Maandag 15/08/2022

Belangrijk nieuwsWerk

Amper helft werknemers is tevreden met baas: vooral controledrang nekt vertrouwen

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Corona heeft de relaties op het werk onder druk gezet. Een derde van de werknemers klaagt over controledrang van hun manager. Dat leert een onderzoek van professor arbeidsmotivatie Anja Van den Broeck (KU Leuven) en Tempo Team.

Jeroen Van Horenbeek en Michiel Martin

6,3 op 10. Dat is de gemiddelde score die werknemers vandaag geven aan hun leidinggevenden. Niet slecht, maar wel duidelijk lager dan voor de coronacrisis en de lockdowns (7 op 10). “We merken dat we uit een heel moeilijke periode komen, die veel heeft gevergd van werknemers en hun leidinggevenden. Helaas leert onze bevraging dat hun relatie hier vaak onder geleden heeft”, zegt professor Van den Broeck, die voor haar onderzoek heeft samengewerkt met interimbedrijf Tempo Team.

Zowat een op de vijf werknemers (19 procent) geeft aan sinds de coronapandemie minder vertrouwen te hebben in zijn leidinggevenden. Tegelijk geeft maar de helft (55 procent) van hen toe tevreden te zijn met hun manager. Opvallend is dat de band met de leidinggevenden verzwakt naargelang de anciënniteit van werknemers. Starters zijn meer tevreden over hun relatie met hun leidinggevenden (48 procent) dan mensen die al tien jaar of meer voor hetzelfde bedrijf werken (40 procent).

De bazen zelf blijken een roze bril te dragen. Leidinggevenden schatten de relatie met hun werknemers positiever in dan hun medewerkers dat doen. Zo geeft 80 procent van de leidinggevenden aan wel begaan te zijn met het welzijn van zijn werknemers, terwijl maar de helft van de werknemers zegt dat hun leidinggevenden bekommerd zijn om hun welzijn (56 procent).

Beklemmend

Een van de voornaamste struikelblokken blijkt de controledrang van sommige managers. Een derde van de werknemers klaagt daarover. “Uiteraard is het belangrijk dat werknemers, ook als ze telewerken, goede opvolging krijgen”, zegt Van den Broeck. “Maar het lijkt erop dat dit geregeld doorslaat in strikte controle, wat werknemers beklemmend vinden. Iedereen kent wel een voorbeeld van leidinggevenden die willen dat mails en berichtjes binnen de 10 minuten beantwoord worden.”

En wat met alle goedbedoelde initiatieven tijdens de coronacrisis: van het e-peritieven tot de online-quizzen? Hebben die dan niet geholpen? Toch wel, zegt Van den Broeck, maar uiteindelijk blijft de dagelijkse jobinhoud het belangrijkste. “Een pooltafel en een hangmat op kantoor, dat is een leuke extra, maar als je werkrelatie met je leidinggevenden niet goed zit, is dat bijkomstig.”

Volgens organisatiepsycholoog Martin Euwema (KU Leuven) speelt er ook een gevoel van miskenning, nu veel bedrijven naar de oude werkcultuur teruggrijpen. “Veel werknemers hebben tijdens de coronacrisis extra shifts gedraaid. Als ze dan merken dat ze daar niet echt erkenning voor krijgen, kan dat het vertrouwen in de werkgever schaden.”

Het onderzoek van Van den Broeck is gebaseerd op een onlinebevraging van een representatieve steekproef van 2.500 werknemers en 250 leidinggevenden, met een maximale foutenmarge van 1,8 procent bij de eerste groep en 6,1 procent bij de tweede groep. De bevraging is uitgevoerd van september tot december 2021.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234