Woensdag 10/08/2022

Achter het net gevist

'Marin D'Eau Douce', de nieuwe cd van Johan Verminnen

Tot voor kort was 'Zoetwatermatroos' een begrip dat, net als 'Turkse muts', 'prehistorische Zapoteek' en 'oerwoudgebroed, hoog aangeschreven stond in het scheldwoordenboek van kapitein Haddock. Sinds deze week gaat er onder deze vlag ook een nieuwe Johan Verminnen-plaat schuil. Een Franstalige nog wel, want Marin D'Eau Douce is in de eerste plaats bedoeld om de zanger opnieuw bij onze zuiderburen te introduceren.

Wie Verminnen een beetje volgt, weet dat hij altijd al een zwak heeft gehad voor het Franse chanson. Vierentwintig jaar geleden won hij in Spa een liedjeswedstrijd, en gedurende de periode die daarop volgde bracht Verminnen enkele elpees uit in de taal van Molière. Nadien schakelde de bekende Brusselaar weer over op het Nederlands, al bleef hij dwepen met Ferré, Charlebois, Jonasz en Nougaro. Hij vertaalde hun werk, schreef songs over hun invloed, en nam eveneens iedere gelegenheid te baat om Jacques Brel de liefde te verklaren. Eerst gebeurde dat middels een bewerking van diens bloedstollende 'Voir Un Ami Pleurer', later volgde In het licht van zijn schaduw, een liedjesprogramma waar Verminnen samen met Stef Bos op integere wijze de erfenis van Grand Jacques nieuw leven inblies. Jammer genoeg heeft hij het in zijn eentje niet voor elkaar gekregen om een dergelijke krachttoer nog eens over te doen.

Op de teksten valt niets af te dingen. De meeste werden geschreven in samenwerking met RTBf-producer Jacques Mercier, die met veel gevoel voor nuance nummers als 'Wim' en 'De Oude Dame' vertaald heeft, en daarbij niet zelden de Nederlandse teksten overklaste. Zo bevatten 'Vincent' en 'La Vielle Dame' meer poëzie, klinken ze kleurrijker dan het origineel. Ook 'La Chance', een relaas over een liefde die niet heeft mogen zijn, behoort tot de lichtpuntjes, maar het zijn de enige songs die ontsnappen aan de geforceerd smaakvolle arrangementen waaronder de overige nummers gebukt gaan. Waar een piano en stem ruimschoots hadden volstaan, voelde Verminnen blijkbaar de behoefte om een horde violisten de studio in te lokken, die afbreuk doen aan de essentie van het verhaal van de zanger. Het songmateriaal is zodanig routineus gearrangeerd, dat de bezieling ontbreekt. De technische competentie van de muzikanten staat nergens ter discussie, maar er klopt geen hart in deze songs, ze bestaan zonder echt te leven.

Verminnen doopte zijn nieuwe plaat Marin D'Eau Douce omdat kunstenaars, muzikanten, journalisten en tekstschrijvers volgens hem niet meer zijn dan stuurlui die aan wal staan, en dingen becommentariëren die ze zelden zelf hebben beleefd. Dat klopt natuurlijk, maar dat is geen excuus voor een zwak product. Van iemand die bijna dertig jaar in het vak staat, en vorig jaar met Suiker & Zout nog een schitterende plaat maakte, hadden we beter verwacht. Dit keer heeft de matroos achter het net gevist. Bart Steenhaut

Marin D'Eau Douce van Johan Verminnen is uit bij BMG Ariola. Op 8 en 9 mei concerteert Johan Verminnen met dit repertoire in de Club van de Brusselse Ancienne Belgique. Info tickets: 02/548.24.24

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234