Dinsdag 17/05/2022

Al 76 bestellingen voor nieuw supersonisch passagiersvliegtuig 'Boom'

null Beeld Boom Supersonic
Beeld Boom Supersonic

Meer dan dertien jaar na het afdanken van de Concorde, lijkt een mogelijke terugkeer van een supersonisch passagiersvliegtuig eraan te komen. De jonge Amerikaanse onderneming Boom heeft voor zijn 55 zitplaatsen tellende supersonische jet ondertussen 76 bestellingen van luchtvaartmaatschappijen ontvangen. Dat heeft Boom-oprichter Blake Scholl vandaag gezegd op luchtvaartbeurs Le Bourget nabij Parijs. Vliegtuigfabrikant Boeing deelde vandaag op de beurs mee dat het geen toekomst meer ziet voor de allergrootste passagiersvliegtuigen zoals de 747 en de Airbus A380.

Aan een snelheid van Mach 2,2, of meer dan twee keer de snelheid van geluid, zal de nieuwe Boom-jet bovendien nog sneller zijn dan de legendarische Concorde.

De eerste klant is de Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic van miljardair Richard Branson. Het eerste exemplaar van de Boom-jet zou in 2023 op lijnvluchten ingezet worden. De kleinere testversie XB-1, of ook 'Baby-Boom' genaamd, zal eind volgend jaar zijn eerste vlucht maken.

De catalogusprijs voor de Boom-jet zou omgerekend om en bij de 179 miljoen euro liggen.

undefined

De XB-1 of 'Baby-Boom' Beeld Boom Supersonic
De XB-1 of 'Baby-Boom'Beeld Boom Supersonic
null Beeld AP
Beeld AP

Geen toekomst voor allergrootste toestellen

Boeing gaat ervan uit dat de allergrootste passagierstoestellen, zoals de eigen 747 en de A380 van concurrent Airbus, in de toekomstplannen van de meeste luchtvaartmaatschappijen geen rol meer spelen. Dat blijkt uit de marktprognose voor de komende twintig jaar die de vliegtuigfabrikant vandaag tijdens de luchtvaartbeurs publiceerde.

Zowel Boeing als Airbus hebben de productie van viermotorige vliegtuigen waarmee vele honderden reizigers tegelijk over grote afstanden kunnen worden vervoerd, al op een flink lager pitje gezet. Het aantal orders loopt de laatste jaren terug omdat klanten de voorkeur geven aan lichtere en dus zuinigere toestellen met twee motoren.

Een Airbus A380 tijdens de luchtvaartbeurs in Le Bourget. Beeld AFP
Een Airbus A380 tijdens de luchtvaartbeurs in Le Bourget.Beeld AFP
null Beeld AP
Beeld AP

41.000 nieuwe vliegtuigen

Boeing denkt dat luchtvaartmaatschappijen de komende twee decennia ruim 41.000 vliegtuigen nodig hebben voor uitbreiding en vernieuwing van de vloot. Het gaat voor bijna driekwart om kleinere toestellen voor regionaal vervoer. Bij de vliegtuigen die langere vluchten aankunnen, ziet Boeing alleen markt voor kleine tot middelgrote types.

Airbus heeft de A380 nog niet helemaal opgegeven. Het bedrijf liet eerder deze week weten dat gewerkt wordt aan maatregelen om het toestel aerodynamischer en dus zuiniger te maken. In combinatie met een handigere indeling waardoor meer passagiers meekunnen, moet dat de vraag een nieuwe impuls geven.

Sinds de eerste commerciële vlucht van de A380 in 2007 zijn ruim tweehonderd exemplaren van het dubbeldeksvliegtuig afgeleverd, te weinig om de ontwikkelingskosten al te hebben terugverdiend. Er staan orders open voor nog eens ruim honderd toestellen. Van de Boeing 747 zijn sinds de introductie in 1970 al ruim 1.500 stuks verkocht.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS
null Beeld AP
Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234