Woensdag 06/07/2022

ABVV-vakbondsman Rudi Kennes blijft vechten voor het behoud van Opel Antwerpen

'Ze willen onze fabriek niet meer, maar wij blijven op de deur bonken'

De Duitse regering en de Europese ondernemingsraad overleggen vandaag met Fiat over een eventuele participatie in General Motors Europe. ABVV-man Rudi Kennes heeft weinig vertrouwen in een samenwerking met de Italianen en gaat liever met het de Oostenrijks-Canadese toeleverancier Magna in zee. Maar Kennes weet dat hij als vertegenwoordiger van Opel Antwerpen niet in de positie zit om eisen te stellen. 'Over twee weken gaat GM wellicht failliet en dan moeten wij in Europa een alternatief klaar hebben.'

door Janine Meijer / FOTO BOB VAN MOL

Rudi Kennes (49) is zondagmiddag naar de voetbalmatch Antwerp-Tienen gaan kijken. Het zijn de weinige uren ontspanning die de bekende vakbondsvertegenwoordiger van Opel Antwerpen zichzelf nog gunt. Sinds begin dit jaar bevindt de Antwerpse autofabriek zich in een constante crisissituatie. Ook de maanden en jaren daarvoor was de toekomst van Open Antwerpen allesbehalve zeker.

Gelukkig is Kennes een optimistische man die het gevecht voor het behoud van zijn fabriek pas zal opgeven als de deur van Opel Antwerpen op slot wordt gedraaid. Vandaag rijdt hij voor de zoveelste keer naar Frankfurt, waar hij een vergadering over de besparing op de personeelskosten zal bijwonen.

Tegelijk zitten zijn collega's van de Europese ondernemingsraad in Berlijn aan tafel met topman Sergio Marchionne van Fiat. Fiat ziet in Opel de "ideale partner voor een groot Fiatconcern", aldus de Italiaanse media.

Is er een kans dat vandaag bekend wordt dat Fiat zal participeren in General Motors Europe?

"Marchionne doet uitschijnen dat hij sterk geïnteresseerd is. Maar ik blijf sceptisch. Ik ben ervan overtuigd dat een samenwerking met de Italianen een foute keuze is. Er worden spelletjes gespeeld en daar houd ik niet van. Laat Marchionne beginnen met zijn interesse op papier te zetten, want dat is tot nu toe niet gebeurd. Een schriftelijk bod maakt voor iedereen duidelijk waar hij naartoe wil."

Waarom bent u tegen een alliantie met Fiat?

"Fiat is geen financieel gezond bedrijf. Opel heeft een sterke partner nodig, niet een bedrijf dat zelf amper zijn broek kan ophouden. Bovendien zitten Fiat en Opel te veel op dezelfde productielijn. Twee ondernemingen die samenwerken, moeten elkaar aanvullen op het vlak van modellen, technische kennis en ervaring. Dat is onvoldoende het geval. Vergeet ook niet dat Fiat te kampen heeft met overcapaciteit. Als Opel met Fiat in zee gaat, worden de problemen alleen maar groter.

"Dat heeft het verleden trouwens bewezen. Van 2000 tot 2005 hadden Fiat en Opel een samenwerkingsakkoord onder de naam Fiat-GM Powertrain. Fiat bleek een zeer slechte bruid die enkel uit was op haar eigen voordeel. Toen de directie van GM ook tot dat inzicht was gekomen is er een afkoopsom van 1,5 miljard euro op tafel gelegd. Dat geld hebben de Italianen gebruikt om de Fiat Cinquecento te ontwikkelen. Opel bleef achter met een financiële kater."

Welk voorwaarden stelt de Europese ondernemingsraad voor een samenwerking?

"Ten eerste moet een eventueel samengaan van Opel en Fiat voor minstens twaalf jaar zijn: dat zijn twee levenscycli van wagens. Ten tweede moet Fiat alle bestaande akkoorden met GM onderschrijven, zoals de Europese cao's, en erkennen dat er vakbondsparticipatie is met de Europese ondernemingsraad. En ten derde moet het de nieuwe Europese structuur aanvaarden, met alle bestaande Europese fabrieken inclusief Antwerpen."

U bent tegen de samenwerking met de Italianen, maar toch zit de Europese ondernemingsraad vandaag met Marchionne rond de tafel.

"Het zou bijzonder onverstandig zijn om ons als vakbond afzijdig te houden en de gesprekken aan de Duitse bondsregering over te laten. Wij willen ons niet buitenspel laten zetten. Dat verzwakt de onderhandelingspositie en ook onze kansen voor een goede deal met andere investeerders die zich mogelijk nog melden. Bovendien zit Opel helaas niet in de positie dat het investeerders de deur kan wijzen."

Heeft Fiat na de alliantie met Chrysler nog voldoende kapitaal voor een serieus voorstel aan Opel?

"Dat is onduidelijk. En daarom zei ik eerder dat ik niet van spelletjes houd. Maar ik wil niet op de zaken vooruitlopen. We zullen vanmiddag zien hoe serieus de Italianen zijn en wat ze te bieden hebben. Tijdens eerdere gesprekken circuleerde het bedrag van 400 miljoen euro. Dat is onvoldoende. Het is zelfs minder dan de Vlaamse regering, die via een sale-and-leasebackoperatie zo'n 500 miljoen euro wil vrijmaken."

U ziet meer in een samenwerking met Magna?

"Magna is financieel gezond en heeft een goede bedrijfscultuur die prima aansluit bij de onze. De directie heeft al bewezen dat ze de kant van de werknemers durft te kiezen als het management niet voldoet. De Oostenrijks-Canadese toeleverancier zal ook nooit een meerderheidsbelang nemen in Opel. De firma heeft er alle belang bij dat Opel blijft voortbestaan.

"Het is waarschijnlijker dat Opel twee partners krijgt in plaats van één. Een combinatie van Magna en Fiat zou een goede zaak zijn. Helaas heeft Magna haar interesse alleen nog maar in de media bekendgemaakt. Er is nog geen enkel formeel contact geweest."

Waarom is er niet gereageerd op het aanbod van de Vlaamse regering om een half miljard euro te investeren in de nieuwe toekomst van GM Europa?

"Veel mensen van de Europese top van General Motors zijn de afgelopen week in Detroit geweest. Het is daarom niet abnormaal dat er nog geen antwoord is gekomen. Ik verwacht dat dit de komende dagen zal gebeuren."

Het is wel een feit dat de GM-top de uitgestrekte hand van de Vlaamse regering totaal heeft genegeerd.

"Dat geeft aan hoe belangrijk het is dat we bijven doorvechten. Het is duidelijk dat men Opel Antwerpen niet meer wil, maar wij blijven op de deur bonken. Herwig Jorissen, de voorzitter van de socialistische metaalvakbond, heeft al in februari gezegd dat de kansen om te overleven heel klein zijn voor Opel Antwerpen, tenzij men drastisch van koers verandert. Daar zijn we nog altijd mee bezig. Het kan morgen einde verhaal zijn, maar wil dat zeggen dat we bij de pakken moeten neerzitten? Ik zal tot het einde blijven vechten voor het behoud van onze fabriek in Antwerpen."

De Vlaamse regering kan dus hopen op een goede afloop?

"Helemaal niet. De Vlaamse regering is een zeer belangrijke speler en moet zorgen dat ze aan zet blijft. Gelukkig beseffen de Vlaamse politici dat ook. Het aanbod om 500 miljoen euro vrij te maken was heel goed. Helaas hebben veel zelfverklaarde specialisten er nogal negatief op gereageerd omdat het bedrag veel te laag zou zijn. Maar je moet ergens beginnen. Als morgen bekend wordt dat het aanbod aanvaard is, zijn we vertrokken. Het kapitaal van de Vlaamse regering kan dan als breekijzer dienen om ook de Britse en Poolse regering over de streep te trekken en geld te investeren."

Hoe groot is het gevaar dat de Duitse regering vooral de Duitse fabrieken veiligstelt en Opel Antwerpen opoffert?

"Er is afgesproken dat de Duitse regering het voortouw neemt in het uitzetten van een nieuwe toekomst voor General Motors Europa. Natuurlijk voelen de Duitse politici de hete adem van de nakende verkiezingen in hun nek. Ze willen koste wat het kost een sociaal bloedbad vermijden. De kans dat ze daarom verleid worden om nationalistische uitspraken te doen, is reëel. Maar daar ga ik niet van uit.

"Ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in de Duitse minister van economie Karl-Theodor zu Guttenberg van de christendemocratische partij CSU. Gelukkig wordt er vandaag ook gesproken met de socialistische vicekanselier en minister van Buitenlandse Zaken Frank-Walter Steinmeier. De linkerzijde van de Duitse regering heeft zeer goede banden met de socialisten in onze Vlaamse regering.

"Ook de Europese ondernemingsraad en de Duitse metaalvakbond IG Metall zullen nooit accepteren dat Opel Antwerpen wordt gesloten. Er is aan Klaus Franz, voorzitter van de Europese ondernemingsraad, voorgesteld om Antwerpen te laten vallen in ruil voor betere toekomstkansen van de Duitse fabrieken. Hij heeft dat resoluut geweigerd. Franz begrijpt heel goed dat Opel geen kans van overleven heeft in Europa als Antwerpen wordt geslachtofferd."

Verwacht u nog hulp van het hoofdkantoor van General Motors in Detroit?

"Nee, ik verwacht helemaal niets meer uit Detroit. General Motors zal wellicht failliet gaan. Hoe lang het nog duurt, weet niemand. Mijn inschatting is dat er over twee weken via chapter 11 bescherming tegen de schuldeisers wordt gevraagd. Daarna zullen tientallen fabrieken gesloten worden en is een faillissement nabij. Tegen eind mei moeten wij in Europa klaarstaan met een alternatief. De tijd dringt. De 3,3 miljard euro die nodig is om zelfstandig verder te gaan moet zo snel mogelijk verzameld worden."

Fiat is een onbetrouwbare partner, maar Opel zit niet in de positie om investeerders de deur te wijzen

n Kennes: 'De Vlaamse regering is een zeer belangrijke speler en moet zorgen dat ze aan zet blijft. Gelukkig beseffen de Vlaamse politici dat ook.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234