Woensdag 05/10/2022

Al is de waarheid nog zo snel

'Starnberg'-regisseur Rudi Meulemans verliest soms de focus bij de massa informatie

Theater l Starnberg door De Parade HHH

Wilfried Eetezonne

De films die Ernst Marischka maakte over het leven van Sissi roepen bij scenarist en regisseur Rudi Meulemans nog altijd de geur op van Pledge. Op zaterdagmiddag voor de tv in een pas geboende woonkamer, keek de kleine Meulemans naar het hoogromantische verhaal met de jonge Romy Schneider en Karl Heinz Böhm als keizerin Elisabeth en keizer Franz-Joseph. Met dat zeer herkenbare nostalgische beeld begint Starnberg, het eerste deel van een trilogie die De Parade plant over het leven van de Habsburgers. Starnberg verwijst naar het meer waar Sissi regelmatig haar neef Ludwig II van Beieren ontmoette, met wie ze altijd een innige band onderhield. Ludwigs lijk werd aangetroffen in het meer, hoewel het nog steeds niet zeker is of de afgezette koning zelfmoord pleegde of dat er sprake was van een politieke moord.

De tragiek van hun leven zou al genoeg stof kunnen bieden voor elk een aparte voorstelling, maar Meulemans vervlecht hun leven met dat van de acteurs die ze destijds op het witte doek brachten. Voor Ludwig was dat Helmut Berger in de film van Luchino Visconti.

Dat zorgt in dit verteltheater, waarbij de vijf acteurs vaak van op een stoel hun tekst zeggen, voor een massa informatie en Meulemans verliest daarbij soms de focus.

Zowel het leven van Sissi als dat van Ludwig was een vlucht. Bij Sissi letterlijk door haar vele reizen, Ludwig verloor zich in de Germaanse mythologieën en de opera's van Wagner. Schneider vluchtte weg van haar imago en de publieke belangstelling, Böhm leeft nog steeds in zijn dorp in Afrika, Berger zocht hoop in drugs en herinneringen aan 'zijn' Visconti, de enige regisseur die zijn talent zag. Net zoals het publiek dat wil vluchten in het escapisme van Marischka en die droomwereld voor historische waarheid gaat aannemen. Die parallellen worden wel getrokken in de voorstelling en Meulemans stelt terecht de vraag hoe maakbaar de waarheid is. Maar steeds houdt die denkpiste plots op om de weg van de anekdotiek in te slaan.

Want Meulemans wil Sissi (Hilde Wils) en aartshertogin Sophie (Caroline Rottier) terecht in ere herstellen. Elisabeth was immers niet de dolgelukkige sprookjesprinses uit de Marischkafilms en Sophie niet de vrouw van staal. Hoewel Meulemans wel iets te vriendelijk is voor Sophie - dat zij bij de bevalling van Sissi's dochter geduldig wacht, maakte van haar nog geen schat van een oma - schetst hij op een beknopte wijze een vrij accuraat beeld van Elisabeth, en ardente Sissikenners kunnen bij de voorstelling speuren naar de occasionele uitschuiver. Het is in die zin jammer dat de figuren van Franz-Jozeph (Andreas van de Male) en vooral Ludwig (Johan Heestermans) een beetje ondergesneeuwd raken door de anekdotes over Böhm en Berger.

Met al die fragmentarische historiek gaat de cast eerder vertellen, dan zich echt inleven in hun dubbelrollen. Pas op het einde, als Romy zich de dood van haar zoon herinnert en als haar laatste echtgenoot Laurent Pétin (Tom de Hoog) over haar zelfmoord vertelt, gaan de acteurs ontroeren. Dan ontstaat er theater.

Starnberg is dankzij haar thema geen slechte voorstelling. Vanuit de popcultuur rond de Marischkafilms worden verbanden gelegd tussen schijn en werkelijkheid en vermengt historisch drama zich met moderne celebritytragiek. En popcultuur blijft voor theater een onontgonnen inspiratiebron. Het is helaas ook geen schitterende voorstelling omdat er té losjes uit de pols werd geschreven, geregisseerd en geacteerd.

Waar en Wanneer Starnberg toert nog tot en met 25 maart door Vlaanderen. Info: www.cultuurweb.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234