Dinsdag 04/10/2022

Biopics in stripformaat

Terwijl de dag van vandaag biopics in stripvorm in overvloed verschijnen, stond het genre eind eind vorige eeuw nog in de kinderschoenen. Zopas verschenen albums over Hergé, Leopold II en Freud.

We schrijven 1997. De Franse scenaristen Bocquet en Fromental breken zich het hoofd over een juiste verhaalformule voor hun De avonturen van Hergé. Inspiratie vinden ze in De verhalen van oom Wim, een jeugdreeks uit het weekblad Robbedoes, alsook een fictief kortverhaal over Hergé (Joost Swarte) en eentje over Jijé. Uiteindelijk kiezen ze er voor om met momentopnames Hergés verhaal te vertellen. Ze zweren bij één gulden regel: alle informatie moet minstens tweemaal opduiken in Hergé-biografieën van minimaal twee verschillende schrijvers.

Het album verscheen een eerste keer in 1999 bij Oog & Blik, maar bevatte toen tien pagina's minder dan de recente uitgave van Blloan. Tekenaar Stanislas liet zich niet inspireren door Hergés klare lijn, maar door de stijl van diens inspirator Alain Saint-Ogan (Zig et Puce). Zowel het verhaal, de tekenstijl als achtergronden van dit boek (nu te bekijken als expositie in het Brusselse stripmuseum Moof) zijn de moeite. Zelfs Fanny Rodwell, Hergés weduwe, vond het een charmant boek, waardoor Moulinsart de uitgave al die tijd ongemoeid liet.

Hoe een biopic niet dient te zijn, toont Freud (Blloan) aan. In amper 56 pagina's wordt op wat kinderachtige en/of simpele wijze het levensverhaal van de Oostenrijkse vader van de psychoanalyse verteld. Op enkele leuke vondsten na -zijn dispuut met Jung, bijvoorbeeld - lijkt het geschreven te zijn voor een schoolgaand publiek en lijkt het nog het meest op een verstripping van 'Freud voor dummies'. Te vrijblijvend en te flauw, en te zeer een educatief karakter nastrevend. Scenariste Maier, psycholanalyticus en auteur van non-fictieboeken, is niet echt geschikt als stripscenariste. What's on a woman's mind?

Sterk is dan weer Africa Dreams (Casterman) van het Belgische koppel Maryse en Jean-François Charles. Daarin wordt getoond hoe Congo onder impuls van Koning Leopold II van zijn schatten (rubber, ivoor, koper, palmolie...) werd beroofd en hoe mede daardoor de bevolking rondliep met afgehakte handen en van slavernij naar dwangarbeid dwong. Hoewel het katern in deel 1 nuances brengt, wordt Leopolds opportunistische beleid in deze aquarelstrip niet echt gespaard. In deel 2 wordt getoond hoe de Britten hem onderuit halen. Het verhaal laat protagonisten uit de verschillende kampen aan het woord. Het schutblad van deel is een oude foto van zwarte, zogenaamde 'geketende vrijwiligers', wat meteen ook de ondertitel van dat album is.

Geen biopic in de enge zin van het woord, omdat het slechts een fase uit Leopolds leven aankaart, maar wel een interessante biografische minireeks waarbij een beschamende periode uit de Belgische geschiedenis zonder omwegen aan een breed publiek wordt getoond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234