Maandag 03/10/2022

Belg krijgt langzaam meer trek in on line winkelen

Distributie

Eindejaarsverkoop

Proxis, Aquarelle en Gift.be redelijk tevreden

Spreken van een doorbraak is misschien wat overdreven, maar de Belg heeft in de eindejaarsperiode iets meer on line gewinkeld dan de vorige jaren. Het it-weekblad Data News deed een rondvraag bij enkele on-linewinkels om na te gaan hoeveel bezoekers en aankopers zij de afgelopen dagen hadden. Belangrijkste vaststelling is dat een aantal mensen in deze periode hun eerste stappen zette in het on line shoppen. Een van de bekendste on-lineverkopers in België is Proxis. De boeken- en cd-zaak wil geen concrete cijfers kwijt over de verkoop, maar laat weten dat de periode tussen 15 november en 15 december de drukste van het jaar was. Nogal wat mensen kochten de traditionele verzamel-cd's en boeken zoals die van Harrry Potter of In de ban van de Ring via de on-lineboekhandel. De groei van het vierde trimester tegenover het derde trimester was in 2001 vergelijkbaar met de evolutie een jaar voordien. Geen uitschieters dus, maar toch nog steeds een groei.

Data News stak ook zijn licht op bij Aquarelle, een bloemenverkoper via het internet. Daar noteerde men een verviervoudiging van de omzet tegenover het jaar voordien. De vergelijking moet wel met een korrel zout worden genomen omdat Aquarelle pas eind 2000 van start ging.

Ook bij gechenkenverkoper Gift.be is men gematigd optimistisch over de on-lineverkoop van vorige maand. Er is sprake van een groei, al neemt Benny Sintobin zeker niet het woord 'boom' in de mond. "De tweeduizend à drieduizend pakjes van december waren goed voor 6 à 7 miljoen frank of zowat de helft van de jaaromzet van het bedrijfje."

Ten slotte werd ook navraag gedaan bij Colruyt naar het succes van Collect&Go. Dat is een besteldienst via het internet waarbij de producten achteraf kunnen worden afgehaald op bepaalde punten. In december werd via dat systeem het dubbele van vorig jaar verkocht, maar dat is nog lang niet vergelijkbaar met de traditionele winkelverkoop van de keten. Ook de internetbestellingen voor de Collishop waar non-foodproducten worden verkocht, groeide, al werden ook hier geen cijfers gegeven.

JAB

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234