Woensdag 06/07/2022

gezondheid

Al 27.000 Belgen laten maand lang hun pintje staan

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Al zeker 27.000 Belgen waren bij het ter perse gaan van plan om februari zonder alcohol door te brengen. Het initiatief voor die nuchtere maand komt van de Stichting tegen Kanker en het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD). Ze hopen de zogeheten 'Tournée Minérale' te starten met 30.000 deelnemers.

SVB

Heel veel lijkt het niet, die 30.000, maar in Nederland en Groot-Brittannië, waar een soortgelijke actie al zes jaar loopt, zijn ze destijds met de helft minder gestart. In Engeland zou ondertussen al één op de zes inwoners een 'Dry January' houden. En dat zijn nog maar de officieuze cijfers. Er doen namelijk altijd een pak méér mensen mee dan zich officieel inschrijven, is gebleken.

De Belgische initiatiefnemers mikten voor hun eerste editie op 15.000 deelnemers. Dat 'Tournée Minérale' meteen lijkt aan te slaan, heeft te maken met twee factoren, zegt Marijs Geirnaert van VAD: "Wij hebben meteen zwaar ingezet op sociale media, wat ze in andere landen in het begin minder hebben gedaan, én de actualiteit heeft ons een handje geholpen. Alcohol stond de voorbije maanden in het nieuws: we zijn zelf met een nieuwe, striktere richtlijn voor alcoholgebruik naar buiten gekomen (tien glazen per week, SVB) en de politiek is niet rond geraakt met een nationaal alcoholplan. Daar hebben de media veel aandacht aan besteed en dat heeft mensen blijkbaar aan het denken gezet. Bovendien hebben we hier al een bescheiden traditie met maanden zonder vlees en zonder suiker."

Fitter nadien

Ondertussen heeft UGent toegezegd om het effect van de actie te onderzoeken. Een maand na afloop, en ook nog eens drie maanden erna, wordt een steekproef onder de deelnemers gehouden. In Engeland en Nederland zijn de acties al onderzocht. De resultaten waren telkens dezelfde: ongeveer 7 op de 10 deelnemers houden het effectief een maand zonder drank vol en ruim de helft zegt zich nadien fitter te voelen.

"En dat is het belangrijkste doel van de actie", zegt Marijs Geirnaert. "Mensen motiveren om bewuster met alcohol om te gaan. Ze laten inzien dat alcohol een te royale plaats in ons sociaal leven heeft ingenomen en dat minder niet alleen kán, maar ook gezonder, goedkoper en vaak prettiger is."

Wie zich nog wil inschrijven, kan dat op tourneeminerale.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234