Maandag 18/10/2021

'Bijen kennen geen verkrachting.

Superkomiek Jerry Seinfeld presenteert zijn animatiefilm 'Bee Movie' in Brussel

Nu ja, misschien een beetje verkrachting'

Voor het geld moest hij het zeker niet doen, want de naar hem genoemde tv-show Seinfeld had hem sowieso al schatrijk gemaakt. Maar enkele jaren geleden kreeg de Amerikaanse televisiekomiek Jerry Seinfeld toch zin om een animatiefilm te maken. Het resultaat, Bee Movie, presenteert hij vanavond zelf in Brussel.

door Jan Temmerman

BRUSSEL l In de film leent Seinfeld zijn stem aan het hoofdpersonage Barry B. Benson. Hij nam ook het scenario en de productie voor zijn rekening.

Bee Movie begon als een grap, beweert Seinfeld. Of wat had u verwacht van een superkomiek? Tijdens een etentje met Steven Spielberg - 'Om zes uur 's avonds. Wat een belachelijk uur. Maar wie zegt 'neen' als Spielberg dan wil eten?' - was hij zo zenuwachtig dat hij bij wijze van flauwe grap suggereerde om een animatiefilm over bijen te maken en die dan meteen maar de titel Bee Movie mee te geven. Een woordspeling die teruggaat op het onderscheid dat Hollywood maakt tussen dure, kwalitatieve A-films en de goedkopere, snel gemaakte B-films.

Spielberg nam meteen contact op met DreamWorkspartner Jeffrey Katzenberg, het hoofd van de animatiefilmafdeling. Die vond het een uitstekend idee, zeker omdat hij al twaalf jaar tevergeefs achter Jerry Seinfeld aanzat om hem in een of andere animatiefilm de stem van een personage te laten inspreken. Katzenberg is de producer die er eind jaren tachtig, begin jaren negentig in slaagde om de toen slabakkende animatiefilmstudio van Walt Disney Company weer op kruissnelheid te brengen. Hij deed dat met hits zoals The Little Mermaid, Aladdin, Beauty and the Beast en The Lion King. Hij was ook de man die destijds de eerste deal sloot met het toen nog kleine en nauwelijks bekende Pixar.

In 1994 kwam het echter tot een breuk tussen Disney en Katzenberg, die enkele maanden later samen met Steven Spielberg en David Geffen de nieuwe Hollywoodstudio DreamWorks SKG oprichtte. Aanvankelijk verliep het daar op animatievlak niet zo denderend met films als The Prince of Egypt, Sinbad: Legend of the Seven Seas en The Road to El Dorado, die onder de verwachtingen presteerden. Maar al snel ging het stukken beter met titels als Shark Tale, Madagascar en vooral de Shrek-trilogie.

Jerry Seinfeld bezong op het Filmfestival van Cannes uitgebreid de lof van de bijencultuur: "Daar zijn ze allemaal tevreden met de job die ze doen en hebben ze niet, zoals in Hollywood, het gevoel dat ze eigenlijk iets anders en iets beters zouden kunnen doen. Ze kennen ook geen misdaad, drugs of verkrachting. Wel, misschien een beetje verkrachting, maar dat is nu eenmaal de manier waarop de bijenkoningin te werk gaat."

Waarmee hebt u zich zoal beziggehouden sinds u gestopt bent met Seinfeld?

Seinfeld: "Ik heb een nieuwe stand-upcomedyact ontwikkeld, waarmee ik hier en daar zelf optreed. Ik heb ook een nieuwe televisieshow geschreven. Tussendoor heb ik ook nog wat kleinigheden gedaan, zoals een eemalige cameo in Curb Your Enthusiasm en enkele internetfilmpjes met het animatiepersonage van Superman. Uiteraard ben ik ook druk bezig geweest met Bee Movie."

Waarom hebt u zolang de aanbiedingen van Jeffrey Katzenberg afgewezen?

"Het materiaal. Ik doe alleen maar iets als het materiaal mij voldoende bevalt. Dat is overigens ook de reden waarom ik zolang met Bee Movie in de weer ben geweest. Iedere zin moest goed zitten."

Waarom is de keuze op een animatiefilm gevallen en niet op een gewone speelfilm?

"Omdat animatie iets totaal anders is, iets wat ik helemaal niet kende. Een speelfilm zou voor mij niks nieuws geweest zijn. De Seinfeld-show mag dan wel televisie zijn, toch is de werkwijze grotendeels identiek: er is een scenario, een cast, er wordt gerepeteerd, er zijn camera's en er wordt 'action' en 'cut' geroepen. Al die dingen heb ik al gedaan, jarenlang. Ik heb het even uitgerekend. Alle televisieshows die ik al gemaakt heb, meer dan honderd episodes, vormen samen het equivalent van maar liefst 53 langspeelfilms. Ik denk dat ik nu al meer voor de camera heb gestaan dan Woody Allen in zijn hele carrière."

Hoe verliep uw introductie in de wereld van de animatiefilm?

"Het was hard werken, maar het fascineerde mij mateloos. Hoe meer men mij toonde hoe alles in zijn werk ging, hoe meer ik wilde zien. Ik raakte zo geïntrigeerd dat ik werkelijk elk detail wilde kennen. Het heeft alles bij elkaar toch zo'n vier jaar geduurd."

De Seinfeld-show was een wereldwijd succes. Zijn er nog plaatsen waar u ongestoord op straat kunt lopen?

"Och, dat valt wel mee. Hier in Cannes word ik bijvoorbeeld wel herkend, maar lang niet door iedereen. In New York is dat wel even anders. En voor de rest verschilt het van land tot land, afhankelijk van de populariteit die de show daar gekend heeft.

"Vreemd is wel dat ik nu ook veel meer herkend wordt door twaalf- of veertienjarigen. Die kinderen ontdekken de show door al die herhalingen. Soms zegt zo'n kind mij dan: 'Nog drie jaar en ik zal alle afleveringen van Seinfeld gezien hebben.' Het is vreemd, omdat ik helemaal niet aan zo'n jong publiek gedacht heb toen ik de show indertijd maakte. Maar ik heb daar geen problemen mee. Mijn humor is niet controversieel of seksueel expliciet. Ook op mijn liveoptredens in clubs blijf ik voorzichtig. Dat vind ik trouwens een grotere uitdaging."

Wat maakt iemand tot een goede komiek?

"Het werk van een komiek bestaat erin om te kijken naar een situatie waar iedereen vertrouwd mee is en dan te gaan graven naar de essentie van die specifieke situatie. Als je dat aan de oppervlakte kunt brengen, zullen de mensen lachen. Men vraagt mij vaak om te definiëren wat iets grappig maakt. Maar ik weet dat zelf niet. Geen enkele humorist weet dat echt. Het blijft altijd een gok. Het blijft proberen. Je weet het pas achteraf. Het is grappig als de mensen lachen."

Wanneer hebt u ontdekt dat u mensen aan het lachen kon brengen?

"Toen ik ermee begonnen ben. (lacht) Voordien had ik geen enkel idee of het wel zou lukken. Ik wilde het wel graag, maar ik wist niet of ik er wel het talent voor had. Toen ik klein was, was ik heel verlegen. Ik wilde zeker nooit in het middelpunt van de belangstelling staan. Ik leefde eerder in mijn eigen hoofd. Een komiek worden was niet meer dan een soort droom, een fantasie, zoals astronaut worden of een superheld."

Hebt u er nu al enig idee van wat het geheim is van uw succes?

"Het geheim bestaat erin het drankje in verschillende glazen te gieten en ervoor te zorgen dat het toch hetzelfde smaakt."

Bee Movie draait vanaf woensdag 12 december in onze bioscopen.

Jerry Seinfeld:

Mensen vragen mij vaak om te definiëren wat iets grappig maakt. Maar dat weet ik zelf niet. Het blijft altijd een gok

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234