Dinsdag 16/08/2022

Starbucks

AB InBev mengt zich met Starbucks in ijsthee oorlog

null Beeld Starbucks
Beeld Starbucks

Wat krijg je als je bier en koffie mengt? Thee. Starbucks en AB Inbev slaan de handen in elkaar om de markt van de ijsthee overhoop te halen. Wraak wordt immers altijd koud geserveerd.

Lieven Desmet

Het is volgens de legende de Chinese keizer Shen Nung die in 2.737 voor Christus per ongeluk de thee uitvond. Er vielen wat bladeren van de Camellia Sinensis in zijn dampende pot kokend water. Het resultaat beviel hem, en de thee was geboren. Het zou de basis zijn ook van een oorlogsstrijd, waarbij Hongkong werd geannexeerd. Met enig gevoel voor dramatiek kan je stellen dat die oorlog vandaag dunnetjes wordt overgedaan. Zij het dan op puur economische fronten. De twee reuzen uit de drankenmarkt, koffiegroep Starbucks, en bierproducent AB Inbev, slaan de handen in elkaar om zich op de theemarkt te gooien. Een markt die qua omvang geschat wordt op liefst 1,1 miljard dollar.

Ice, Ice, Baby

Vanaf volgend jaar laten deze giganten een gamma ijstheeproducten los op de Amerikaanse consument. Dat hebben ze samen aangekondigd.

Thee is voor Starbucks geen nieuwe markt, want al sinds zijn ontstaan in 1971 verkoopt de groep thee. Maar pas sinds 2012 werd het 'serious business'. Met de overname van de theewinkelketen Teavana, voor de ronde som van 620 miljoen dollar. De ambities klonken toen al torenhoog: 'de theemarkt opnieuw uitvinden.'

null Beeld Starbucks
Beeld Starbucks

In het afgelopen jaar verkocht Starbucks in zijn Amerikaanse vestigingen voor ruim 1 miljard dollar aan Teavanadrankjes. Een klim van zowat 11 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Maar nu is het dus tijd voor het 'echte' werk. Onder dat Teavana-merk wil Starbucks in de eerste helft van 2017 een ijstheegamma op de Amerikaanse markt brengen. Daarvoor is de hulp ingeroepen van AB InBev, dat zal zorgen voor productie, botteling en distributie naar winkels in de hele VS.

De Amerikaanse theemarkt wordt gekenmerkt door ijsthee. De koude variant van de bekende drank tekent voor liefst 80 procent van alle thee die in de VS wordt gedronken. Daar verschilt de VS van de Aziatische en Europese markt, waar de warme thee populairder is.

Titanenstrijd

Met het offensief wil Starbucks de trend naar gezondere eet- en drankgelegenheden in de VS niet missen. Voor AB Inbev is het partnership een nieuwe bron van inkomsten, die niet gecontesteerd kan worden door de rechtstreekse concurrentie uit de vertrouwde bieromgeving. Strabucks kan gebruik maken van de ruim 300.000 winkels uit het AB Inbev distributienetwerk.

De ijsthee is voor Starbucks een substituut voor haar 'ready-to-drink gebottelde Frappuccino lijn. Voor die koude koffie- en energiedrank werkt de keten sinds 1996 samen met PepsiCo. Die tak is al goed voor ruim 1,5 miljard dollar.

Een samenwerking met PepsiCo voor de Teavana-lijn was quasi onmogelijk, omdat die laatste al samenwerkt met Lipton, voor de ook bij ons gesmaakte Lipton Ice Tea. En dan komen de echte krachtsverhoudingen uiteraard naar boven. Lipton is onderdeel van gigant Unilever. De strijd om de kant-en-klare ijsthee is dus een strijd ter tintanen. Met Unilever - PepsiCo (Lipton Ice Tea); Nestlé - Coca Cola (Nestea); en Starbucks - AB Inbev (Teavana).

Het ziet er dus naar uit dat de consument zich kan opmaken aan een hernieuwd offensief. En dat voor een drankje dat sinds 1890 in de Amerikaanse huiskamers al populair was gedurende de hete zomers. Elk had wel een eigen receptje in de koelkast staan. In 1904 werd het door Richard Blechynden gecommercialiseerd, tijdens de wereldtentoonstelling in St. Louis. Al kon de brave verkoper allicht niet vermoeden dat zijn koude drankje vandaag een heuse titanenstrijd zou ontketenen.

null Beeld Starbucks
Beeld Starbucks
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234