Maandag 15/08/2022

Bart Brusseleers is de harde platenbaas in de VTM-talentenjacht 'Idool 2003'

'Ik ben het wel die de winnaar van 'Idool 2003' een carrière moet geven. En als ik er niet in geloof, kan ik het niet verkopen'

Vilvoorde

Eigen berichtgeving

Kristof Demasure

Zijn woorden zinderen bij vele tv-kijkers nog steeds na. "Probeer het misschien eens in het circus" en "Aan jouw stem zijn er kosten" zijn maar twee fijne opmerkingen die jurylid Bart Brusseleers de afgelopen weken meegaf aan enkele kandidaten in de VTM-talentenjacht Idool 2003. "Bij mij is het duidelijk zwart of wit", beseft Brusseleers. "In de muziekindustrie moet je wel een duidelijke mening hebben om alle neuzen in een richting te krijgen. En dan ben ik wel verplicht om zelfverzekerd te zijn. Dat kan ik alleen maar door te geloven in de mensen voor wie ik ga. Op die manier zullen er ongetwijfeld al veel talenten zijn waar ik naast gekeken heb, maar dat vind ik ook niet erg. Want als ik er niet in geloof, kan ik het niet verkopen.

"Ik ben het wel die de winnaar van Idool 2003 een carrière moet geven. Daarom moeten de kandidaten aan bepaalde eisen voldoen om die carrière zo lang mogelijk te laten duren. En het is bewezen dat het lang kan duren. Zowel Marco Borsato als Helmut Lotti komen uit de Soundmixshow. Maar je kunt niet overal in geloven. En stel dat ik talent altijd zou herkennen, dan zat ik allang niet meer in Vlaanderen maar was ik schatrijk en koning op de Bahamas."

Veel mensen vragen Brusseleers of hij na zijn harde commentaar op televisie daarna nog wel op straat durft te komen. "Aangezien ik als general manager van platenmaatschappij BMG Ariola voor de Benelux verantwoordelijk ben en ik daardoor voor de helft van de tijd in Nederland werk, is dat op zich al geen groot probleem. (lacht)

"Maar eigenlijk vind ikzelf dat ik tijdens de audities niet eens zo streng ben. Als een slager mij iets komt vragen over zijn vlees, dan beoordeel ik hem over zijn vlees. Maar als die slager anderhalve minuut komt zingen en mijn mening daarover vraagt, dan geef ik daarover graag mijn hoogstpersoonlijke mening. Ik ben altijd recht voor de raap. Dat heb ik geërfd, want in mijn familie is iedereen direct. Voor sommige mensen is dat even wennen, maar ik probeer altijd vriendelijk te blijven en niemand te verwijten omdat hij lelijk zou zijn. Ik wil steeds respectvol blijven tegenover de kandidaten."

Vond hij het dan even respectvol om iemand te zeggen "dat hij wellicht enkel in het circus carrière zou kunnen maken, maar nooit als zanger"? "Ik heb dat inderdaad gezegd, maar door de montage kon je niet zien dat daar een vrij lang gesprek aan voorafging. Omdat dat voor de kijkers niet relevant is, wordt zoiets er uitgeknipt. Op den duur moet je echter je punt duidelijk maken door telkens een tand bij te steken.

"Bij sommige mensen voel je tijdens zo'n auditie zodra ze binnenkomen meteen dat ze twintig beurten bij een psychiater nodig hebben als je resoluut je mening zou zeggen. Op zo'n moment ben ik in mijn beoordeling voorzichtig, en zeg ik 'dat het net niet goed genoeg was'. Maar wanneer je te maken krijgt met iemand die van zichzelf vindt dat hij een wereldstem heeft, dan moeten wij hem echt duidelijk maken dat het niet goed is. Zelf besefte hij blijkbaar dat zijn prestatie bij iedereen op de lachspieren werkte. Mensen bij wie we trouwens niet duidelijk genoeg zijn, komen na zo'n auditie buiten en maken er hun eigen verhaal van. Als we hen vertellen dat ze 'toononvast' zongen, dringt dat klaarblijkelijk niet zo goed door als gewoon vals."

Dat voor veel jongeren daardoor meteen een langgekoesterde droom aan diggelen ligt, neemt hij er dan maar bij. "Dat is nu eenmaal het leven. Vele jongens willen piloot worden, maar blijken het niveau niet aan te kunnen of geen goede ogen te hebben. Misschien komt die klap minder hard aan dan na een auditie van anderhalve minuut te moeten horen dat je in geen honderd jaar zangtalent zult hebben. Toen ik dat tegen een van de kandidaten zei, meende ik dat ook helemaal. Want ik vind dat iemand hen moet zeggen dat ze hun energie beter in iets anders kunnen steken. Dat kan heel hard aankomen, maar het is niet aan ons om hen te troosten of pleisters op de wonden te leggen. Daarvoor staan Koen en Kris Wauters aan de deur te wachten. En daarvoor is er ook een groepssfeer waarin ze opgevangen kunnen worden."

Brusseleers geeft echter meteen ook toe dat het op zich niet makkelijk is om tijdens een auditie van anderhalve minuut het potentieel in iemand te herkennen. "Bij sommige mensen zie ik het misschien niet, maar zit het er wel in. Het gebeurt niet zo vaak dat je dat meteen herkent. Ik heb het al vaker meegemaakt dat ik niets zag in iemand, terwijl een andere baas er een talent van maakte. Ik kan pas verkopen waarin ik geloof.

"Een groepje als Opium vond ik bijvoorbeeld zo plat en seksistisch dat ik dacht dat Vlaanderen dat nooit zou pikken. De zangkwaliteit was niet om over naar huis te schrijven en toch was dat commercieel gezien op een bepaald moment een succes. Aan een groep als dEUS zou ik zelf misschien niet begonnen zijn omdat het mijn ding niet is. Mijn ding is resoluut populaire muziek. Met nichemarkten houd ik mij niet bezig. Iemand als Moby zou ik nooit ontdekken, of het zou puur toeval moeten zijn. Bij mij moet het meteen volks en populair zijn. Nederlandstalig of Franstalig chanson voor het grote publiek. Omgekeerd heb ik samen met Niels William K3 gemaakt. Wij zagen daar een enorm potentieel in, terwijl we in het begin enorm veel kritiek kregen. De meesten vond dat een bijzonder slecht project, terwijl wij erin zijn blijven geloven.

Toch zijn andere platenfirma's nu al jaloers, want straks kan Brusseleers wel met de finalisten van Idool 2003 naar de platenwinkels stappen. Is hij de man die aan Idool het meest zal verdienen? "Wij zijn hoe dan ook altijd de slechteriken. Als iets niet lukt, dan is het onze schuld. Maar als iets aanslaat, ligt het aan de artiest. Dat zal er nooit uit geraken. Maar onze inkomsten worden fors ondergraven door het illegaal kopiëren van cd's. Als je weet dat er vorig jaar 10 procent minder verkocht is.... Vier jaar geleden werkten bij onze platenmaatschappij ook nog 35 mensen, en nu zitten we bij BMG Ariola ook aan 25. De winst staat dus enorm onder druk.

"Wij hebben altijd de naam van de mannen die de meeste poen pakken, maar wij nemen ook de meeste risico's. Een artiest lanceren kost gemiddeld 75.000 euro. Maar als het mislukt, is er nog geen enkele artiest bij mij langs geweest om daarvan iets terug te betalen. Van de tien artiesten die we lanceren gaat er gemiddeld één door. Maar die andere kosten moeten natuurlijk ook betaald worden."

Idool 2003, zaterdag VTM 19.40

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234