Vrijdag 30/09/2022

Autobouwer Porsche heeft Volkswagen in houdgreep

De Duitse sportwagenbouwer Porsche verhoogt zijn belang in Volkswagen van 27,3 naar 31 procent. Porsche is nu verplicht een bod uit te brengen op de rest van de aandelen, maar de groep uit Stuttgart is al tevreden als ze haar strategische leverancier Volkswagen in een houdgreep kan nemen.

STUTTGART l Door niet meer te bieden dan het wettelijke minimum, verzekert Porsche er zich van dat de aandeelhouders niet op het bod ingaan. En dat is precies de bedoeling.

Porsche maakte zaterdag bekend dat het nog eens 3,7 procent aandelen van VW wil kopen. Porsche biedt daarvoor het wettelijke minimumbedrag van 100,92 euro per aandeel tegen een slotkoers van 117,70 euro afgelopen vrijdag. Door een laag bedrag te bieden hoopt Porsche zijn belang goedkoop te kunnen uitbreiden, zonder dat het alle aandelen hoeft over te nemen. Beleggers in Volkswagen waren daar minder mee opgezet en stuurden het aandeel in Frankfurt gisteren 3,51 procent lager, naar 113,79 euro.

Omdat het belang van Porsche in VW (325.000 werknemers) nu hoger wordt dan 30 procent, is Porsche in Duitsland wettelijk verplicht een bod doen op de rest van de aandelen. Maar als Porsche eenmaal een (niet succesvol) minimumbod heeft uitgebracht aan alle aandeelhouders, is het later niet meer verplicht een nieuw bod te doen als het zijn belang nog verder wil vergroten.

De sportwagenbouwer uit Stuttgart heeft gegronde redenen om stevig verankerd te zitten in VW. De twee autobouwers hebben een strategische samenwerking met hun SUV-modellen. Zo is de Porsche Cayenne gebaseerd op het chassis van de Volkswagen Touareg. De Cayenne, die goed is voor ruim een derde van de Porscheverkopen, wordt voor een flink stuk in de Volkswagenfabriek in het Slowaakse Bratislava gebouwd.

Ook de koetswerken van de Panamera, de vierdeurs-Porsche die in 2009 gelanceerd wordt, zullen uit Volkswagenfabrieken komen. Porsche is als de dood dat die samenwerking in het gedrang komt als Volkswagen ingelijfd wordt door een concurrent.

Analisten stellen dat Porsche als grootste aandeelhouder van Volkswagen uiterst interessante leveringsvoorwaarden kon bedingen. Er zitten inmiddels twee toplui van Porsche in de raad van toezicht bij Volkswagen, onder wie voorzitter Ferdinand Piëch, die met zijn familie mede-eigenaar is van Porsche.

Met 31 procent van de aandelen in handen van Porsche en 21 procent bij de Duitse deelstaat Nedersaksen, die niet van plan is om te verkopen, is het risico op een vijandige buitenlandse overname van Volkswagen nu volledig geëlimineerd. Daarmee is niet gezegd dat Porsche (uit het zuidelijke Baden-Württenberg) en het meer noordelijke Nedersaksen twee handen op één buik zijn bij VW.

Volgens analisten anticipeert Porsche door nu meer aandelen te kopen op een oordeel van de Europese Commissie over de zogenaamde Volkswagenwet. Die wet uit 1960 schrijft voor dat een aandeelhouder van VW nooit meer dan 20 procent van het stemrecht mag uitoefenen, ongeacht zijn belang. De wet moest VW beschermen tegen overnames, maar volgens een voorlopige uitspraak van het Europese Hof van Justitie is de wet in strijd met de regelgeving en moet ze afgeschaft worden. Dit jaar volgt een formele uitspraak. Porsche, een grote voorstander van de afschaffing, heeft dan het rijk voor zich bij VW.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234