Vrijdag 07/10/2022

Britannia rules the waves

mode

zomermode 2003 in milaan

Milaan

Van onze verslaggeefster ter plaatse

Agnes Goyvaerts

Britney Spears feest met Donatella Versace, maar Christopher Bailey bewijst bij Burberry dat voeling met de echte wereld tot fantastische kleren kan leiden. Donatella heeft uiteindelijk de volle verantwoordelijkheid van het merk Versace op zich genomen. Heette de collectie eerst Gianni Versace, dan Versace; nu staat er DV op de riemen gespeld, en 'Donatella' in glinstersteentjes op de rug van T-shirts en broekjes.

Deze keer krijgen we Versus, de jongere collectie en vroeger de speeltuin van Donatella, en de volwassen collectie in één keer te zien. Ook dat mag erop wijzen dat ze de volledige macht in handen heeft. Bij Versus zijn lolita's en 'stoute schoolmeisjes' het uitgangspunt. In textiel vertaald: microplooirokjes, lingeriedetails en gekrompen blazers, in alle tinten van lipstick met elkaar gecombineerd en gedragen met, natuurlijk, torenhoge stiletto's.

De modellen hebben lange, blonde haren en theatraal geschminkte ogen en alles wordt wat stouter gemaakt met een karrenvracht ijzer: ritsen, gespen, oogjes, ringetjes. Bij Versace is gespeeld op een explosie van kleuren: mooie, hevige strepen en kleurblokken uit de caleidoscoop trekken alle aandacht, zodat de snit ondergeschikt is. Het zijn 'easy pieces' zegt Donatella, en voor haar betekent dat babydolljurkjes van chiffon, leren microrokjes, soms met plooien, tailleurs met smalle jasjes met een ceintuur van dezelfde stof en een rokje tot net onder de bips. Doe overal twintig centimeter bij, en het wordt draagbaar.

Ook hier hebben de bikers hun invloed laten gelden: het leder is ofwel zwaar en met honderden metalen ringetjes beslagen, ofwel dun, zacht en pastelkleurig, en dan is het slangenvel. Gestileerde bloemen met een zwart randje uit de flowerpowertijd worden verrassend gecombineerd met de strepen, of worden, in email uitgevoerd, gedragen als badges of armbanden.

Het Italiaanse huis Missoni viert volgend voorjaar zijn vijftigste verjaardag, en met deze collectie bewijst de familie dat vijftig tegenwoordig geen synoniem is van oud en versleten. De bekende kleurrijke zigzags zijn er nog, maar kregen gezelschap van zwart en gouden satijn, wat het geheel fris en jong maakt. Het is intussen dochter Angela die de scepter zwaait in de ontwerpstudio, maar de hele familie, van de stichters Tai en Rosita tot een hele sleep kleinkinderen, zijn aanwezig (te herkennen aan hun herkenbare Missoni-kleren).

Verteld wordt dat de veertienjarige Teresa ook al aan het ontwerpen is geslagen, dus deze familiesaga is nog niet uit. Voor volgende zomer verwerkt Angela Missoni glanzende metaalvezels in schortjurken, pantalons en korte blousons en combineert die met bijna knielange satijnen rokjes (eindelijk een show waarbij we de onderbroeken niet te zien krijgen) en kleine cardigans van zwarte tricotkant. De verleidelijke kleurencombinaties doen het ook uitstekend op badpakken, waarmee je zeker de ster van het strand wordt.

De leukste verrassing in Milaan kwam niet van een Italiaans maar van een Brits merk. De show van Burberry was een hoogtepunt, zowel als gebeurtenis als voor wat er werd getoond. Eerst de locatie. Op de trappen van het Palazzo Reale worden we ontvangen door kelners met kleine versnaperingen, waarvan we, in afwachting van de show, kunnen genieten met uitzicht op de (ingepakte) gevel van de Duomo. Vorig weekend is de nieuwe aartsbisschop Tettamanzi hier ingehuldigd, en de bloemdecoraties hangen nog aan de stellingen. Bij valavond is dit een bijzondere plaats om te staan en te kijken naar het gewemel van de wandelaars beneden. De Sala delle Cariatidi, waar de show vervolgens begint, is in belabberde staat, de beelden langs de muren zijn onthoofd of ontmand, maar de tekeningen op het plafond beloven dat de restauratie zal beginnen. Maar juist het afbladderende pleisterwerk maakt van deze zaal een magische plek in contrast met de radicaal moderne collectie. De jonge Christopher Bailey is eindelijk iemand die heeft gekeken hoe echte meisjes en vrouwen zich graag kleden, en dat tilt hij op tot iets spannend hedendaags, zonder te vervallen in de vulgariteit die veel Italianen zo lijken te bewonderen. Met Bailey heeft het bejaarde Britse merk iemand gevonden die de Britse roots trouw blijft, zonder een déjà-vugevoel te geven.

Hij gaat niet putten uit het Rijke Britse Landleven, maar kijkt eerder naar de kids van Londen (en een beetje terug naar King's Road en de punktijd) en voegt daar een snuifje luxe aan toe. Je merkt meteen dat er een afstand wegvalt: hier zitten wij niet en bloc te kijken naar een spektakel, maar naar kleren die we onmiddellijk zelf aan zouden willen. Een katoenen overall of een blouson met ritsen, een driekwart broek of een smalle rok, een nauwe verticaal gestreepte broek, Bailey maakt het strak en een tikkeltje trashy, jong en androgyn. Verrassend zijn de grijze tricot broekjes tot net boven de knie, of nauwe piratenbroeken die hij opstroopt om ze korter te maken.

Jasjes zijn krap getailleerd en van zwaar katoen, of glanzend als zilverpapier en doorgestikt. Een deel is oversized, zoals een dun herenhemd dat een jurk wordt in wit en citroengeel, of een blouson die maar net de onderste tien centimeter van het jurkje laat zien. De bekende Burberry-ruit wordt uitvergroot en vervaagd in grijs op een katoenen jasje gedragen; de overhemden, half in, half uit de broek, zijn gemaakt van zwart/roze of geel/witte behangpapierstrepen.

Hiermee is de Milanese week afgesloten en kijkt iedereen al uit naar wat Parijs de komende tien dagen te bieden heeft. De Morgen blijft het allemaal op de voet volgen.

De show van Burberry was een hoogtepunt, zowel de gebeurtenis als wat er werd getoond

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234