”, zegt Agirdag. “Maar diversiteit onder de leraren is ook een kwestie van rechtvaardigheid.”

De cijfers worden nog dwingender door het lerarentekort. Het is duidelijk dat een hele groep Belgen de weg naar het lerarenberoep nog onvoldoende vindt. “In het kader van het toenemend lerarentekort zijn we vanzelfsprekend blij met elke nieuwe leerkracht die toetreedt, ongeacht diens achtergrond”, zegt ook Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Zelf wil de minister daarvoor meer inzetten op zij-instromers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234