Woensdag 06/07/2022

België ligt voor op Nederland in 'Strijd der lage landen'

Matthijs Hielkema:

Het gratis webspelletje De strijd der lage landen, waarin Belgen met vereende krachten Nederland moeten proberen te annexeren en vice versa, werd al door een half miljoen spelers uitgeprobeerd. De Belgen staan voorlopig voor.

Door Ronald Meeus

De strijd der lage landen is een erg eenvoudig spelletje, zoals er in essentie dertien in een dozijn gaan. Maar ongeveer een half miljoen Belgen en Nederlanders zijn ondertussen gevallen voor de parodiërende ondertoon van het spel. Het werd zelfs een kleine oorlog: de punten van alle deelnemende spelers uit België en Nederland worden immers voor elk van de twee landen opgeteld, en bepalen hoeveel ze samen van het andere land hebben geannexeerd (of van hun eigen land opnieuw veroverd).

Aan het begin kunt u kiezen welk personage u speelt: ofwel bent u prins Laurent, en mag u met een sportwagen de Nederlandse wegen onveilig maken, ofwel kiest u voor kroonprins Willem-Alexander, en raast u met paard en kar over Belgische wegen. Tijdens het eenvoudige racespelletje ontwijkt u obstakels: Belgische spelers moeten voorbij over het wegdek uitgestrooide cannnabisplanten en klompen, Nederlanders moeten onder meer frietzakken ontwijken.

"Uw individuele score betekent op zich niet zoveel", zegt Matthijs Hielkema van het Nederlandse bedrijf The Bridge, dat achter de site zit. "Het leuke is dat het een collectieve inspanning wordt. De eigenlijke score is het verschuiven van de taalgrens. Spelers moeten elkaar dus aanporren om het spel uit te proberen."

Dankzij dat wedstrijdelement krijgt het spel een 'viraal' cachet, luidt het bij het Nederlandse softwarebedrijf Playability, dat gespecialiseerd is in het maken van internetspelletjes voor reclamedoeleinden en dat de ontwikkelaar was van dit spel. "Als je wilt dat je spel 'leeft', moet je ervoor zorgen dat veel internetgebruikers zich erin terugvinden. Dan sturen ze de link naar elkaar door, en kan het snel naar enkele honderdduizenden unieke bezoekers gaan."

Het spelletje is een reclamestunt voor de nieuwe websites Placemet.be en Placemet.nl, portaalsites over videogames die recentelijk een eigen webwinkel hebben opgestart. "Het feit dat we een Nederlandse en Belgische component hebben, leidde al snel tot het idee om de twee tegen elkaar uit te spelen", zegt Hielkema. "Niet dat er een collectieve vijandigheid tussen inwoners in de twee landen is, maar een actuele invalshoek, de formatiecrisis in België, was er wel. Bovendien heeft er altijd al een competitiegeest geleefd tussen Belgen en Nederlanders."

De strijd der lage landen is een voorbeeld van 'advergaming', of het inzetten van videogames voor het verspreiden van een reclameboodschap. Grote, internationale merken gebruiken de praktijk al langer: Apple, bijvoorbeeld, liet vorig jaar samen met chipsmaker Lay's een onlinewedstrijd lopen waarin appels uit een boom moesten worden opgevangen. Automobielmakers als Toyota brengen inmiddels al jaren racespelletjes op de markt om hun nieuwe modellen te presenteren.

Voor adverteerders heeft advergaming het voordeel dat mensen een hoop tijd doorbrengen met hun merk. Zolang het game in kwestie een beetje plezierig blijft, worden ze blootgesteld aan het merk.

Bovendien heeft ook de associatie die wordt opgeroepen, die tussen 'leuk' en het merk van de adverteerder, een invloed op de bekendheid van het merk, het inwerken van de boodschap van het bedrijf, en zelfs de aankoopintentie, zo blijkt uit rapporten over advergaming. Nadat ze een advertentiespel hebben gespeeld, herinneren gebruikers zich niet alleen het merk veel beter, maar associëren ze zelfs specifieke waarden met het merk. Volgens het Amerikaanse studiebureau Yankee kan de internationale advergamingindustrie tegen 2009 zo'n 200 miljoen euro waard zijn, een forse stijging ten opzichte van de 60 miljoen euro die ze in 2004 opbracht.

www.strijdderlagelanden.be.

Je individuele score betekent

op zich niet zoveel. Het leuke is dat het een collectieve inspanning wordt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234