Dinsdag 17/05/2022

Australiës charmantste exportproduct

Ze is de enige modeontwerpster uit het land van Oz die tweemaal per jaar haar repertoire toont tussen de groten in Parijs. Actrices als Sandra Bullock en Kylie Minogue dragen haar kleren met veel plezier. Collette Dinnigan heeft haar plaatsje veroverd aan deze en gene kant van de wereld. Een kennismaking met Australiës charmantste exportproduct.

Joe Fischer

Collette Dinnigan liet voor het eerst van zich horen in 1990, met sexy zwart kanten ondergoed. Die intrede in de wereld van de mode verloochent ze niet: haar website heeft als openingsbeeld een model dat uitsluitend gekleed is in een zwart kanten onderbroekje. Ze ontwerpt nog steeds lingerie, maar de internationale markt heeft ze veroverd met feestelijke kleding, die varieert van cocktailensembles tot echte baljurken. Haar kleren worden verkocht in meer dan honderd winkels, de wereld rond, van Londen en New York tot Australië en Brazilië. En ook in België. Op de jongste Australian Fas-hion Week in Sydney toonde Dinnigan een collectie die haar reputatie bij de trendsetters nog heeft verstevigd. Als locatie had ze de tuin van een Spaanse koloniale residentie gekozen, vlak bij de haven. Daar, onder een gestreepte tent, ontsnapten kreetjes van bewondering aan de monden van de 120 genodigden. Tussen de modellen liep onder anderen Ivanka Trump, dochter van Ivana en Donald, die zowel stadse jasjes als glitterende avondjurken toonde, en op het einde de luchtigste badpakken.

Collette Dinnigan is 33, met blauwe ogen en blonde haren. Ze ziet wat bleekjes na de show. Ze heeft de voorbije vier dagen niet geslapen, altijd doorgewerkt, en nu de spanning breekt, overvalt haar de vermoeidheid. De volgende dag ontvangt ze ons in haar hoge, in zonlicht badende studio. Ze weegt haar woorden wanneer ze praat over haar vastbeslotenheid om te slagen, en over haar inspiratie. Een van die inspiratiebronnen staat vlakbij: een zwarte paspop van rond de eeuwwisseling. Collette vond ze op een vlooienmarkt in Parijs.

Ze vertelt over haar allereerste keer in Parijs; ze had geen geld om een hotel in de stad te betalen, en voor haar eerste show moest ze het doen met één schijnwerper en twee cd-spelers. Maar ze was zo vastberaden om de modehoofdstad van de wereld aan haar voeten te krijgen dat ze werd opgemerkt door de mensen die haar móesten opmerken: de Chambre Syndicale van de Prêt-à-Porter. Het duurde niet lang of ze werd uitgenodigd om in het officiële schema mee te draaien. Sindsdien heeft ze zes collecties getoond en twee keer gedefileerd in de Carrousel du Louvre. Om haar wintercollectie 1999-2000 te presenteren, in maart van dit jaar, koos ze een intiemere omgeving: het Hôtel d'Evreux op de Place Vendôme, het plein van de juweliers. Een Australische krant schreef de dag nadien dat ze Parijs 'betoverd' had.

In ieder geval maakte ze indruk, want voor haar jongste show in Sydney kwam een redactrice van Le Figaro speciaal uit Parijs overgevlogen. Sophie de Santis legt uit hoe de populariteit van Dinnigan in Parijs zo kon groeien: "Ze staat niet zo ver af van onze cultuur. Haar kleren herinneren de Fransen op een of andere manier aan het optimistische leven in Frankrijk in de jaren vijftig en zestig."

Dinnigan zegt dat ze er altijd van gedroomd heeft kleren te maken voor mensen die ze echt naar waarde kunnen schatten. "En ik had het gevoel dat dat in Parijs het geval zou zijn." Dat klopte. Haar inspiratie zegt ze te putten uit een 'gemoedstoestand', een spontane fantasiewereld waarin verschillende historische periodes door elkaar lopen. Haar meest recente collectie, voor de Australische modeweek, was bijvoorbeeld een weerspiegeling van het beeld dat ze had van de Franse Rivièra in de jaren '30. "Ik heb een levendige verbeelding", zegt ze. "Jammer dat ik er maar 10 procent van kwijt kan op de catwalk."

Dinnigan is geboren en opgegroeid in Zuid-Afrika, opgeleid in Nieuw-Zeeland aan de Wellington Fashion School. Ze verhuisde daarna naar Australië en werkte een poos op de kostuumafdeling van de Australian Broadcasting Commission. in 1990 lanceerde ze haar eigen merk.

Snel opende ze twee Collette Dinnigan-boetieks, een in Sydney, de andere in Melbourne, en begon awards te verzamelen. In 1995 kreeg ze de prijs van het Australisch Wolsecretariaat, in 1996 werd ze in Australië 'Ontwerper van het Jaar' en in 1997 kreeg ze de Louis Vuitton Business Award, voor haar uitzonderlijke bijdrage tot de Australische handel.

Hoewel haar carrière nog pril is en haar ontwerpen in constante evolutie zijn, hangen er al kleren van haar in het Powerhouse Museum van Sydney, als meest representatief voor Australisch design. Desondanks gelooft Collette niet in het bestaan van zoiets als Australisch design: "Wij hebben geen nationale modecultuur", zegt ze, "we hebben enkel een paar mensen die hun dromen proberen waar te maken."

De mensen die het dichtst bij Dinnigan staan, verkoopdirecteur Sue Rainger en assistente Victoria Johns, vertellen dat haar integriteit de sleutel is tot haar succes. "Ze heeft een ongelooflijk oog voor detail", zegt Rainger "Het is de manier waarop ze de dingen volgt van het begin tot het einde, stap voor stap, die haar succes garandeert." En Johns voegt daaraan toe: "Toen ik begon te werken voor Collette dacht ik: hoe kan zij prijzen van 600 tot 3000 dollar (23.000 tot 112.000 Belgische frank, red.) voor een jurk verantwoorden? Maar nu ik haar buitengewone zorg voor het kleinste detail heb gezien, ben ik van mening dat ze het dubbele zou moeten vragen."

Dinnigans creatieve precisie is waarschijnlijk de resultante van haar ouders' talenten. Haar moeder Sheilma ontwierp exotische bedspreien, gordijnen en kussens toen Collette nog een kind was. Haar vader, een technisch ingenieur uit Dublin, Ierland, is een man van de puntjes op de i.

Momenteel zoekt Dinnigan haar stoffen uit in Europa en in China. Ze reist door India om het ingewikkelde borduren en beparelen te bestuderen. Dat borduurwerk is de laatste jaren een van de belangrijkste kenmerken van haar kleding geworden.

Dinnigan wil haar aanwezigheid in Australië nog versterken, maar ze is ook van plan om winkels te openen in Londen en Los Angeles. "Het is heel moeilijk om je collectie in haar eheel te tonen als je tussen twintig andere merken hangt", zegt ze. "Wij moeten onze eigen omgeving opbouwen, een omgeving die sympathiseert met de kleren en die maakt dat de klanten zich op hun gemak voelen."

Voldoening van de klant is vitaal voor haar eigen voldoening. "Ik wil dat mijn kleren vertrouwen en elegantie uitstralen, dat ze de vrouwen die ze dragen energie geven. Dat ze zich beter in hun vel voelen, daar gaat het me om."

© International Feature Agency; bewerking Agnes Goyvaerts.

Kleding van Collette Dinnigan is in België te koop bij SN 2 in Antwerpen.

Internet: http://www.collettedinnigan.com.au

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234