Maandag 26/09/2022

Update

Bpost past reclame beursgang aan na "materiële vergissing"

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Bpost gaat op vraag van beursregulator FSMA de publiciteit rond de beursgang van het postbedrijf vanaf morgen aanpassen. "Er is een materiële vergissing in het productieproces van de publiciteit gebeurd", legt bpost-woordvoerder Piet Van Speybroeck uit. De vergissing houdt in dat een mededeling onderaan de advertentie over de beursgang niet wijst op het risico op kapitaalverlies, terwijl dat nochtans moet volgens een standaardformule.

redactie

Vrijdag en vandaag verscheen de publiciteit in enkele kranten, met daaronder een mededeling dat het prospectus aan het begin van de intekenperiode ter beschikking zal zijn van alle geïnteresseerde beleggers. Volgens een standaardformule moet daar echter nog bij vermeld worden dat een belegging een risico op kapitaalverlies kan inhouden en dat die risico's in het prospectus beschreven staan.

"Door een materiële vergissing in het productieproces van de publiciteit is dat eruit gegaan", aldus Van Speybroeck. "De FSMA heeft ons daarop gewezen. Vanaf morgen gaan we dat rechtzetten, op vraag van de FSMA."

Consumentenorganisatie Test-Aankoop hekelde de mediacampagne rond de beursgang van bpost en zei dat daarbij onvoldoende op de risico's wordt gewezen. Bpost zei in een reactie daarop alle voorschriften te respecteren.

"Niet ver genoeg"
Volgens N-VA gaat die aanpassing, op vraag van Test-Aankoop, echter niet ver genoeg. Ook het promotiefilmpje voldoet absoluut niet aan de reglementaire voorschriften, stelt Kamerlid Miranda Van Eetvelde. "Wie het filmpje bekijkt, merkt dat daar op geen enkel moment wordt verwezen naar de mogelijke risico's op kapitaalverlies. Bovendien wordt evenmin verwezen naar de prospectus, wat ook een expliciete wettelijke verplichting is. Enkel de website wordt vermeld, maar daarop staat ook bijzonder weinig informatie." Ze pleit er voor dat Bpost haar integrale mediacampagne, inclusief het bewuste promofilmpje, zo snel mogelijk bijstuurt.

Ook Test-Aankoop vindt dat de consument nog beter moet worden beschermd. De brede reclame bereikt immers iedereen, ook het grote deel van het publiek dat geen enkele ervaring heeft met rechtstreeks beleggen in aandelen. "Men zou deze mensen eerst moeten adviseren om raad te vragen bij hun bankier", stelt de consumentenorganisatie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234