Dinsdag 09/08/2022

Automobieldochter Powertrain in Sint-Truiden moet incasseren

Punch schrapt 100 jobs

Punch International begint de procedure van collectief ontslag bij zijn automobieldochter Powertrain in Sint-Truiden. Honderd van de 220 banen staan op de helling. 'We moeten de organisatie aanpassen aan de crisis in de autosector.'

de tijd

SINT-TRUIDEN l Punch International wordt met zijn gediversifieerde activiteiten op verscheidene fronten getroffen door de recessie.

De holding van de zakenman Guido Dumarey laat het daarbij niet na in zijn personeelsbestand te snoeien en zit al aan de vierde ontslagronde in amper negen maanden. De meest drastische dateert van juli. Toen sloot Punch tot grote woede van de bonden de wielenfabrikant Hayes Lemmerz in Hoboken, amper een maand nadat Dumarey hem had ingelijfd. 315 werknemers verloren hun baan. De productie van Hayes verhuisde naar BBS in Duitsland, dat Punch in 2007 overnam. Daar werd het snoeimes vorige maand nog bovengehaald en werden 150 banen geschrapt.

De opmerkelijkste sanering was ongetwijfeld die van 179 werknemers van Punch Technix Equipment Manufacturing in Slowakije in januari. Met die ingreep redde Dumarey 170 jobs in de vestiging in het Limburgse Hamont-Achel. Dumarey gaf toen toe dat "het snoeimes nooit ver weg ligt". Dat bleek gisteren bij het collectieve ontslag van Punch Powertrain in Sint-Truiden. "Het is de bedoeling de kostenstructuur van Punch Powertrain aan te passen aan de marktomstandigheden", zegt Wim Deblauwe, de financieel directeur van Punch International. De herstructurering treft 100 van de 220 banen, verdeeld over alle personeelscategorieën.

Powertrain ontwikkelt continu variabele transmissies (CVT), die vooral worden gebruikt in hybride wagens. De divisie werd getroffen door de crisis in de autosector. "Die speelt vooral in de Verenigde Staten en Europa. Azië is minder getroffen, maar er is ook een vertraging", verklaart Deblauwe.

Punch Powertrain heeft belangrijke klanten in China en opende er vorig jaar ook een vestiging voor assemblage. Deblauwe: "De aanloop van de nieuwe fabriek verloopt trager dan verwacht."

"We hebben eerst herstructureringen doorgevoerd in onze andere automobielvestigingen, omdat we er voor Punch Powertrain van uitgingen dat de volumes zouden aantrekken", zegt Deblauwe. "Maar dat is niet gebeurd. Daarom moeten we de organisatie aanpassen."

Deblauwe benadrukt dat het perspectief voor de lange termijn goed blijft. "Maar om de doelstellingen te halen moet je op korte termijn rendabel zijn. Structureel gaat alles nog goed."

In de nieuwe vestiging in China vallen geen ontslagen. "Dat is een assemblagefabriek in opstartfase, met 55 werknemers en operationele kosten van 100.000 euro per maand. In Sint-Truiden zitten we met vier keer zoveel mensen, waaronder een afdeling onderzoek en ontwikkeling, en andere loonniveaus."

Dreigt een volledige verhuizing naar China? "Nee. Het was nooit onze intentie en zal ook niet gebeuren. De fabriek in China dient puur voor assemblage."

Financieel directeur Wim Deblauwe:

Om doelstellingen te halen moet je op korte termijn rendabel zijn

n Punch Graphix, de vestiging van Punch International in Lier. 'Structureel gaat alles goed.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234