Maandag 26/09/2022

Als Schumacher crasht, verliest Häkkinen een achterwiel

De eerste en meteen laatste bocht van Michael Schumacher, de laatste meters (?) van Damon Hill en het achterwielprobleem van Mika Häkkinen: de Grote Prijs Formule 1 van Groot-Brittannië op Silverstone had soms iets tragisch, soms iets spectaculairs en daardoor zakte de amusementswaarde nooit onder het vriespunt. En voor de Britten nog een leuke meevaller: de Schot David Coulthard sloeg een ultieme aanvalspoging van Eddie Irvine af en won voor het eerst op Silverstone.

Silverstone.

Eigen berichtgeving

Eerst dit: de slippartij van Michael Schumacher in de eerste ronde van de GP van Groot-Brittannië overschaduwde de hele race. In de eerste bocht had Schumacher zijn Ferrari niet meer onder controle en daardoor belandde hij tegen een snelheid van meer dan 200 km/u hard in de banden. Al bij al viel het verdict nog mee: 'alleen maar' een dubbele breuk in het rechterbeen. "De tweevoudige wereldkampioen moet zo snel mogelijk worden geopereerd", verklaarden de dokters van het ziekenhuis van Northampton zondag in de late namiddag. Volgens de eerste verklaringen van Ferrari hoefde de fout alvast niet bij de auto te worden gezocht, maar later bleek dat de voorwielen blokkeerden omdat er problemen waren met de achterste remmen. Een woordvoerder van Ferrari: "Schumacher heeft verschrikkelijk veel geluk gehad. Hij was dood geweest als de banden de klap niet hadden opgevangen." Schumacher zou een paar minuten buiten bewustzijn zijn geweest, hoewel de FIA aanvankelijk meldde dat dat niet zo was. De sportieve gevolgen voor Schumacher zijn zwaar: de volgende twee Grote Prijzen (die van Oostenrijk en Duitsland) kan hij niet meerijden, en het valt nog af te wachten of hij daarna zijn opwachting al zal kunnen maken.

Op het moment van het ongeval was de race al gestaakt. De Canadees Jacques Villeneuve had bij de start mechanische problemen waardoor zijn bolide bleef staan. Ook de Italiaan Alessandro Zanardi raakte niet weg, de rode vlag ging de lucht in, er zou een tweede start volgen. Uiteindelijk kwam er zelfs een derde start aan te pas.

Heel lang bleven de posities ongewijzigd: de topdrie (Häkkinen, Irvine, Coulthard) stond als een huis, het was wachten op pitstops om de kaarten door elkaar te schudden. Häkkinen nam een relatief lange pitstop (9.2), maar Irvine deed er nog een kleine drie seconden langer over. Grote problemen echter meteen bij Häkkinen: een van de achterwielen bleek niet goed bevestigd en daardoor moest de regerende wereldkampioen opnieuw naar de pits. Nog eens een verlies van 24 seconden waardoor Coulthard het commando overnam. In de 36ste ronde (van de in totaal 60 toertjes) vloog hetzelfde achterwiel van Häkkinens McLaren net aan de pitlane van de auto. Erg spectaculair opnieuw. Gelukkig was er op dat moment geen andere wagen in de buurt. Te gevaarlijk om verder te rijden, dacht Häkkinen, en hij gaf er de brui aan.

In de resterende 24 ronden ontstond een boeiend gevecht tussen Irvine, Frentzen, Ralf Schumacher, Hill en Coulthard. Coulthard wilde echt wel winnen, want zijn laatste zege dateerde al van vorig jaar in San Marino. Op een bepaald moment maakte Damon Hill, die voor de laatste keer in eigen land een Grand Prix reed, van de pitstops van zijn concurrenten gebruik om op kop te rijden. Eén ronde wapperden de gele vlaggen van de meer dan 100.000 toeschouwers om de Jordan-rijder een hart onder de riem te steken, maar dan moest ook Hill naar de pits. Coulthard kwam weer aan de leiding en hield uiteindelijk goed stand. Irvine werd tweede, voor de Duitsers Ralf Schumacher en Frentzen. Hill werd in zijn 107de race vijfde en ook zondag was het nog altijd niet helemaal duidelijk of het ook wel echt Hills laatste GP tout court was. "Ik ben een beetje doof nu", zei Hill na afloop. En later: "Ik ga enkele biertjes drinken en wat nadenken." Als het van de Britten afhangt, moet Hill nog blijven tot het einde van het seizoen, in de tribunes werd Damon, stop nog niet! geroepen.

Grote winnaar van Silverstone was Eddie Irvine. Häkkinen blijft wel leider in de WK-stand, maar Irvine deelt nu de tweede stek met Michael Schumacher. Frentzen staat vierde en Coulthard klimt naar de vijfde plaats. Irvine tekende ook nog eens voor de quote van de dag: "Lol gehad, zeker wel. Als Schumacher rijdt, zijn de ogen bij Ferrari op hem gericht. Vandaag hadden ze eens veel aandacht voor mij en daar heb ik bepaald van genoten." (FJ)

Uitslag:

1. Coulthard (GBr/McLaren-Mercedes) 308,296 km in 1.32:30.144 (gem. 199,970 km/u); 2. Irvine (Ier/Ferrari) op 1.829; 3. Schumacher (Dui/Williams-Supertec) 27.411; 4. Frentzen (Dui/Jordan-Mugen Honda) 27.789; 5. Hill (GBr/Jordan-Mugen Honda) 38.606; 6. Paolo Diniz (Bra/Sauber-Petronas) 53.643; 7. Fisichella (Ita/Benetton-Supertec) 54.614; 8. Barrichello (Bra/Stewart-Ford) 1:08.590; 9. Trulli (Ita/Prost-Peugeot) 1:12.045; 10. Wurz (Oos/Benetton-Supertec) 1:12.123; 11. Zanardi (Ita/Williams-Supertec) 1:17.124; 12. Herbert (GBr/Stewart-Ford) 1:17.709; 13. Panis (Fra/Prost-Peugeot) 1:20.492; 14. Alesi (Fra/Sauber-Petronas) 1 ronde; 15. Gene (Spa/Minardi-Ford) 2 ronden; 16. Takagi (Jap/Arrows) 2 ronden. WK-tussenstand: Rijders:

1. Hakkinen (Fin) 40 ptn; 2. M.Schumacher (Dui) 32; 2. Irvine (Ier) 32; 4. Frentzen (Dui) 26; 5. Coulthard (GBr) 22; 6. R.Schumacher (Dui) 19; 7. Fisichella (Ita) 13; 8. Barrichello (Bra) 10; 9. Hill (GBr) 5; 10. Herbert (GBr) 2; 10. Diniz (Bra) 2; 12. de la Rosa (Spa) 1; 12. Panis (Fra) 1; 12. Alesi (Fra) 1; 12. Wurz (Oos) 1; 12. Trulli (Ita) 1. Constructeurs:

1. Ferrari 64 ptn; 2. McLaren-Mercedes 62; 3. Jordan-Mugen Honda 31; 4. Williams-Supertec 19; 5. Benetton-Supertec 14; 6. Stewart-Ford 12; 7. Sauber-Petronas 3; 8. Prost-Peugeot 2; 9. Arrows 1.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234