Vrijdag 07/10/2022

Alternatieven voor Oosterweel blijken ineens een pak goedkoper

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Minister-president Kris Peeters was formeel op 19 februari."'Mensen vragen zich terecht af wat het mobiliteitsplan voor Antwerpen hen zal kosten. Ook op dat vlak is het Oosterweeltracé de beste optie." Vreemd gerekend, want uit documenten blijkt nu dat de alternatieven minder kosten dan werd aangekondigd.

Ann De Boeck

De Vlaamse regering beweert al maanden dat het BAM-tracé voor Antwerpen 300 miljoen euro goedkoper is dan Meccano. "De keuze voor het Oosterweeltracé (de publieksnaam voor het BAM-tracé, ADB) is de juiste keuze voor de mobiliteit, voor de veiligheid, voor de leefbaarheid én voor ons budget", zei Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) tijdens de plenaire vergadering van 19 februari 2014.

"Mensen vragen zich terecht af wat het hun zal kosten. Wel, ook op dat vlak is het Oosterweeltracé het beste."

De regering baseert zich daarvoor op een financiële analyse die in opdracht van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) werd gemaakt door het onderzoeksbureau Arcadis. De studie werd eind 2013 opgeleverd, maar werd tot nu toe halsstarrig afgeschermd voor het parlement.

Geheimhoudingsclausule doorbroken
Na lobbywerk van Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA), en op basis van de openbaarheid van bestuur, kon Groen-parlementslid Björn Rzoska het rapport onder een strikte geheimhoudingsclausule inkijken. Zo mocht hij geen kopies nemen en moest hij de meest cruciale passages met de hand overschrijven. Die clausule doorbreekt hij nu bewust.

De reden is simpel: terwijl bij Oosterweel een marge van 15 procent wordt bijgeteld voor 'niet in te schatten bouwkosten', is dat bij Meccano en Oosterweel-Noord 20 procent. Waardoor beide alternatieven een prijshandicap van 5 procent hebben. In het geval van Meccano komt dat neer op een meerprijs van 170 miljoen euro. Neem die meerkost weg en het prijsverschil met Oosterweel wordt miniem.

Bovendien is alleen de prijs van Oosterweel grondig berekend. "Als de Vlaamse regering bepaalde alternatieven - naast het Oosterweeltracé - als kansrijk beschouwt, moeten die opnieuw berekend worden op een gelijkwaardig niveau", geven de specialisten zelf aan in hun aanbevelingen. "Bij de alternatieven hebben we vele aannames gemaakt die in lijn liggen met de gemaakte keuzes in het voorkeursalternatief, maar niet getoetst kunnen worden op tekeningen en documenten."

Puur bedrog
Dat is een belangrijke kanttekening die nog nooit is gemaakt. Ook niet toen de prijzen werden meegenomen in de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van het project, die mee aan de basis ligt voor de keuze voor Oosterweel.

"Dit rapport bewijst dat de Vlaamse regering nooit serieus heeft nagedacht over een alternatief voor Oosterweel. Bovendien wordt het spel niet eerlijk gespeeld. De regering staaft haar keuze voor Oosterweel met valse argumenten. Dat is puur bedrog", zegt Rzoska.

Het parlementslid van Groen riskeert een serieuze sanctie omdat hij de geheimhouding heeft geschonden. Mogelijk moet hij een deel van zijn wedde afstaan. Rzoska: "Als ik hiervoor word gestraft, dan is dat maar zo. De burger heeft recht op deze informatie."

Morgen valt een cruciale mijlpaal in het Oosterweeldossier. Zonder ongelukken zal de Vlaamse ministerraad dan het Ruimtelijk Uitvoeringsplan goedkeuren. Vandaag wordt Arcadis verwacht in de Vlaamse commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken. Het is afwachten in hoeverre het in detail zal treden over de cijfers.

Lees meer in De Morgen, ook digitaal beschikbaar. Abonnees lezen de krant gratis digitaal.

Meccano: 3,196 miljard euro, en niet 3,365 miljard euro

Oosterweel-Noord: 2,135 miljard euro, en niet 2,248 miljard euro

BAM-tracé: 3,018 miljard euro (keuze van de Vlaamse regering, was al bekend)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234