Vrijdag 19/08/2022

Autoverzekeringen minder transparant

Verzekeraars worden steeds creatiever in het bedenken van beloningen voor goede bestuurders. De verschillende formules verhogen de keuzevrijheid van de consument, maar maken vergelijkingen tussen polissen moeilijker.

Emmanuel Vanbrussel

Na Axa en Ethias lanceert nu ook DVV, een verkoopkanaal van Dexia Verzekeringen, een autoverzekeringsformule die veilige bestuurders beloont. Het gaat om een spaarpuntensysteem. Aan de vooravond van het Autosalon woedt de concurrentie tussen de verzekeraars heviger dan ooit.

De formule van DVV is op twee vlakken nieuw. De verzamelde spaarpunten gelden niet alleen voor de verzekerde zelf, maar zijn ook bruikbaar voor huisgenoten. Bovendien is het systeem polisoverschrijdend. De klant kan de punten niet alleen inruilen voor voordelen bij zijn autopolis, maar ook bij de woning- en de familiale verzekering. DVV haalde de mosterd bij puntensystemen zoals ProxiClub (Proximus) en Happy Days (Carrefour). "Maar wij beperken het puntensysteem tot verzekeringsproducten. Het is niet de bedoeling dat je met de spaarpunten handdoeken zult kunnen kopen", zegt marketingdirecteur Luc Vandeplas.

Hoe werkt het concreet? Een verzekerde die het hele jaar een bonus-malusgraad van 0 had en de laatste vijf jaar geen ongeval heeft veroorzaakt, krijgt bij de jaarafrekening een spaarpunt (een 'Oscar'). Zodra er voldoende punten zijn verzameld, kan hij die inruilen bij een schadegeval. Zo kan hij een stijging in de bonus-malus, veroorzaakt door een ongeval in fout, tenietdoen met drie punten. Bij schade aan het huis kan hij de franchise, het deel van de schade dat normaal niet wordt vergoed, afkopen met zes punten. De klant heeft ook de mogelijkheid de vergaarde spaarpunten door te geven aan de leden van het gezin die op hetzelfde adres wonen.

DVV, de achtste autoverzekeraar in ons land, reageert met het spaarsysteem op de afschaffing van de verplichte bonus-malus. Tot voor kort bepaalden de autoverzekeraars de jaarlijkse premies volgens dat wettelijk vastgelegde stelsel, dat de automobilisten op basis van hun ongevallen indeelt op een ladder van 0 tot 22. Hoe hoger je score, hoe duurder je premie. Maar de Europese concurrentieautoriteiten vonden de wettelijke verplichting van de bonus-malus indruisen tegen de vrije concurrentie en dwongen België tot een vrijmaking van de markt.

Gevolg: de verzekeraars pakken sinds kort uit met eigen tarievenstelsels, die varianten zijn op de oude bonus-malus. Marktleider Axa gooide de knuppel in het hoenderhok door begin vorig jaar een 'joker' in te voeren. Een Axa-klant die twee jaar geen ongeval heeft veroorzaakt, krijgt een bonuspunt dat hij kan inzetten bij het eerste ongeval dat hij veroorzaakt. Concurrent Ethias volgde door een gelijkaardig jokersysteem in te voeren en bijkomende kortingen te geven aan de bestuurders die geen brokken maken.

Nu gaat DVV nog een stap verder: via zijn puntensysteem koppelt de verzekeraar zijn autopolissen indirect aan andere verzekeringsproducten. En de voordelen zijn niet beperkt tot het individu. Bemoeilijken die innovaties niet de vergelijkbaarheid van autoverzekeringen? "Dat is inderdaad zo", geeft Vandeplas toe. "Maar dat is het logische gevolg van de vrijmaking. Misschien heeft de overheid vooraf niet goed ingeschat wat de gevolgen daarvan zouden zijn. De maatschappijen krijgen nu de kans voor hun doelgroep een zo interessant mogelijk pakket samen te stellen."

De concurrentie tussen de autoverzekeraars is bikkelhard. "De autoverzekeringsmarkt was de afgelopen maanden in volle beweging. Er is veel verloop tussen de maatschappijen", zegt Vandeplas. "Het komt er voor verzekeraars op aan hun goede klanten te behouden." DVV heeft daarom 321.000 Oscarpunten uitgedeeld aan 101.500 goede klanten. De punten zijn niet inruilbaar voor cash geld, maar hebben een virtuele waarde van 125 euro per punt. In totaal een virtueel cadeau van zowat 40 miljoen euro. "Die investering hopen wij via nieuwe klanten en 'cross selling' van de woning- en familiale verzekeringen te recupereren", zegt Vandeplas.

Test-Aankoop heeft niets tegen het gebruik van bonuspunten, maar vreest voor tariefverhogingen voor de minder goede bestuurders. "Sommige bestuurders dreigen uit de boot te vallen", zegt Ivo Mechels van de consumentenorganisatie. "En het gaat daarbij niet om de allerslechtste bestuurders - die kunnen terecht bij het Tariferingsbureau - maar om de middenmoters. Alle verzekeraars mikken op de beste bestuurders, maar niet iedereen kan de beste van de klas zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234