Woensdag 28/09/2022

Betty Mellaerts

Presentatrice Kunstzaken (1983 tot 1992)

Wat: dagelijks kunstprogramma van ongeveer tien minuten na het journaal

"Er was geen vaste redactieploeg. Dat is wel veranderd toen er kritiek kwam op het programma. Het was ontstaan uit een agenda en kon om een of andere reden niet in het journaal. De BRT zag het als haar opdracht: cultuur moest er zijn, maar er werd niet nagedacht over het programma, het visuele of wat het betekende voor de kijker. Degelijke en goede informatie had het wel. Ik heb zeker goede herinneringen aan Kunstzaken. Het is onder de makkelijke kritiek te snel afgevoerd. Als ik nu een journaalitem zie over bijvoorbeeld de expo van Théo van Rysselberghe, is er niet veel veranderd. Schilderijen hangen nu eenmaal aan de muur, die kun je niet laten dansen. Alleen zit het nu wel in het journaal. Als cultuurconsument wil ik een cultuurprogramma met goede informatie dat fris in beeld is gebracht, maar dat is niet hetzelfde als een camera laten ronddraaien onder het mom van 'hip'. Ook zou ik liever niet dezelfde bekende koppen hebben die komen vertellen wat ze ervan vinden. Ik zou het niet graag om halftwaalf 's avonds op het scherm hebben en laat alstublieft dat hedendaagse ironische sausje achterwege."

Kijkcijfers: onbekend

Lieven Vandenhaute

Presentator Republica (2004-2005)

Wat: wekelijkse culturele agenda

"In Republica verzamelden we de hoogtepunten van de week. Ik heb dat heel graag gedaan, gewoon omdat ik - en ik hoop ook de kijker - elke week nieuwe dingen ontdekte en interessante mensen ontmoette. Bij Raoul De Keyser aan de keukentafel, in het gezelschap van Jan Hoet, zulke dingen blijven bij. Wij lieten de kunstenaar graag aan het woord, zonder voor hem of haar in bewondering op de knieën te vallen. Wij sloegen geen zware kritische toon aan, maar juichten ook niet alles zomaar toe. De licht ironische toets, dat was ons handelsmerk."

Kijkcijfers (gemiddeld): 42.128

Lieven De Cauter

Presentator Container (1989)

Wat: discussieprogramma

"Container was een extreem experiment. Er was geen proefuitzending en alle fouten zaten erin. Het was honderd procent statisch en een viertal mensen praatten over onderwerpen als sentimentaliteit of exotiek. Dat werd maar heel kort ingeleid en gelijk ging je als kijker in de discussie. Dat was een uur live. Ik heb veel sympathie voor de regisseur Jef Cornelis en zijn avant-garde, maar het verbaast me niet dat het nog altijd wordt gezien als een voorbeeld van hoe het niet moet. Hoe het dan wel moet? Ik ben geen tv-maker, maar neem een formule als Terzake bijvoorbeeld. Niet high, niet low, gewoon mensen die ernstig maar toegankelijk vertellen over een film of een boek. Een korte dagelijkse Terzake Cultuur of wekelijks een langere. Eigenlijk lijkt me het vrij simpel."

Kijkcijfers: onbekend

(WD/WE)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234