Dinsdag 28/06/2022

Bondskanselier Angela Merkel opent expositie Duitse schilderkunst in Brussel

BRUSSEL l Kijk op Europa, een overzicht van de Duitse negentiende-eeuwse schilderkunst, is door de Duitse bondskanselier Angela Merkel in de Brusselse Bozar geopend. Aanleiding voor de expo is het Duitse voorzitterschap van de Europese Commissie.

Door Eric Rinckhout

De tentoonstelling wil geen spiegel zijn van de Duitse geschiedenis, maar legt eerder de nadruk op het Europese karakter van de Duitse schilderkunst in de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Hoe komen Europa en de Europese kunst tot uiting in de Duitse schilderkunst? En hoe zagen de Duitsers Europa? Meer dan 150 werken uit de nationale musea van Berlijn, Dresden en München zijn te zien.

De expo wil aantonen dat Duitse kunstenaars in het toen nog versplinterde Duitsland, dat op zoek was naar eenheid en identiteit, hun blik naar buiten richtten. Ze lieten zich beïnvloeden door artistieke en maatschappelijke stromingen uit andere regio's en landen en vonden inspiratie in de verscheidenheid van Europese steden en landschappen.

Volledig in de geest van de Europese Unie willen de makers van de tentoonstelling vooral laten zien wat landen en regio's met elkaar verbindt. Toch kun je er nauwelijks omheen dat het in Kijk op Europa wel degelijk gaat omDuitse schilderkunst en een Duitse kijk op andere landen en tradities.

Eerst komen Griekenland en Italië aan bod, landen waarvan de Duitse kunstenaars de antieke plekken steevast geïdealiseerd en gemythologiseerd hebben. De Duitse schilders projecteerden, vooral met het oude Griekenland, hun eigen drang naar een grootse en autonome staat. Ook de Scandinavische landschappen en - dichter bij huis - de natuur van Bohemen en de Alpenregio, inspireerden de negentiende-eeuwse Duitse schilders in hun zoektocht naar grootsheid en puurheid. Britse portretten, Belgische historieschilderijen, Hollandse genrestukken en de nieuwste schilderkunstige ontwikkelingen in Frankrijk vormden eveneens een bijzonder grote inspiratiebron.

De expositie eindigt met een schilder hors catégorie, Adolph Menzel (1815-1905), die de blik écht naar buiten richtte. Hij is de ontdekking van deze tentoonstelling.

Kijk op Europa. Europa en de Duitse schilderkunst in de 19de eeuw, tot en met 20 mei in Bozar, Ravensteinstraat 23, Brussel. Dinsdag tot zondag van 10 tot 18 uur, donderdag tot 21 uur. Maandag voor groepen op afspraak. www.bozar.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234