Maandag 08/08/2022

Bericht aan alle vrouwen

Wat krijg je als je een vrouwenencyclopedie van pakweg 40 jaar geleden naast een hedendaagse vrouwenkatern legt? Vertelt de toon en de aard van de informatie iets over hoe het leven voor vrouwen is veranderd? Een case study.Door Cathérine Ongenae

Over de Moderne Vrouw

'Deze encyclopedie werd modern opgevat in de ruimste zin van het woord. Ze wil bevallen aan de vrouw die niet langer naar de keuken verwezen wordt, de vrouw op wie het gezegde 'wees mooi en zwijg' niet meer van toepassing is, de vrouw die zich een belangrijke plaats in de maatschappij heeft weten te veroveren. Deze nieuwe, deze herboren vrouw heeft, meer dan haar zusters uit het verleden, behoefte aan eigen informatie. Deze encyclopedie komt hieraan op een volwassen wijze tegemoet. De tijd dat men zich tot de vrouw richtte op een zoetsappige koffiebabbeltoon is gelukkig voorbij."
(Paula Semer in het voorwoord van de Moderne Winkler Prins voor de vrouw uit 1968)

'De wereld is veranderd en de waaier aan mogelijkheden is vandaag zo breed. Je kunt een werkende vrouw zijn met drie kinderen, of een niet-werkende vrouw zonder. We richten ons op alle vrouwen. We wilden een boek dat het advies zou geven dat we zelf hadden willen horen, van moeders, zussen en vriendinnen. We moesten allebei al jong voor onszelf zorgen, en hebben daarbij veel gehad aan boeken en lieve mensen. Misschien idealiseren we het fenomeen van de wijze oudere zus of tante, maar dat willen we met dit boek zijn. Iemand die zegt: 'Liefje, dit is een hopeloze situatie, stap er uit'."
(Aaf Brandt Corstius en Machteld van Gelder over hun Handboek voor de moderne vrouw in DM Wax van 13 december 2008)

Conclusie: De moderne vrouw werd in de jaren '60 in alle ernst volwassen. Vandaag is ze liever persoonlijk en licht ironisch.

Over hoofddoekjes

'Men kan hoofddoekjes op verschillende manieren dragen. Langwerpige sjaals worden meestal gedragen als een combinatie van hoofddoek en sjaal: zij moeten voldoende breed zijn om hoofd en hals te bedekken. De meest voorkomende materialen voor hoofddoekjes zijn zijde, mousseline, georgette en wol. De dessins variëren sterk met de mode. Thans is er een tendens naar felle kleuren en op jugendstil geïnspireerde patronen, maar ook effen sjaals, nopjes en strepen zijn in zwang."
(Uit de Moderne Winkler Prins voor de vrouw, 1968)

'Voor een carrétopje, dat eruitziet als een chic halterbloesje, heeft u óf superstevige borsten nodig óf een plakbeha. In ieder geval mag de zwaartekracht u niet te veel parten spelen. De foulard wordt in de nek geknoopt, met een U-drapage op het decolleté, en achteraan op de rug, in de taille, zit ook een knoop. Als u er een ceintuur mee wil maken, dan is een exemplaar van 140 cm aangewezen, tenzij u een wespentaille bezit."
(Modejournaliste Els De Pauw over de comeback en de creatieve mogelijkheden van de foulard in DM Wax van 5 februari 2011)

Conclusie: Ooit dienden hoofddoekjes om het kapsel netjes te houden. Vandaag is het naast een religieus beladen kledingstuk ook
een sexy allrounder.

Over het zwarte jurkje

'Uit de basisgarderobe van iedere goedgeklede vrouw behoort een eenvoudig zwart jurkje. De op blz. 22-25 afgebeelde serie toont op frappante wijze hoe men met behulp van een gering aantal accessoires één enkele jurk geschikt kan maken voor verschillende gelegenheden: van eenvoudig en sportief tot bijzonder gekleed."
(Uit de Moderne Winkler Prins voor de vrouw, 1968)

'Matheiken besloot een jaar lang dezelfde jurk te dragen, maar met de hulp van tweedehands- en vintage spullen, juwelen, afdankers, giften, zelfgemaakte of verbouwde kledingstukken zou ze er elke dag een andere outfit mee opbouwen. Het moest een speelse oefening in duurzame mode worden en een pleidooi tegen het te snel dumpen van onze aankopen. Maar het project is zeker geen antifashion, in tegendeel. Het is net een perfecte illustratie van onze honger naar modenieuwigheden en onze daaraan gelinkte creativiteit."
(Journaliste Nathalie Le Blanc over The Uniform Project in DM Wax van 7 november 2009)

Conclusie: de vele gedaantes van The Little Black Dress maakten dat het een klassieker werd. Vandaag is het een pleidooi voor
duurzaamheid.

Over vrouwen en zelfbevrediging

'Het bij de man zo opvallend laten samenvallen van de lichamelijke geslachtsrijpheid en het optreden van zelfbevrediging ontbreekt bij de vrouw. Uit onderzoekingen van Kinsey bleek dat 33 procent van de vrouwen tot hun 20ste jaar zelfbevrediging toepassen. Dit percentage stijgt tot 62 procent (middelbare leeftijd). De zelfbevrediging neemt vooral bij de ongehuwden en in frequentie en betekenis toe met het stijgen van de leeftijd. Zij lijdt niet tot een toename van de frigiditeit, zoals vroeger algemeen werd beweerd. Volgens Kinsey is zelfs het tegendeel het geval."
(Uit de Moderne Winkler Prins voor de vrouw, 1968)

'Er is zelfs gebleken dat vrouwen die het vaakst masturberen ook het meest bevredigende seksleven hebben met een partner. Wellicht speelt hierin ook het testosterongehalte een rol: vrouwen met hogere waarden hebben doorgaans een groter libido. Al blijkt uit onderzoeken dat het dan ook weer niet zo simpel is: in Amerika wordt wel eens testosteron voorgeschreven aan vrouwen met een laag libido, maar dit schijnt niet altijd te werken."
(Journaliste Annelies Vanbelle interviewde uroloog Mels van Driel over zijn boek Met de hand: een culturele geschiedenis van de soloseks in DM Wax van 22 mei 2010)

Conclusie: Masturberen mocht wel, maar de getrouwde vrouw deed het in de jaren zestig blijkbaar niet. Vandaag blijkt het een vooral een must.

Over de pil

'Sinds 1956, toen Pincus en Rock de door hen ontwikkelde ovulatieremmers vrijgaven voor een evenement op grote schaal (Puerto-Rico) is een nieuw tijdperk aangebroken in de geschiedenis van de geboorteregeling. Voor het eerst bleek contraceptie mogelijk langs orale weg: dwz. door het innemen van bepaalde medicamenten. En dit niet alleen: hun op systematisch wetenschappelijk onderzoek gebaseerde methode - ook dit is een novum - bewees een ongekende mate van zekerheid te paren (sic!) aan een evenzeer ongekende mate van eenvoud en aanvaardbaarheid."
(Uit de Moderne Winkler Prins voor de vrouw, 1968)

'Het is waar dat 50 jaar pil aardig wat heeft veranderd, desnoods ook rust heeft gebracht in de bedstee. Maar het roze, ronde pilletje de instigator noemen van de vrouwelijke vrijheid gaat misschien toch wat ver. Zeker als je weet dat steeds meer vrouwen ongewild kinderloos blijven. Een ooievaar laat zich niet altijd zomaar vangen."
(Journaliste An Olaerts over de nieuwe vrijheden van de vrouw sinds de uitvinding van de pil in DM Wax van 15 mei 2010)

Conclusie: De pil lag mee aan de basis van de seksuele revolutie. Maar zien we daar vandaag de neveneffecten van?

Over lesbiennes

'Men onderscheidt gewoonlijk twee types lesbiennes, die echter niets anders zijn dan de beide uitersten van een heel spectrum van verschijningsvormen. Het eerste en meest bekende is het 'agressief actieve masculiene' type dat in kleding, houding en gedragingen de man nabootst: het tweede het 'passief-feminiene' type, dat uiterlijk niet te onderscheiden valt van andere vrouwen."
(Uit de Moderne Winkler Prins voor de vrouw, 1968)

'De barbiepot, het échte meisje dat zelfs haar nagels lakt, op hoge hakken loopt, het liefst een rok draagt en vaak lang blond haar heeft. Ze bestaat volop en langer dan sinds kort. De meeste gaydars slaan niet eens alarm als ze in de buurt komt. Vroeger was dat toch makkelijker. Toen had elke lesbienne kort geschoren haar, droeg ze bouwvakkershemden die vijf maten te groot waren, had ze slierten okselhaar, hield ze zich mans en schraapte ze haar keel op zoek naar de diepste stem."
(Nathalie Delporte over de barbiepot, naar aanleiding van de Belgian Lesbian and Gay Pride in DM Wax, 17 mei 2008)

Conclusie: Met homoseksualiteit lachte een progressief niet. Vandaag lachen holebi's al eens met zichzelf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234