Vrijdag 30/09/2022

Boybands terug van nooit weggeweest

Ooit verkochten ze met zijn allen samen 87 miljoen platen en prijkten ze 40 keer bovenaan in de hitlijsten. Tien jaar later willen leden van verschillende jongensgroepjes hun glorieuze verleden doen herleven tijdens Return of the Boyband op MTV. Maar hebben boybands vandaag nog toekomst?

Door Gunter Van Assche

BRUSSEL l 13 februari 1996. Op het journaal wordt een onheilstijding gebracht: Take That bestaat niet meer. Groot is de verslagenheid bij het jonge grut, in Engeland hangt een meisje zich zelfs op.

Robbie Williams had het jaar ervoor zijn koffers al gepakt en wil niets meer met de rest te maken hebben. Take That zingt het nog een jaar uit tot de onvermijdelijke split, die een omgekeerd sneeuwbaleffect sorteert. Kort erna schieten immers honderden boybands als paddestoelen uit de grond. 'N Sync wordt dankzij krullenbol Justin Timberlake de populairste voortrekker van het genre, maar ook de Backstreet Boys beginnen in dat jaar hun Europese veroveringstocht. Boyzone schrijft in 1998 dan weer geschiedenis door 35.000 concerttickets in vier uur tijd te slijten (toen een wereldrecord), en eind jaren negentig zijn ook de Vlaamse metroseksuelen van Get Ready niet weg te denken uit de hitlijsten.

Die explosieve trend luidt evenwel direct het failliet van het genre in. De eenvoud van het boybandconcept bleek tegelijk zijn grootste gebrek: elk jongensgroepje werd op eenzelfde manier bedacht, gefabriceerd en klaargestoomd door de platenindustrie, wat hen ook al te inwisselbaar maakte. Zo kende elke boyband zijn typische hartenbreker, stoere bink, grappig sulletje en lieve knuffelbeer. Het fenomeen teerde zelfs op dergelijke clichés, want hoe karikaturaler de boys, hoe succesvoller de band.

Toen de bakvissen jonge vrouwen waren geworden, werd die luchtbel gelukkig snel doorgeprikt. Ook al omdat er plots interessantere clichés waren: de wildgroei van girlpowerbands was niet te stoppen. Eind jaren negentig kon je als man beter geen brave Hendrik meer zijn, en dat was de doodsteek voor het gros van de vrome boybands.

Danny Wood van New Kids On The Block, Dane Bowers van Another Level, Bradley McIntosh van S Club 7, Lee Latchford-Evans van Steps en Jimmy Constable van 911 pikken vandaag de draad weer op in Return of the Boyband. In acht afleveringen tijd moeten ze bewijzen dat de spotlights hen nog even gunstig gezind zijn. Eerlijk gezegd zouden we er ons geld niet op verwedden.

Robbie Williams, ooit nog de bad boy in Take That, kende toch net een steile opgang toen hij uit het keurslijf van zijn jongensgroepje brak? En Gary Barlow, de perfecte schoonzoon uit diezelfde groep, wachtte dan weer slechts een roemloze solocarrière.

Barlow had het beter snugger kunnen bekijken, zoals Justin Timberlake, die zich na 'N Sync prompt een ruwer imago aanmat: de jongen die een verleden van de Mickey Mouse Club op zijn rug torste, zet vandaag doodleuk een boompje op over marihuana en een oncontroleerbaar libido.

Toch zal de boyband een fenomeen van alle tijden blijven: niet alleen omdat oude glories als Take That en - ach ja - Get Ready! dit jaar al een comeback aankondigden, maar ook omdat ruige jongensgroepjes vandaag in de lift zitten. In de sixties had je The Monkees en de Beatles, vandaag nemen kiddie-punkbands als Good Charlotte, Panic! At The Disco en Simple Plan die plaats in. Ze delen een piepjong, voornamelijk vrouwelijk publiek en teren ook op een weloverwogen imago. Denk de bubblegumstijl van Take That weg, en je kijkt nog steeds op dezelfde gepolijste jongenskopjes.

Return of the Boyband, MTV, 18.00

n Take That, met rechts Robbie Williams, was de ultieme boyband. Na hun split groeide het fenomeen tot ongekende proporties uit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234