Dinsdag 24/05/2022

NieuwsEconomie

Aardappeltekort treft Japanners: bij hun Big Mac krijgen ze alleen nog maar ‘een kleine friet’

Een McDonald’s-filiaal in Tokio. Beeld Getty
Een McDonald’s-filiaal in Tokio.Beeld Getty

Door distributieproblemen kampen fastfoodbedrijven in Japan met een frietentekort. De Japanse tak van McDonald’s laat drie grote vliegtuigen met aardappelen invliegen om de voorraad aan te vullen.

Nick de Jager

Eerder lieten McDonald’s en KFC in Japan al weten alleen nog kleine porties friet te verkopen, tot de problemen zijn opgelost. De maatregelen zijn nodig om de klanten van de fastfoodketens van friet te blijven voorzien. Japan importeert veel bevroren aardappelgerechten uit Noord-Amerika. Door het coronavirus en overstromingen in de buurt van Vancouver komen die leveringen nu niet of met veel moeite aan.

De kwestie vormt een slotstuk van een jaar dat bol stond van de internationale distributiehectiek. Door plots gesloten bedrijven, grondstoftekorten en een ontoereikend aantal werknemers in de gehele productie- en transportlijn ervaarde de eens zo gestroomlijnde wereldhandel flinke kinken in de kabel. Scheepvaartbedrijven klaagden het hele jaar steen en been over de soms wekenlange wachtrijen voor grote internationale havens. De historisch lange rij schepen voor de kust van Los Angeles is het meest illustratieve voorbeeld. De voornaamste reden van al die vertragingen en obstakels is overigens maar in geringe mate coronagerelateerd: de enorme vraag van consumenten speelt een veel belangrijkere rol.

Door de logistieke complicaties moesten de Britten vrezen voor een alcoholvrije kerst, leidde een suikertekort in Nieuw-Zeeland tot problemen met de kerstkoekjes en gaf het Canadese ‘ahornsiroopkartel’ (verantwoordelijk voor driekwart van de wereldproductie) 22 miljoen kilogram aan reserves op om de vraag en het aanbod in balans te trekken. En nu zijn de Japanse frieten dus aan de beurt.

Boeings

Met drie Boeings 747 moet de Japanse aardappelvoorraad van McDonald’s weer op niveau worden gebracht. De fastfoodketen heeft de deal zelf nog niet bevestigd. Door een tweet van een topman van transportbedrijf Flexport kwam de maatregel woensdag toch in de openbaarheid.

Overigens is het niet de eerste keer dat de Japanse tak van McDonald’s problemen ondervindt door aardappeltekorten. Zo’n zes jaar geleden veroorzaakten moeizame onderhandelingen tussen Amerikaanse havenmedewerkers en scheepvaartbedrijven ook heftige verstoringen in de wereldeconomie. Dat leidde onder meer tot problemen met het leveren van aardappelproducten aan Japan. McDonald’s besloot toen ook om alleen kleine porties frieten aan te bieden, terwijl het bedrijf zich ondertussen inspande om 1.000 ton aardappelen via de lucht naar het eilandenrijk te brengen.

McDonald’s verwacht voor het einde van het jaar de voorraden te hebben aangevuld in de 2.900 Japanse filialen, die in de volksmond vaak ‘Maccu’ of ‘Makudo’ worden genoemd. Met de wereldwijde distributiecrisis is het dan nog zeker niet afgelopen. Experts voorspellen dat die nog minimaal maanden en wellicht zelfs jaren zal duren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234