Maandag 08/08/2022

'Alsjeblief, meneer, mogen we een beetje meer?'

Musical l Geert Allaert Theaterproducties legt Oliver Twist onder de kerstboom HH

Jan De Smet

Met Oliver Twist werkt Music Hall verder aan zijn stappenplan van een Dickenstrilogie. Vorig jaar pakte de producent uit met het eerste deel. De makers van Scrooge spurtten toen in nauwelijks één uur door een gezipte versie van de plot, zodat er voor sfeerschepping en karaktertekening niet veel ruimte overbleef. In afwachting van afsluiter David Copperfield krijgen we deze kerst Oliver Twist voorgezet. Uit de zaalreacties valt op te maken dat velen in het publiek een musical verwacht hadden. Met twee gezongen partijen komt deze doordeweekse teksttheaterversie niet eens in de buurt.

Dickens' feuilletonroman verscheen in 1837 en het onfortuinlijke weesjongetje is de wereld blijven boeien, getuige de 25 filmversies, waar Roman Polanski er onlangs nog een aan toevoegde. Regisseur Walter Tillemans is voor zijn Vlaamse Twist voluit voor een epoquestuk gegaan. De hele enscenering is typisch Victoriaans geïnspireerd en straalt in de kleinste details Old England uit. De kostuumontwerper verdient alle lof voor zijn kleding: wijde hoepelrokken, strak lijfje en bustle (extra kont) voor de dames en mantels met dubbele knoopsluiting en schoenen met opgezette gespen voor de heren. Zelfs de outfit van de arme schooiertjes is levensecht. Ook voor het feeërieke decor werd een heel budget uitgetrokken. Het nagebouwde rovershol is een plaatje. Daarmee zijn voor deze productie onze superlatieven opgebruikt.

"Alsjeblief, meneer, mag ik wat meer?" Oliver is niet de enige die op zijn honger blijft zitten. Dat overkomt ook het publiek, want buiten de mooie inkleding heeft deze bewerking niet veel interessants te bieden. Slechts enkele personages zijn psychologisch ingekleurd. De oorspronkelijke boosaardigheid in Fagin, de leider van de gauwdiefjes, werd weggepoetst. Dankzij de uitstekende acteerprestaties van Jef Demedts wordt dit personage niet kleurloos. Oliver zelf krijgt bedroevend weinig tekst, al is de rest van de cast nog slechter af. De meesten moeten hun rol hysterisch schreeuwend of met verwrongen stemmetjes karikaturaal neerzetten. Die gemaakte speelstijl heeft even veel met acteren te maken als bitterballen met haute cuisine. De ontelbare changementen halen het tempo uit de voorstelling, wat zorgt voor nodeloze oprek. Bovendien worden banale scènes danig uitgemolken en lijkt hun enige functie erin te bestaan acteurs die diverse rollen vertolken voldoende tijd te geven om zich om te kleden.

Ook al is deze voorstelling er een met en voor kinderen, deze Twist loopt stroef. De aanpak mist vaart en speelsheid en de humor is ver te zoeken. Van echte spanning is er al even weinig sprake.

Wat en wanneer Oliver Twist, van 3 tot 8 januari 2006 in Stadsschouwburg Antwerpen. Kaarten exclusief reserverings- en verzendingskosten: van 42 tot 22 euro Reservering: 077/37.38.39; www.sherpa.be en www.musichallgroup.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234