Vrijdag 19/08/2022

'Belg blijft graag naar het reiskantoor gaan'

Liberty TV heeft begrepen dat een televisiekanaal en een website niet volstaan om met succes reizen aan de man te brengen. 'We stevenen volgend jaar op een break-evenresultaat af en mikken nu ook op reiskantoren en krantenadvertenties', zegt stichter Lotfi Belhasinne.

Lotfi Belhasinne Voorzitter Liberty TV

U begon in 1999 met een tv-zender die reizen verkocht. Drie jaar later bezit u ook eigen touroperators en reiskantoren. Waarom die snelle gedaanteverwisseling?

"We hebben ervaren dat mensen naar onze zenders kijken maar dat we om succes te boeken méér moeten hebben dan alleen maar een etalage waarin we vakantieaanbiedingen plaatsen. Er is ook nood aan interne keuken waarin we zélf vakanties samenstellen en aan andere distributiekanalen dan televisie en internet. De Belg blijft graag naar het reiskantoor om de hoek gaan. Zo hebben we moeten vaststellen dat mensen wel naar onze zender keken, gecharmeerd werden door een bestemming en dan vervolgens in het reiskantoor een vakantie van een product gingen reserveren. Daarom hebben we de voorbije twee jaar een vijftal kleinere touroperators overgenomen. Het gaat om Escape, Dar Tours, Explotra, Pacha en Ecu Travel."

Is het oorspronkelijke concept dan mislukt?

"Nee, zeker niet. Volgens een studie van het onderzoeksbureau Inra kijkt elke dag gemiddeld 1 miljoen Belgen meer dan 10 minuten naar Liberty TV. Maar we merken dat televisie alleen niet volstaat als distributiekanaal. We hebben daarom een samenwerkingsakkoord met 75 Belgische reiskantoren getekend die onze producten verkopen. Bedoeling is dat dit aantal stijgt tot 150. Momenteel verkopen we de helft van onze reizen via de website en via het callcenter en ongeveer 45 procent via deze reiskantoren. Van een mislukking durf ik dus zeker niet spreken. Ondanks 11 september hebben we goed standgehouden en we kennen zelfs een groei die de rest van de industrie duidelijk niet meer realiseert. Zo zullen we het boekjaar 2002 afsluiten met een omzet van ongeveer 38,5 miljoen euro. Dat is dankzij de externe maar vooral ook interne groei bijna een verdrievoudiging."

U adverteert sinds enkele weken paginagroot in de weekendkranten. Waarom?

"Die advertenties zijn de nieuwste stap in onze distributiemix. Wie een interessante reisaanbieding op onze zender ziet, heeft niet altijd meteen pen en papier bij de hand om te noteren. Televisie is een vluchtig medium, een krant is veel duurzamer. We zijn zeer tevreden van de advertenties. Het is een vrij klassieke aanpak want we plaatsen net zoals de supermarkten paginagroot aanbiedingen. Maar het werkt duidelijk."

Wanneer zal Liberty uit de rode cijfers raken?

"Bedoeling is dat we vanaf het tweede trimester volgend jaar break-even draaien.

Maar om echt duurzaam winst te kunnen maken, zullen we vooral in het buitenland moeten groeien. Bedoeling is dat we de volgende maanden in Duitsland en Frankrijk hetzelfde gaan doen als in België. Dat betekent dus partnerschappen sluiten met reisagentschappen en mogelijk ook enkele kleine touroperators overnemen. Stap voor stap zullen we die strategie volgen in de rest van Europa. Ik ga me er zelf hoogstpersoonlijk mee bezighouden. Ik treed daarom af als gedelegeerd bestuurder en leg me voortaan uitsluitend toe op strategie en buitenlandse expansie. Het is immers bij die expansie dat we volop kunnen genieten van schaalvoordelen. We hebben nu bijvoorbeeld 2.000 toeristische videoreportages in ons archief. Die kunnen we zeer makkelijk benutten in andere landen. We moeten die video's gewoon vertalen."

Waar wilt u met Liberty naartoe?

"Doelstelling is dat we over vijf jaar overal in Europa een marktaandeel van minstens 5 procent hebben. Het is inderdaad een werk van lange adem. Wat we willen doen, media koppelen aan toerisme, heeft ons nog nooit iemand anders voorgedaan en dat pionierswerk vraagt dan ook tijd."

Wie zit er allemaal achter Liberty TV?

"De meeste aandeelhouders van het eerste uur zijn nog altijd present. Het gaat onder meer om de Bank Degroof, Deficom, FLV Fund, Trust Capital, de groep Galeries Lafayette en de Gimv, die destijds samen met mij 25 miljoen euro investeerden. Daar zijn later enkele privé-personen bijgekomen. Vandaag hebben we een maatschappelijk kapitaal van 30,3 miljoen euro. Wegens de Franse en Duitse expansie besloot onze raad van bestuur onlangs over te gaan tot een kapitaalsverhoging. Ikzelf en mijn nieuwe gedelegeerd bestuurder brengen samen met enkele andere mensen 5 miljoen euro vers kapitaal in." (GSC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234