Donderdag 30/06/2022

Bier

Belgen drinken steeds minder bier, maar dat is eigenlijk goed nieuws

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Belgen drinken steeds minder bier. Vorig jaar werd in ons land 7,7 miljoen hectoliter bier gedronken, een daling van 3,3 procent tegenover 2015. Vooral de gewone pils krijgt klappen, maar dat is niet per se een slechte zaak. "Mensen gaan weer meer genieten van bier."

Annick Joossen

Er wordt al jaren minder bier gedronken, maar de daling van 3,3 procent is wel de scherpste van de voorbije twintig jaar. De voorzitter van de Federatie van Belgische Brouwers Jean-Louis Van de Perre haalt de aanslagen van 22 maart aan als een van de oorzaken, maar wijst ook op de veranderende drinkgewoontes. "De Belg gaat meer voor smaak en dus voor speciale en lokale bieren. Bovendien drinkt hij ook verantwoorder."

Het is dan ook vooral pils die het zwaar te verduren krijgt. De consumptie ervan daalde in 2016 met 4,3 procent, terwijl de speciaalbieren met 3,5 procent stegen. Biersommelier Sofie Vanrafelghem is niet verrast. "We zien dit overal in Europa: het verbruik van bier daalt, maar wordt wel bewuster gedegusteerd en beleefd. Die trend blijkt ook uit de cijfers: minder pils, meer speciaalbier." En dat is een goede zaak, benadrukt ze.

De Belgische bierconsumptie in de afgelopen twintig jaar. (in .000 hectoliter) Beeld Belgische Brouwers
De Belgische bierconsumptie in de afgelopen twintig jaar. (in .000 hectoliter)Beeld Belgische Brouwers

Heropwaardering

"Ik zeg vaak lachend dat we een bierland van wijndrinkers zijn, maar daar zit wel een kern van waarheid in. Op restaurant hebben we de gewoonte om wijn te bestellen, pas de laatste vijf jaar is dat enorm beginnen keren. Mensen beseffen weer dat bier niet zo'n simpel product is als het wordt voorgesteld. We grijpen terug naar streekproducten, en wat is er meer van hier dan bier?"

Die heropwaardering blijkt ook uit het aantal brouwerijen dat als paddenstoelen uit de grond schiet. "We hebben nu 240 brouwerijen, terwijl dat er vorig jaar nog 175 waren. En dat is nog maar het begin", voorspelt Vanrafelghem. Al zijn we nog ver verwijderd van de gloriedagen van voor Wereldoorlog I, toen ons land liefst 3.500 brouwerijen rijk was. "We worden terug het bierland waarvoor we door de Unesco erkend zijn. We zijn terecht weer trotser geworden op onze biercultuur."

Al mag dat voor Van de Perre nog wat meer zijn. "Het is toch straf dat er op recepties, als aperitief of op restaurant nauwelijks bier wordt gedronken? We kiezen nog altijd liever voor een buitenlandse drank zoals cava of wijn."

Exportproduct

Belgisch bier blijft ook populair in het buitenland. Vorig jaar werd 14,1 miljoen hectoliter Belgisch bier geëxporteerd, bijna het dubbele van de binnenlandse consumptie en een stijging van 8,1 procent tegenover 2015. Grootste afnemer van Belgisch bier is Frankrijk, maar ook in de VS doen onze bieren het goed. "De VS zijn enorm aan het groeien als bierland. In vijftien jaar tijd zijn daar meer dan 3.000 brouwerijen bij gekomen", weet Vanrafelghem. "Dat maakt het voor de Belgen moeilijk om de markt te behouden, maar het feit dat we dat toch doen, toont aan hoe geliefd onze bieren zijn."

Het feit dat de Belg zijn 'dagschotel' steeds vaker inruilt voor een speciaalbier, heeft dan ook geen al te grote impact op de brouwers. "De omzet van de Belgische brouwers blijft groeien", benadrukt Van de Perre. "Het gaat goed met het Belgische bier, maar we mogen niet op onze lauweren rusten", waarschuwt hij. "Er is veel concurrentie, en we moeten blijven werken aan diversificatie en kwaliteit."

Net vandaag maakte AB InBev bekend dat alcoholvrij bier in opmars is. Jupiler 0,0%, dat eind vorig jaar werd gelanceerd, zal eind deze maand al het volledige jaarvolume van zijn voorganger Jupiler NA (0,5%) geëvenaard hebben. "Het is goed dat brouwers nadenken over laagalcoholische bieren met veel smaak", vindt Vanrafelghem. "Het past allemaal in het geheel: mensen gaan weer meer bewust genieten van bier."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234