Woensdag 05/10/2022

Alison in Wonderland

rock

goldfrapp uitstekend in de ancienne belgique

Brussel

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut

De kracht van muziek valt vaak niet in woorden te vatten: je sluit je ogen en stapt een wereld binnen die je op geen enkele landkaart tegenkomt. Het is een beetje als reizen zonder een stap te verzetten. De twee platen die het Engelse Goldfrapp totnogtoe op zijn cv heeft staan, voldoen moeiteloos aan die omschrijving, en bijgevolg was de Ancienne Belgique donderdagavond behoorlijk gevuld voor het optreden dat de groep naar Brussel bracht.

Bij een concert van Goldfrapp suizen de referenties je om de oren. De nummers baden in sixties-kitsch, zijn versierd met brede orkestraties die zo uit een soundtrack van John Barry konden zijn gelicht, en gaan - zeker in het geval van de nieuwe songs - vergezeld van een spartaanse discobeat die je spontaan met Giorgio Moroder vereenzelvigt. Tel daarbij nog de eighties-arrangementen die rond de meer up-temponummers werden gebouwd (de overstuurde elektro van Depeche Mode was soms niet veraf) en de voornaamste decennia in de popmuziek zijn bestreken. Goldfrapp steelt dus als de raven, maar configureert de buit op een zodanige manier dat er toch iets eigens ontstaat.

En hoewel de groep op plaat vaak een ietwat bedeesde indruk maakt, komt het gezelschap live een stuk extraverter uit de hoek. Bovendien schuwde Goldfrapp de risico's niet, en werd de set meteen met de grootste hit aangesneden. Een heikele onderneming, al had het feeërieke 'Human' wel meteen de juiste toon te pakken. Terwijl de nummers van debuut Felt Mountain vooral op het hart mikten, richt het nieuwe materiaal zich complexloos op de benen. Live kwamen beide benaderingen aan elkaar tegemoet, en dat kwam de set zeker ten goede. Zangeres Alison Goldfrapp eiste in haar Helga de SS-Wolvin-outfit (zwarte pet, kniehoge laklaarzen en naaldhakken waarmee je vlees kon snijden) vanzelfsprekend de meeste aandacht naar zich toe, maar ook de violist die haar flankeerde streek zich regelmatig naar de voorgrond.

'Train' ratelde voorbij als een gesmeerde locomotief, het sensuele 'Utopia' schurkte zich tegen je aan als de jonge Brigitte Bardot - ik zei het al: luisteren is dromen - en tijdens de strakke disco van 'Tiptoe' waande je je in een zweterige discotheek. 'Twist' danste eveneens op een spervuur van beats, en daarmee was het afgelopen. Er volgde nog een verlenging met - u hoeft het niet te geloven - het van Baccara geleende 'Yes Sir, I Can Boogie', dat in die nieuwe, onderkoelde versie even verrassend als briljant was. Eigenlijk had het optreden nog het meest weg van een goede grap: niet te lang, goed opgebouwd en met een pointe waar je even van moest bekomen. Binnenkort komt Goldfrapp hetzelfde verhaaltje nog eens vertellen op Pukkelpop. Vergeet niet te gaan luisteren.

WIE: Goldfrapp WAAR & WANNEER: donderdag 19 juni in de Ancienne Belgique, Brussel ONS OORDEEL: Een optreden als een grap: kort, goed opgebouwd en met een briljante pointe.

Het optreden had nog het meeste weg van een goed opgebouwde grap

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234