Maandag 27/06/2022

Antarctica

Onheil- of noodlottoerisme, zit in de lift. Reizigers willen naar bestemmingen die misschien niet lang meer zullen bestaan

Het Vaticaan brengt vanaf nu pelgrims naar heilige plekken met zijn eigen lowbudgetmaatschappij

Galapagos

Oezbekistan

Malediven

Caraïben

Tanzania

Waarheen in 2008

Het nieuwe reizen

De reisindustrie vindt zichzelf ieder jaar opnieuw uit en staat, net zoals de reiziger zelf, allesbehalve stil. We geven alvast de meest opmerkelijke trends voor 2008.

Door Debbie Pappyn

Mijnheer en mevrouw Vandenbroucke trekken dit jaar naar de Galapagoseilanden om daar te gaan kajakken en kamperen in de natuur. De reden? Ze vrezen dat deze bestemming binnen enkele jaren onder de voet zal worden gelopen door te veel toeristen en het authentieke karakter van dit stukje Zuid-Amerika zal verdwijnen. Ook de Amazone en de beklimming van de Kilimanjaro staan op hun lijstje. De Vandenbrouckes behoren tot de nieuwe generatie doemtoeristen. Onheil- of noodlottoerisme zit in de lift. Reizigers willen naar bestemmingen trekken die misschien niet lang meer zullen bestaan. Zo staan ook Antarctica, de Noordpool en landen zoals Groenland of Alaska hoog op het verlanglijstje van veel doemtoeristen. Ze vormen als het ware de moderne ontdekkingsreizigers. Ze willen niet ergens als eerste zijn maar hopen -of vrezen- eerder de laatste te zijn. Deze trend is ook bij ons voelbaar. Zaakvoerder Arno Luft van Anders Licht Reizen voelt een zeer opvallende stijging in reizen naar de Galapagoseilanden. Ook willen meer en meer reizigers naar landen trekken die gegarandeerd binnen enkele jaren van politiek karakter zullen veranderen, zoals Cuba en Noord-Korea. De aanvragen voor reizen naar bijvoorbeeld Noord-Korea zijn de laatste jaren spectaculair gestegen. Veel reizigers willen eens meemaken hoe een van de laatste communistische regimes functioneert, hoe de mensen daar leven en vooral hoe ze er zelf op reageren. Nieuwsgierigheid is de drijfveer.

INFO www.anderslicht.be

De doe-het-zelftoerist weet van aanpakken en wil liever alles op maat. Hij zoekt aan de hand van het internet, de media en reisgidsen zelf uit wat hij wil of vooral niet wil en stelt zo zijn reis samen. Volgens Luc Maes, sales- en marketingmanager van Kuoni Reizen, hebben vele nieuwe trends allemaal te maken met beleven en meemaken. Uit een grootschalig onderzoek dat Kuoni liet uitvoeren kwam deze trend ook duidelijk naar voren. "Het is niet iets wat snel weer zal overwaaien", zegt Maes. "Een belevingsvakantie is veel meer dan een optelsom van vluchten, vervoer en accommodatie of het bezoeken van een bestemming. Vroeger bestond een rondreis erin om met twintig deelnemers achter een gids aan te waggelen en de hele dag een volgestouwd programma te moeten verteren zonder ruimte voor individuele vrijheid. Een strandvakantie was nooit veel meer dan een saai bruinbakken naast het zwembad. Een luxevakantie was niet meer dan megazwembaden, vipbehandelingen en party's. Jongerenvakanties waren dan weer gekenmerkt door volle agenda's en een hyperactieve vrijetijdsbesteding."

Volgens Maes is dit allemaal passé. Echt op reis gaan is het verrijken van de geest met nieuwe ervaringen. Een belevingsvakantie is zonder stress, alleen, of in kleine groepen, op een rustig tempo nieuwe kennis opsnuiven, verblijven in charmante accommodaties, herbronnen in een ongerepte natuur, zoeken naar evenwicht tussen lichaam en geest. "Een belevingsvakantie hoeft niet per se duur te zijn", zegt Maes. "Een jungletocht maken met de kinderen in Costa Rica, een Thaise wokcursus volgen in Bangkok, een rustiek verblijf inlassen op een Zuid-Afrikaanse wijngaard." Ook Luk Vandewoestijne, productmanager en Aziëspecialist van Escape Travel, ziet de trend naar individuele belevingsreizen en à la cartereizen als iets permanents. "Er wordt meer en meer zonder begeleiding vanuit België vertrokken en de klant heeft dikwijls het programma van de reis samengesteld voordat het reisbureau wordt benaderd. De klant weet wat hij wil en zoekt het advies van de reisagent op om zijn trip te concretiseren." Escape Travel merkt dit vooral op bij bestemmingen zoals Egypte, Jordanië en -iets verder weg- bij Vietnam, Cambodja en Laos en met een sterke heropleving voor Indonesië en Bali."

INFO www.kuoni.be, www.escape.be

Een andere trend is debaucherism tourism, ook wel losbandig toerisme genoemd. Volgens onderzoekers is deze trend het resultaat van de huidige work hard, play hard-generatie. Vooral de leeftijdsgroep tussen de 25 en 35 weet wel een hedonistische en vrolijke reis te smaken. Favoriete plaatsen zijn de Caraïben, Dubai, Macau, Buenos Aires, Barcelona en andere plaatsen in de wereld waar er gefeest kan worden. Ibiza's voor de iets oudere en veeleisender generatie dus. Hotspot bij uitstek is nog altijd Las Vegas. Er wordt veel geld uitgegeven voor de mooiste kamers, de beste flessen wijn of champagne en de meest exclusieve tafels in restaurants of bars. Wat ook meer en meer voorkomt is dat groepen vrienden een vakantievilla of boot afhuren om zo te ontstressen en te feesten. Van het prijskaartje en het soms decadente karakter ligt dit type reiziger absoluut niet wakker want de rest van het jaar wordt er hard en toegewijd gewerkt.

Wellnessvakanties zijn de laatste drie jaar met veertig procent gegroeid. Geen deftig hotel kan het zich nog permitteren om geen spa te hebben. Hoe exotischer de lokatie hoe populairder. In de VS alleen al zijn er meer spa's (15.699) dan er Starbucks-koffieshops zijn in de wereld (13.728). Natuurlijk zijn de mooiste en meest gekwalificeerde spa's te vinden in Azië waar er naast gewone behandelingen ook meer doelgericht wordt gewerkt: afslanken, ontgiften, ontstressen in een dromerige omgeving. In spawalhalla's zoals Chiva Som in Thailand, Ananda in de Himalaya en Como Shambhala in Bhutan of Bali moet maanden op voorhand geboekt worden.

INFO www.chivasom.com, www.anandaspa.com, www.comoshambhala.bz, www.bodyafric.com, www.phukethospital.com

Mooi gebruind, compleet uitgerust en met stralend witte tanden na twee weken Thailand naar huis komen. Cosmetisch toerisme blijft groeien.

Door de relatief hoge kost in eigen land groeit de vraag van Belgen naar cosmetische chirurgie in het buitenland. Een combinatie van travel & treat -een reis gecombineerd met een behandeling- komt in veel gevallen goedkoper uit dan de behandeling alleen in eigen land. BodyAfric is zo'n organisatie die in Zuid-Afrika reizen organiseert die een combinatie vormen van ontdekken en medische behandeling. Zuid-Afrika staat op medisch gebied namelijk hoog aangeschreven en biedt kwalitatief hoogwaardige medische voorzieningen, uitstekende privéklinieken en een hoog kennisniveau van artsen en ondersteunend personeel. Ook andere landen zoals India en Thailand, Singapore en zelfs Malta en Bulgarije weten meer en meer toeristen te lokken met goedkoop en kwalitatief medisch toerisme. Zo promoot het Bangkok Hospital in Phuket zijn excellente service op cosmetisch, medisch en tandheelkundig vlak. Meestal is maar een nachtje hospitaal nodig om daarna te bekomen of te revalideren in een van de vele luxehotels in Phuket.

Een niet te stoppen nieuwe reistrend is die van het diasporatoerisme, immigranten die op reis terugkeren naar hun roots. Diasporatoeristen zijn zij die naar hun roots terugkeren om hun afkomst en geschiedenis te leren kennen, om te investeren in vastgoed maar ook omwille van feestdagen, feestelijkheden of festivals. Kijk maar naar de Spaanse Santa Semana, de heilige week rond Pasen, wanneer het bijna onmogelijk is om een goedkoop vliegticket te bemachtigen richting Spanje.

Reizen heeft een enorme impact op ons klimaat. Groen reizen wordt daarom steeds belangrijker. Meer en meer reizigers doen aan klimaatcompensatie, kiezen hun bestemming volgens ecoaanbod en zorgen ervoor dat ze zo min mogelijk voetafdruk nalaten. Duurzaam toerisme is veel meer dan een bordje in de badkamer met daarop "gebruik je badhanddoeken meerdere keren", zoals dit de laatste vijftien jaar het geval was in Noord-Amerika en Europa. In landen zoals Costa Rica, Botswana en Kenia vind je een toeristische infrastructuur die veel milieuvriendelijker is en rekening houdt met de gemeenschap. Azië weet ook van aanpakken. In Mumbai is er een ecohotelketen, in Vietnam wordt er een ecoproject van 42 miljoen euro en 500 hectares ontwikkeld bij het bergresort van Dalat en in Thailand duiken er meer en meer nieuwe en beschermde nationale parken op. Eco hoeft absoluut niet suf te zijn. In de Caraïben, op het eiland Saint Lucia is hotel Jade Mountain een perfect voorbeeld. Geen airco, geen telefoon, geen televisie maar wel luxueus design met lokale materialen en kamers zonder ramen die zo gebouwd zijn dat ze allemaal uitkijken over de zee en zo kunnen genieten van een constante zeebries. Ecoluxe tot in de kleinste details.

INFO www.orchidhotel.com, www.jademountainstlucia.com

Het Vaticaan brengt vanaf nu pelgrims naar heilige plekken met zijn eigen lowbudgetmaatschappij, ondanks de restricties om vloeibare stoffen (lees wijwater) aan boord te brengen. Verwacht wordt dat dit jaar meer dan 200 miljoen christenen heilige plaatsen over de hele wereld zullen bezoeken. De volgende stap in het religieuze toerisme is een halal luchtvaartmaatschappij. Aan boord natuurlijk halal eten, oproep tot gebed, religieuze programma's op het inflight-programma,... Halal toerisme kent ontegensprekelijk een enorme groei. Meer en meer moslims reizen naar het Midden-Oosten om religieuze redenen. Er moet wel nog veel veranderen, zoals het openen van vrouwvriendelijke hotels in Saudi-Arabië zodat moslimvrouwen die alleen reizen een kamer kunnen boeken zonder dat ze moeten worden vergezeld door een man. Islamtoerisme of op reis gaan naar islamitische landen zit zo in de lift dat The Blue List 2008, de reistrendbijbel van Lonely Planet, er een voledig hoofdstuk aan wijdt. Moderne islamitische landen zoals Maleisië, Malediven, Singapore, Tunesië en Turkije en minder toeristische landen zoals Brunei, de Comoren, Pakistan en Oezbekistan zullen in 2008 enkel maar aan populariteit winnen.

INFO www.lonelyplanet.com/bluelist, in het Engels verkrijgbaar, richtprijs 20 euro, ISBN:1741791952

Reizen om te eten en te drinken. Op zoek gaan naar lokale delicatessen, wijntoerisme, kooklessen en -workshops, een bestemming uitkiezen om dat ene specifieke restaurant of de keuken van die chef uit te proberen. De populaire tv-chefs die de kijkers warm maken voor exotische gerechten en ingrediënten zullen er wel voor iets tussen zitten. Ze koken trouwens ook graag in het buitenland en zorgen ook zo voor een stroom van culinaire fans. Zoals Jamie Oliver met zijn restaurant in Cornwall, onze Wout Bru in Eygalières of de Engelse topchef Gary Rhodes die aan boord van de P&O-cruiser Arcadia kookt. Ook heeft elke stad die zich stad wil noemen tegenwoordig wel een gourmetfestival: Taste of Londen, The World Gourmet Summit in Singapore of de New York Restaurant Week, die nu in januari plaatsvindt. Vergeten stadjes of streken staan plots op de wereldkaart door hun culinaire bedevaartsstatus. Voorbeelden zijn San Sebastian of Gerona in Spanje en het dorpje Bray in Engeland waar Heston Blumenthal van The Fat Duck plots voor busladingen Japanners en ander internationale foodiefans zorgt.

INFO www.fifteencornwall.co.uk, www.chezbru.com, www.pocruises.com/arcadia, www.cruisetravel.be, www.tasteoflondon.co.uk, www.worldgourmetsummit.com, www.nycvisit.com/restaurantweek n

Nieuwe

bestemmingen

Zuid-Korea

Aziëfans mogen in 2008 dit land niet links laten liggen. Seoel bruist van de energie en de nationale parken die bijna 70 percent van het land bedragen, zijn ideaal voor bergsport en wandelaars.

INFO www.shilla.nl ,

www.korea-is-one.org

Montenegro

Vergeet Kroatië en vertrek dit jaar naar Montenegro op reis. Dit onbekend Europees land kan namelijk ook uitpakken met een fantastische kustlijn en een binnenland met dramatische canyons en bergen. Op het adembenemende Sveti Stefan wordt druk gebouwd aan een van de meest exclusieve hotels van Europa.

INFO www.thomascook.be

Libië

Ga er naartoe als je houdt van woestijn en zee. Libië bestaat voor 95 percent uit Sahara en heeft een van de langste kustlijnen van de Middellandse Zee. Tripoli is daarnaast een van de meest levendige steden van Noord-Afrika. Hou ook het gigantische ecoproject The Green Mountain in het oog. Dit initiatief wordt een van de grootste ecologische projecten in de wereld.

INFO www.terredafrique.com,

www.secretsofthedesert.be

Zambia

Zimbabwe is door voortdurende politieke onrust out en Zambia is in. Deze twee landen delen de wereldberoemde Victoria Falls. Vroeger kwamen de toeristen van Zimbabwaanse kant dit spektakel bewonderen. Nu doen ze dat van op Zambiaanse bodem. Zambia is gezegend met duizenden hectares ruwe landschappen.

INFO www.thika.be, www.ddreizen.be

Groenland

Een 3000 meter dikke ijskap bedekt Groenland, dat als grootste troef landschappen met vervaarlijke kliffen, ijskappen en desolate uitzichten heeft. Wie de volgende zonne-eclips wil meemaken kan in augustus naar het noorden van Groenland afreizen om dit natuurfenomeen mee te maken. Groenland is een van de weinige plekken waar dit te zien zal zijn.

INFO www.zuiderhuis.be

Iran

Iran is een land overladen van cultureel erfgoed, unieke steden zoals Isfahan en Shiraz en woestijnsteden als Yazd en Kashan. Ruig berggebied, uitgestrekte woestijnen en nomadenvolkeren maken het geheel af. De luxueuze Amerikaanse cruisemaatschappij Silversea zal dit jaar in de havenstad Bandar Abbas halt houden.

INFO www.dimsum.nl, www.cruisetravel.nl

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234