Vrijdag 12/08/2022

aartsrivaal Pepsi jaagt Frisdrankenreus op om met nieuwe producten op de proppen te komen

Coca-Cola Blak is tegenzet tegen Pepsi Max Capuccino

Coca-Cola giet koffie in de cola

Brussel

Eigen berichtgeving

Emmanuel Vanbrussel

De Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola lanceert Coca-Cola Blak (zonder c), een mengeling van de klassieke Coca-Cola met koffie-extracten. Het nieuwe drankje mikt op de actieve professional die leeft op cafeïne. De productinnovatie is volgens het bedrijf 'de belangrijkste sinds Coca-Cola Light'.

Coca-Cola Blak brengt de klassieke Coca-Cola samen met de smaak van koffie. "De doelgroep is de actieve volwassene die in de loop van zijn werkdag nood heeft aan een verfrissend en versterkend duwtje in de rug", zegt Isabelle Hubsch van Coca-Cola Frankrijk aan het persbureau AFP. Frankrijk krijgt op 15 januari de wereldprimeur van het nieuwe brouwsel. Noord-Amerika volgt in april en Spanje nog voor de zomer. Als de koffiecola voldoende aanslaat, volgt de wereldwijde uitrol.

De productontwikkelaars van Coca-Cola Frankrijk, die het voortouw nemen bij die innovatie, kregen als opdracht een zo goed mogelijke kruising te maken van de klassieke cola en koffie, de meest gedronken warme drank ter wereld. Coca-Cola Blak wordt daarom verpakt in flesjes van 25 centiliter, een compromis tussen het klassieke colablikje (33 cl) en het bekertje bij een koffieautomaat (20 cl). De verpakking, een zwarte fles met aluminium contouren, zal breken met de klassieke rood-witte kleuren van Coca-Cola. Er is ook aandacht voor het aspect gezondheid. Het nieuwe brouwsel bevat 20 calorieën voor 100 milliliter, de helft minder dan een gewone cola.

De frisdrankengroep uit Atlanta vindt de lancering van de nieuwe koffiecola even belangrijk als die van Coca-Cola Light in 1988. Het bedrijf kan een verse impuls goed gebruiken. De glans van het merk Coca-Cola, tot nader order nog het sterkste merk ter wereld, bladdert immers af. De hele colamarkt staat onder druk, omdat consumenten steeds meer voor bruisloze dranken (fruitsap en water) opteren. Coca-Cola speelt daar trouwens op in via gerichte overnames (bijvoorbeeld Minute Maid en Chaudfontaine). Daarnaast heeft de drankengigant last van de grotere aandacht voor gezondheid, vooral in de VS en in Europa. Aan beide kanten van de Atlantische Oceaan woedt het debat over de cola-automaten op school. Coca-Cola is ook een Amerikaans symbool bij uitstek. Bij elke opstoot van antiamerikanisme, deelt het merk in de klappen.

Maar bovenal moet Coca-Cola optornen tegen eeuwige rivaal Pepsi, die zich het imago van 'vernieuwer' aanmeet en om de haverklap nieuwe varianten lanceert. Coca-Cola is gedwongen om te volgen. Dat geldt ook voor de koffiecola. De Coca-Cola Blak zat al achttien maanden in de pijplijn. De reden dat hij precies nu wordt gelanceerd, heeft volgens sectorkenners op de eerste plaats te maken met de recente lancering van de Pepsi Max Capuccino, ook een soort koffiecola. Het is dus voorlopig Pepsi die het tempo van de wedren bepaalt.

Coca-Cola kon in de vorige eeuw grotendeels teren op één recept, dat van de klassieke Coca-Cola. Die tijden zijn voorbij. "Twintig jaar geleden zat de frisdrankenconsument heel anders in elkaar. Hij was toen tevreden met de klassieke Coca-Cola. De consument is veeleisender geworden en vraagt naar steeds meer smaken. Het is die vraag die ons dwingt om ons aanbod te diversifiëren", zegt Frédéric de Ridder, woordvoerder van Coca-Cola in België.

De directie op het hoofdkwartier in Atlanta houdt het productenaanbod haast continu tegen het daglicht. Als de verkoop van een variant tegenvalt, zoals de Vanilla Coke, stuurt zij snel bij. De diversificatie van het aanbod wordt ook steeds subtieler. In Amerika pakt de frisdrankengigant sinds kort uit met Coke Zero, een cola met nul calorieën. Die staat gewoon naast de Diet Coke, de bestaande Lightvariant, in de rekken. De Ridder: "De Zero is geen vervanging van Light of Diet. Het is een bijkomende variant in ons aanbod."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234